Noviteiten op de Caravan Salon Düsseldorf 2022 – deel 2 – Campers

Noviteiten campers op de Caravan Salon Düsseldorf 2022

Noviteiten op de Caravan Salon Düsseldorf 2022

Hoewel de naam van de Caravan Salon Düsseldorf anders doet vermoeden, zijn er op deze beurs aanzienlijk meer campers dan caravans te zien. Dat is puur een gevolg van de marktontwikkeling van de afgelopen decennia.

Toen de beurs ruim 60 jaar geleden van start ging, waren caravans helemaal ‘hot’ terwijl campers nog een zeldzaamheid waren. Nederland is nog steeds een redelijk ‘caravan minded’ maar in de meeste andere landen worden al jarenlang meer campers dan caravan verkocht. Dat betekent dat de meeste noviteiten op de Caravan Salon 2022 vooral bij de campers te vinden zijn.

Een naamswijziging van de beurs is niet aan de orde. Reizen met de caravan én camper noemt men in Duitsland namelijk gewoon ‘Caravaning’ zodat de naam nog steeds helemaal toepasselijk is.

Dans om de basisvoertuigen

Een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen tijd is de grootschalige verandering op het gebied van basisvoertuigen. Jarenlang was de Fiat Ducato het meest gebruikte basisvoertuig voor zowel buscampers, (half) integraal campers en alkoof campers. Maar die Fiat is niet het meest moderne voertuig, al zijn er geruchten over een geheel vernieuwde Ducato. Deze Fiat, die we in ongeveer 90 procent van de campers zien, is eerder een betrouwbaar werkpaard. Daarbij is de riante inwendige breedte ook ideaal voor campers met een dwarsbed. Maar de campers evolueren verder waardoor camperbouwers, als het budget het toeliet, de laatste jaren ook wel eens campers op basis van bijvoorbeeld de modernere (en duurdere) Mercedes Sprinter gingen bouwen. Ook de VW Crafter en het zustervoertuig daarvan, de MAN TGE, werden steeds vaker voor campers gebruikt.

Dat proces is in een stroomversnelling gekomen nu Fiat de Ducato moeilijk – zeg maar gerust heel moeilijk – kan leveren. Daar spelen meerdere factoren een rol. Enerzijds zijn er problemen in de toeleveringsketen, waarbij vooral het wereldwijde tekort aan halfgeleiders een rol zal spelen. Anderzijds is er vanwege de opkomst van de e-commerce steeds meer vraag naar dit soort voertuigen. Zo heeft Amazon een flink aantal Ducato’s bij Fiat besteld.

Ook vanuit de camperbranche is de vraag enorm toegenomen. Dat betekent dat camperbouwers zich steeds vaker genoodzaakt zien om uit te wijken naar andere basisvoertuigen. We noemden Mercedes al, dat met de Sprinter steeds vaker te vinden is in campers in de hogere prijssegmenten. Ook Volkswagen gaat steeds meer basisvoertuigen leveren, zoals we bij Knaus zien. En ook Ford, dat op die manier dankbaar het bezoedelde imago vanwege de eerdere problemen met een bepaald model dieselmotor, mag zich verheugen in een hernieuwde belangstelling van de camperbouwers.

Camper noviteiten modeljaar 2023

Die andere basisvoertuigen noodzaakten de camperfabrikanten niet alleen om de maatvoering van hun campers aan te passen. Soms zijn de verschillen zo groot dat men echt grotere veranderingen door moest voeren. Een aantal camperbouwers maakt van de gelegenheid gebruik om met zo’n nieuw basisvoertuig ook echt iets nieuws te ontwerpen.

Naast de veranderingen vanwege de andere basisvoertuigen, zien we dat campers op steeds modernere manieren worden gebouwd, en met steeds moderne materialen. Het is allang niet meer zo dat het interieur van een camper vooral uit hout en multiplex is opgebouwd. De camperbouwers maken steeds vaker gebruik van moderne composieten. Die zijn veelal lichter, duurzamer, makkelijker en mooier te verwerken en goedkoper. Bovendien is hout de laatste tijd aanzienlijk schaarser en duurder geworden zodat de overstap naar composieten steeds sneller zal gaan.

En zo is de Caravan Salon dit jaar niet alleen een beurs waar de noviteiten vooral uit vernieuwingen en verbeteringen bestaan, maar waar ook écht nieuwe, originele dingen te zien zijn. Dat maakt deze beurs, ondanks de afstand/reistijd, nog meer een bezoekje waard.

Adria

De Sloveense fabrikant Adria presenteert bij de campers vol trots haar nieuwe topmodel, de Supersonic. Geheel passend bij het bovenstaande bouwt Adria de Supersonic op basis van de Mercedes Sprinter. De Adria Supersonic is vooralsnog verkrijgbaar in vier indelingen met lengtes tot 8,90 meter en een bruto voertuiggewicht van 5,5 ton.

Ook toont Adria twee nieuwe half integralen in de Coral-serie en twee Matrix-serie die de Sloveense fabrikant op basis van de Sprinter bouwt. Adria levert deze op basis van de Mercedes Sprinter gebouwde Coral en Matrix ook in de Supreme uitrustingslijn. Die hebben daardoor bijna hetzelfde uitrustingsniveau als de Sonic en Supersonic topmodellen van Adria. Verder presenteert Adria twee nieuwe modellen bij de buscampers: de heel complete Twin 600 SX Supreme en de sportieve Twin 600 SX Sports met hefdak en slaapruimte voor vier personen.

Bürstner

Ook bij Bürstner is er meer dan genoeg te zien. Laten we beginnen met een van de meest opvallende noviteiten van de Caravan Salon 2022. Die valt ook meteen in het oog, want een half-integraal camper die je door middel van een hefdak omtovert in een alkoof camper is wat je noemt uniek. Dat hefdak wordt door middel van luchtdruk bediend. Na een druk op de knop pompt een compressor lucht in de zijwanden van de opgevouwen alkoof. In een mum van tijd vinden twee personen een slaapplaats in de opgepompte bovenverdieping. De luchtkamers in de zijwanden zijn ook geschikt voor slechte weersomstandigheden en bieden naar verluidt ook een goede isolatie.

Vorig jaar toonde men nog een prototype van de Lyseo Gallery, dit jaar kunnen we in Düsseldorf de definitieve productiemodellen zien. Want de Bürstner Lyseo Gallery wordt wel degelijk in het leveringsprogramma opgenomen. In modeljaar 2023 kunnen we kiezen uit twee indelingen. Later volgen er mogelijk meer.

Minder opvallend maar zeker de moeite waard is het nieuwe topmodel van Bürstner, de Lyseo I integraal camper. We kennen de Lyseo nu als half-integraal maar daar komt nu dus ook een volledige integraal variant bij, die het voormalige topmodel Elegance zal gaan vervangen. Bürstners nieuwe vlaggenschip is komend seizoen verkrijgbaar in vijf indelingen. Het zogenaamde tweekamerconcept kennen we al van de half-integraal versie van de Lyseo TD, met een lounge-zitgroep en hefbed achterin en een L-zitgroep. Daartussen bevinden zich de keuken en de badkamer met aparte doucheruimte. De integraal versie Lyseo I heeft ook een hefbed boven de stoelen van de cabine voorin.

Carthago

De ‘premium’ fabrikant Carthago kiest ook steeds vaker voor een Mercedes Sprinter basisvoertuig. In Düsseldorf kunnen we de Chic C-Line T 4.9 LE zien, de eerste indeling van de C-Line T-serie op basis van de Mercedes Sprinter. Geleidelijk aan zal Carthago alle indelingen van de C-Line T-serie op dit basisvoertuig gaan bouwen. De 7,5 meter lange Carthago Chic C-Line T 4.9 LE heeft een klassieke en populaire indeling met eenpersoonsbedden boven een ruime garage achterin, een badkamer met aparte douchecabine en een L-vormige zithoek.

Challenger

Het Franse Challenger toont in Düsseldorf twee nieuwe compacte half-integraal campers op basis van de Ford Transit. Ook hier dus een alternatief voor de Ducato. De twee modellen S 194 en S 217 zijn 5,99 meter en 6,39 meter kort en met een breedte van slechts 2,10 meter behoorlijk smal. Ze moeten de wendbaarheid van een buscamper combineren met de ruimte en mogelijkheden van een half-integraal.

Daarnaast presenteert Challenger drie indelingen van de V-Serie Vans als Sport Editions. De V114, V114 Max en V210 zijn nog wel gebaseerd op de Fiat Ducato. In de Sport Edition wordt de Ducato standaard geleverd met automatische transmissie en terwijl ze een extra complete uitrusting krijgen. Optioneel zijn ze ook leverbaar met een hefdak voor twee extra slaapplaatsen.

Chausson

Chausson laat op de Caravan Salon de V594 MAX zien, een buscamper voor vier personen zonder hefdak. Het Franse merk plaatste voor die twee extra slaapplaatsen een hefbed boven het dwarsgeplaatste achterbed. De badkamer, hangkast alsmede het keukenblok bevinden zich zoals gebruikelijk in het middengedeelte, voorin is een zitgroep die een dwarsbankje met de draaibare voorstoelen combineert.

Concorde

Concorde, een van de bekendste merken in het topsegment, presenteert vier nieuwe indelingen van de vernieuwde Credo. Het instapmodel (voor zover je daar in deze exclusieve prijsklasse van kunt spreken) van Concorde biedt meer bergruimte in de dubbele bodem en een nog elegantere woonruimte. Concorde bouwt de Credo op basis van de Iveco Daily, waarbij men het chassis aanpast zodat de zitplaatsen in de bestuurderscabine en het dashboard verder naar voren komen te staan. Daardoor is er bij dezelfde lengte 35 centimeter meer woonruimte beschikbaar.

Crosscamp

Dat campers niet altijd een dieselmotor hoeven te hebben laat Crosscamp zien. Dit Duitse merk is het ‘camperbusjes-merk’ van de Erwin Hymer Group. In Düsseldorf kunnen we de elektrische Crosscamp Flex bewonderen, een compacte camper op basis van de Opel Zafira e-Life. Vergis je niet in de naam, de Zafira is tegenwoordig een personenbusje. De Crosscamp Flex moet in de eerste helft van 2023 in serieproductie gaan. Hij biedt onder meer draaibare voorstoelen, een hefdak, keukenblok, een extra huishoudaccu en bergruimte aan de zijkant achterin. Er zijn in totaal vier slaapplaatsen beschikbaar. Het in Düsseldorf getoonde prototype heeft een 100 kW elektromotor die voor vlotte prestaties moet zorgen. Met het 75 kWh accupakket moet een actieradius van zo’n 320 kilometer mogelijk zijn.

Dethleffs

Het merk Dethleffs, een van de merken van de Erwin Hymer Group, zal op de Caravan Salon drie indelingen van de Just Go serie laten zien. Deze indelingen van de half-integraal camper worden op basis van de Ford Transit gebouwd. Ze hebben eenpersoonsbedden of queensize bedden één indeling achterin een badkamer over de gejhele breedte heeft.

Verder presenteert Dethleffs in Düsseldorf ook een nieuw Globetrail-model op basis van de Ford Transit voorstellen. Verder toont men ook zeven nieuwe indelingen van diezelfde Globetrail op basis van de vertrouwde Fiat Ducato of de zustervoertuigen Peugeot Boxer en Citroën Jumper. Het optionele hefdak biedt extra slaapruimte voor maximaal twee personen waardoor de compacte Dethleffs Globetrails ook geschikt is voor gezinnen.

In het caravansegment presenteert Dethleffs de drie nieuwe varianten van de Aero Up met een groot hefbed voor twee personen boven de achterste zitgroep. De caravans met een lengte van 6,80 tot 7,71 meter zijn dus geschikt voor gezinnen met maximaal zeven slaapplaatsen.

Eura Mobil

Het is geen verrassing dat ook Eura Mobil meer modellen op basis van de Mercedes Sprinter gaat bouwen. In Düsseldorf staan vier modellen van de nieuwe Profila-reeks op de Mercedes Sprinter, met lengtes tussen de 7,12 en 7,61 meter. De indelingen zijn vooral voor reizende koppels bedoeld.

Forster

Forster gooit zijn leveringsprogramma voor modeljaar 2023 behoorlijk overhoop. Naast de Fiat Ducato gaat Forster ook campers bouwen op basis van de Citroën Jumper en Ford Transit.

Forster toont op de beurs de nieuwe Livin’Up buscampers, die in vier indelingen met een lengte tussen 5,99 en 6,36 meter beschikbaar zal zijn. Deze campers bouwt Forster op basis van de Citroën Jumper. Er staan ook vier nieuwe, 6,99 m lange indelingen bij de alkoof campers, die nu op de Ford Transit gebaseerd zijn.

Frankia

Frankia voegt twee integraal campers op Mercedes Sprinter basis en AL-KO laagbouwchassis toe aan de Neo-serie. De 6,88 meter lange MI 7 BD heeft achterin een dwarsbed, de 7,04 meter lange MI 7 GDK heeft eenpersoonsbedden.

Ook presenteert Frankia op de Caravan Salon drie nieuwe camperbusjes in de Yukon-serie voor. Deze 5,08 en 5,48 meter lange busjes hebben een Renault Trafic als basis.

Hobby

Hobby is een van de fabrikanten die de komst van een ander merk basisvoertuigen aangrijpt om een geheel nieuwe serie op de markt te brengen. Hobby bouwt deze nieuwe ‘premium’ buscampers op basis van de Volkswagen Crafter. De nieuwe serie gaat Maxia Van heten, de voor komend seizoen beschikbare indelingen zijn alle 6,48 meter lang.

Naast de Maxia Van kunnen we ook de Beachy Van bewonderen, de compacte camperbus van Hobby’s nieuwe trendy submerk Beachy.

Hymer

Ook bij Hymer kunnen we een paar interessante nieuwtjes zien. Ten eerste de Hymer Venture S. De vorige keer dat de Duitse camperbouwer op de Caravan Salon Düsseldorf stond, was er een conceptstudie genaamd Vision Venture te zien. Die bood ons volgens Hymer “een glimp van de campertoekomst van 2025”. Maar die toekomst is opeens heel dichtbij nu Hymer nu al de productierijpe Vision S presenteert.

De productieversie van deze 6,45 meter en 2,16 meter brede lange camper op basis van de Mercedes Sprinter is waarschijnlijk een van de publiekstrekkers van de Caravan Salon. De Hymer Venture S heeft een naar eigen zeggen volledig nieuw woonruimte concept. De Hymer Venture S moet daardoor, ondanks zijn beperkte afmetingen, het hoogst mogelijke wooncomfort bieden. Maar ook de prijs is naar de maatstaven van Hymer opmerkelijk. In Duitsland beginnen de prijzen van de Venture S bij 225.000 euro, in Nederland komt daar de BPM nog bij.

Ook kunnen we in Düsseldorf de nieuwe Hymer Free S Blue Evolution zien. Deze compacte buscamper is uitgevoerd in een opvallend Capri-blauw en is extra compleet uitgevoerd.

Karmann Mobil

Ook Karmann gebruikt de komst van een ander basisvoertuig als gelegenheid om een andere indeling te ontwikkelen. De nieuwe Karmann Duncan 545 heeft de Ford Transit Custom als basis en heeft een vrij ongebruikelijke indeling. De keuken en badkamer bevinden zich achterin de compacte camper. Slapen doe je onder het hefdak.

Knaus

Knaus Tabbert AG gaat op het gebied van basisvoertuigen ook zaken doen met Ford en Volkswagen. Volop mogelijkheden dus, en daar maakt de Duitse fabrikant dankbaar en slim gebruik van. Op basis van de VW T6.1 presenteert Knaus de Tourer Van en Tourer CUV. Op zich is de Tourer Van, een heel compacte half-integraal camper al vrij bijzonder want daarvoor gebruikt men hoogst zelden de VQ T6.1. Maar met de Knaus Tourer CUV laat men pas echt zien wat er mogelijk is, als je een beetje buiten de gebaande paden gaat. Ook dit is een compacte half-integraal camper. Deze is hee laag uitgevoerd, maar kan door middel van een hefdak over nagenoeg de gehele lengte en breedte worden omgetoverd tot een camper met behoorlijk wat ruimte. Een van de meest interessante noviteiten van dit seizoen, wat ons betreft.

Laika

Laika, het Italiaanse topmerk van de Erwin Hymer Group is na een afwezigheid van twee jaar weer aanwezig op de Caravan Salon. Daar zal Laika de Ecovip 645 presenteren, die een nieuwe en originele indeling heeft. Achterin heeft de Ecovip 645 een enorme U-vormige zitgroep. Deze kun je in een paar eenvoudige stappen ombouwen tot twee eenpersoonsbedden of tot een grote tweepersoons bed. Daarvóór bevinden zich de badkamer en het keukenblok, terwijl er voorin nog een zitgroep is die uit een dwarsbank, tafel en de draaibare voorstoelen is samengesteld.

La Marca

Deze Duitse camperbouwer toont in Düsseldorf de Iveco Daily Van 2, de tweede generatie van de vorigjaar gepresenteerde buscamper. Bij deze generatie ligt de focus vooral op ‘off grid’ en ‘autarkie’. Ook zijn er twee nieuwe 5,99 m lange buscampers op basis van de Citroën Jumper. Het interieur van de Kiel is geïnspireerd door de jachtbouw terwijl de Dresden een conventioneler interieurdesign heeft.

La Strada

Bij deze Duitse fabrikant staat alles in het teken van compacte (bus)campers in het hogere prijssegment. We kunnen op de stand van la Strada bijvoorbeeld de nieuwe Regent EB zien, die  de moderne assistentiesystemen van het Mercedes Sprinter basisvoertuig combineert met een hoogwaardig interieur met een naar eigen zeggen slim ingedeeld woongedeelte. De bijna zeven meter (!) lange buscamper heeft eenpersoonsbedden achterin, een badkamer en keukenblok in het middengedeelte en een zitgroep voorin het voertuig.

LMC

Op de Caravan Salon 2022 zal het Duitse LMC de nieuwe Tourer-reeks presenteren. Deze half-integraal op basis van de Citroën Jumper zal verkrijgbaar zijn in acht indelingen, die vooral voor gezinnen bedoeld zijn. Achterin hebben ze naar keus enkele bedden of een tweepersoons dwarsbed.
De vier kortere versies hebben een hefdak terwijl de langere versies een elektrisch hefbed boven de zitgroep hebben.

Daarnaast introduceert LMC in Düsseldorf ook de nieuwe Innovan 590, een bijna zes meter lange buscamper op basis van een Ford Transit.

Morelo

Het topmerk van Knaus Tabbert AG presenteert op de Caravan Salon twee nieuwe indelingen in de Palace-reeks. De indelingen van de Palace A 80 en A 88 verdelen de ruimte in twee zones. Achterin bevindt zich de keuken en zithoek terwijl de slaapkamer en badkamer zich voor de camper bevinden.

Niesmann+Bischoff

Niesmann+Bischoff is op zijn beurt het topmerk van de Erwin Hymer Group, en presenteert op de Caravan Salon de nieuwe Flair-serie. Deze is vooralsnog verkrijgbaar in twee nieuwe indelingen, die Niesmann+Bischoff bouwt op een Iveco Daily chassis met een lengte van 8,87 en 9,25 meter lang.

Pössl

Wie aan buscampers denkt, denkt aan Pössl en dat zal niet snel veranderen. De marktleider in dit segment presenteert in Düsseldorf maar liefst negen nieuwe modellen. Ook hier heeft dat te maken met het basisvoertuig. De Vanlife was al eerder verkrijgbaar op basis van de Mercedes V-Klasse en Vito. Dat is nu ook het geval bij de Campstar en Vanstar. De hoogte van deze modellen blijft onder de twee meter, wel zo handig in parkeergarages. Ook presenteert Pössl een vernieuwd interieur van de populaire Summit-serie. Bij de nieuwe, compacte E-Vanster heeft Pössl gekozen voor de volledig elektrische aandrijving van de Citroën ë-Spacetourer.

Sun Living

Het dochtermerk van Adria laat op de Caravan Salon een nieuwe indeling in de S-reeks zien. De ruim zeven meter lange Sun Living S 72 DL heeft voorin de momenteel heel gewilde “face-to-face”-zitgroep. Achterin is de nieuwe camper uitgerust met enkele bedden.

De V-serie buscampers van Sun Living wordt uitgebreid met de nieuwe V 60SP TentTop. Deze heeft dankzij het hefdak twee extra slaapplaatsen.

Tonke

Nog een elektrisch aangedreven camper, ditmaal op de stand van het Nederlandse Tonke. Dit bedrijf koos voor een Mercedes Benz EQV basisvoertuig. Kopers kunnen kiezen uit de Touring-variant (met een tweepersoons slaapbank en een keukenblok achter de bestuurdersstoel) en de Adventure (met een driepersoonsbank achterin en een naar buiten zwenkbaar keukenblok).

Weinsberg

Tot slot Weinsberg, dat onderdeel van Knaus Tabbert AG is. Ten eerste laat Weinsberg in Düsseldorf een paar nieuwe modellen bij de Carabus en Caratour buscampers zien, waarvoor Weinsberg nu ook de Ford Transit als basisvoertuig gebruikt.

De X-Cursion Van heeft de VW T 6.1 als basis. Het moge geen verrassing zijn dat deze veel weg heeft van de Knaus Tourer Van. Ook hier betreft het een heel compact gebouwde half integraal camper. De  5,88 meter lange en 2,11 meter brede camper is verkrijgbaar in twee indelingen. De ene heeft een vast dwarsbed achterin, de andere heeft daar een zitgroep die tot bed kan worden omgebouwd. Optioneel is er een hefbed verkrijgbaar zodat er vier slaapplaatsen beschikbaar zijn.

Foto: © Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

Like dit artikel
Tweet dit artikel