Nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle: De alternatieve basis voor camperbusjes?

Nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle

Nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle: De alternatieve basis voor camperbusjes?

De leveringen van de nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle zijn gestart. Dit is groot nieuws voor de camperbranche, want deze modellen vormden al heel vaak de basis voor populaire camperbusjes. Maar nu komt het: de nieuwe Transporter en Caravalle zijn geen volledig Volkswagen-product meer. Zij worden namelijk door Ford gebouwd en delen zijn technische basis met de Ford Transit Custom en Tourneo Custom.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de Volkswagen California sinds kort op basis van de VW Multivan wordt aangeboden. Maar wat betekent dit voor de toekomst van camperbusjes van andere camperbouwers? Zullen die camperbouwers massaal overstappen op dit nieuwe platform? Of gaan ze Volkswagen achterna en kiezen ze voor de Multivan? Dat laatste lijkt ons minder waarschijnlijk. We zien nu al dat bedrijven als Spacecamper en Vannext de sprong al gewaagd hebben en hun nieuwste creaties baseren op de Ford-variant. Logisch, zo kun je klanten meer keus bieden, en eventueel ook een volledig elektrische versie. Dit zou wel eens een interessante verschuiving in de markt kunnen betekenen.

Van Volkswagen naar Ford+Volkswagen

Volkswagen heeft de afgelopen decennia een sterke reputatie opgebouwd in de wereldwijde camperbranche, met name door de iconische California. Deze buscamper, vroeger gebaseerd op de Transporter en tegenwoordig dus op de Multivan, wordt nog steeds volledig door Volkswagen zelf geproduceerd. Dat wil zeggen: de vroegere VW Westfalia werd door – hoe kan het anders – Westfalia gebouwd.

De nieuwe Transporter, die de basis vormt voor veel andere camperbusjes, is dus een ander verhaal. De samenwerking met Ford heeft geleid tot een technisch identieke auto als de Ford Transit Custom en Tourneo Custom. Deze ontwikkeling biedt kansen en uitdagingen. Enerzijds kunnen camperbouwers profiteren van de expertise van Ford op het gebied van bedrijfswagens. Bovendien biedt Ford de Transit/Tourneo Custom ook met een heel bruikbare elektrische aandrijving en een actieradius van ruim 300 kilometer aan.

‘DER Transporter’

Maar natuurlijk roept het ook vragen op over de identiteit van de Volkswagen-busjes. Ford kon het tijdens de IAA-bedrijfswagenbeurs in Hannover dan ook niet laten door Volkswagen te plagen. Dit deed Ford met levensgrote billboards van de Transit Custom en de tekst “DER Transporter”.

Zal de markt zich aanpassen en de Ford-variant omarmen, of blijft de voorkeur uitgaan naar de “echte” Volkswagens? Of wordt het én én, zodat de koper uiteindelijk bepaalt wat het basisvoertuig wordt. Dat lijkt ons niet onwaarschijnlijk want daarmee kun je des te meer klanten bedienen.

Camperbouwers volgen de trend

De eerste signalen bevestigen dat ook. Verschillende camperbouwers hebben al modellen gepresenteerd op basis van de nieuwe Transporter/Ford Transit Custom. Spacecamper – niet de eerste de beste VW-specialist – toonde recent de Classic+ op basis van de Ford, een prachtig voorbeeld van wat er met zo’n busje mogelijk is. Ook Vannext is er als de kippen bij en presenteert een camperbusje op basis van de nieuwe VW Transporter. Deze camperbouwers laten zien dat de nieuwe basis uitstekende mogelijkheden biedt voor het bouwen van fraaie en functionele camperbusjes.

Meer keus

Deze ontwikkeling is interessant voor de camperliefhebbers. Het betekent namelijk dat er meer keuze komt op de markt. Zowel de Volkswagen- als de Ford-variant, ook al komen ze uit dezelfde fabriek, biedt unieke eigenschappen en mogelijkheden. En een eigen verkoop- en dealernetwerk, en hun merktrouwe fans. Het is nu aan de camperbouwers om deze mogelijkheden optimaal te benutten en aan te sluiten bij de wensen van de kampeerder.

De komende jaren zullen uitwijzen of de nieuwe Volkswagen Transporter/Ford Transit Custom de standaard wordt in de camperbranche. De eerste tekenen zijn veelbelovend, maar de markt is dynamisch en er spelen veel factoren mee. Het is nu aan de camperbouwers om hun creativiteit en vakmanschap te tonen en de perfecte camperbusjes te creëren voor de Europese markt.

Een blik op de techniek

De nieuwe Transporter en Caravelle zijn leverbaar met verschillende aandrijflijnen, waaronder diesel, plug-in hybride en volledig elektrisch. Dit is een belangrijke ontwikkeling, omdat de vraag naar duurzame mobiliteit in de kampeerbranche toeneemt. De elektrische varianten bieden de mogelijkheid om lokaal emissievrij te rijden, wat voor een aantal mensen een groot voordeel is.

De nieuwe modellen zijn ook iets ruimer en bieden meer laadvermogen dan hun voorgangers. De verhoogde laadcapaciteit maakt het mogelijk om zwaardere kampeeruitrusting mee te nemen, zoals fietsen, surfplanken of een opblaasboot.

Nieuw tijdperk

De komst van de nieuwe Volkswagen Transporter en de Ford Transit Custom, alsmede de Caravelle en Tourneo Custom personenversies, zijn het begin van een nieuw tijdperk voor de camperbranche. De samenwerking tussen Volkswagen en Ford biedt nieuwe kansen voor innovatie en diversiteit. Camperbouwers hebben nieuwe kansen om camperbusjes te creëren, die perfect aansluiten bij de wensen van de moderne kampeerder. En gezien de huidige trend, waarin camperbusjes populairder zijn dan ooit, is dit misschien wel het best denkbare moment. Maar laten we hopen dat Volkswagen met de California niet te vaak achter het net gaat vissen.

Like dit artikel
Tweet dit artikel