Elektrisch rijden wordt steeds populairder, ook onder kampeerliefhebbers die hun caravan meenemen. Maar wat gebeurt er met de actieradius van je elektrische auto als je een caravan trekt? En is het mogelijk om off-grid te kamperen met de V2L-optie van de elektrische auto?
Elektrisch autojournalist Joeri van Dam, bekend van het EV Jaarboek, ging op onderzoek uit met de Kia EV9 en een caravan. Hij naar de actieradius van de auto in combinatie met de caravan, en naar de mogelijkheid om de V2L-aansluiting van de auto te gebruiken om de caravan op de camping van stroom te voorzien.
De combinatie: Kia EV9 en een Hobby caravan
Voor zijn rijtest gebruikte Joeri zijn eigen 1.500 kg zware Hobby caravan. Hij kon van de Kia-importeur een Kia EV9 lenen, die in All Wheel Drive (AWD) configuratie maximaal 2.500 kg trekken. Joeri kon zelfs beschikken over de 384 pk sterke GT-Line versie met 99,8 kWh (bruto) accu. Dat betekent dat het trekken van deze caravan geen enkel probleem voor de auto zou moeten zijn. Er is overigens ook een achterwielaangedreven versie van de Kia EV9. Die kan echter maar 900 kg trekken en was daarom niet geschikt voor deze test. Een belangrijke wens was ook de aanwezigheid van een V2L-functie (Vehicle to Load). Daarmee kun je in theorie off-grid kamperen door stroom uit de auto te gebruiken.
Rijden met een caravan en elektrische auto
Het directe koppel en vermogen van de elektrische motor maken het trekken van een caravan een stuk gemakkelijker dan met een brandstofauto. Je hoeft je geen zorgen te maken over schakelen of toerental, wat de rit comfortabeler maakt. Bij het aankoppelen van de caravan merkte Joeri direct dat de boordcomputer, zonder dat er een meter mee was gereden, de theoretische actieradius reduceerde van ongeveer 450/500 km naar 267 km. Dit kwam overeen met een verbruik van 40 kWh/100 km bij 85 km/u. In de praktijk resulteerde de netto accucapaciteit van 96 kWh in een praktische actieradius van 240 km, wat neerkomt op een halvering ten opzichte van rijden zonder caravan.
Tijdens eerdere trips met andere EV’s merkte Joeri soms een factor 2,5 in verbruikstoename, vooral bij minder gestroomlijnde auto’s. Hierbij blijkt dat de aerodynamica van de caravan voor de actieradius een grotere rol speelt dan het gewicht. Nieuwe caravans zijn vaak aerodynamischer, maar ook zwaarder geworden. Het kan dus belangrijk om een geschikte caravan te kiezen.
Off-grid kamperen met de V2L-optie
De accu van de Kia EV9 heeft een netto capaciteit van ongeveer 95-96 kWh en aan de DC-snellader worden opgeladen met een snelheid van maximaal 210 kW. De V2L-functie maakt het mogelijk om stroom uit de accu te halen via een speciale adapter, waarmee je op 1-fase met een snelheid van maximaal 3,8 kW stroom terug kunt leveren.
Tijdens de test voorzag de V2L-aansluiting van de Kia de Webasto airconditioning van de caravan probleemloos van stroom. Er konden ’s avonds ook twee elektrische kacheltjes van genoeg stroom worden voorzien. Een aandachtspuntje was de kabelhaspel. Die werd warm, wat aangeeft dat je goed moet letten op de belasting van je apparatuur en de kabel bij dit soort belastingen ook helemaal moet afrollen.
Elektrische auto en caravan op vakantie
Met een elektrische auto en caravan op vakantie gaan is zeker mogelijk, maar er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gewichtslimieten en rijbewijs
Zorg dat het totale gewicht van de combinatie past binnen de limieten van je rijbewijs. Het maximale gewicht van de combinatie met een B-rijbewijs is 3.500 kilo en daar zit je met een elektrische auto zo overheen. - Verminderde actieradius
Houd er rekening mee dat de actieradius flink afneemt (en zelfs halveert) bij het trekken van een caravan. Bij snelladen onderweg moet je de caravan vaak afkoppelen. Dat is bij de laadstations van Fastned overigens vaak niet het geval. - Belastbaarheid stroomvoorziening
Pas op voor overbelasting en warmteontwikkeling van de kabels bij het gebruik van V2L.
Elektrisch rijden met een caravan is niet moeilijk, maar wel anders. Met de juiste voorbereiding en kennis kun je zonder problemen genieten van een milieuvriendelijke kampeervakantie.
Bron en foto’s: EVupdate.nl – Joeri van Dam