Onderhoud caravans in Nederland schiet volgens BOVAG onderzoek tekort

Onderhoud caravans schiet volgens BOVAG tekort

Onderhoud caravans in Nederland schiet volgens BOVAG onderzoek tekort

Een recente bevinding die zorgen baart: bijna een derde van de caravans die een BOVAG Onderhoudsbeurt onderging in 2022, werd pas goedgekeurd na een of meerdere reparaties. Dit roept vragen op over het onderhoudsniveau en de veiligheid van Nederlandse caravans.

Vorig jaar ondergingen meer dan 50.000 caravans de BOVAG Onderhoudsbeurt. De resultaten van deze inspecties geven een verontrustend beeld van de staat van onderhoud van Nederlandse caravans.

Onderhoud is noodzakelijk maar wordt vaak verwaarloosd

Vanuit een steekproef van 3.022 caravans die een BOVAG Onderhoudsbeurt volgens het Amtek-systeem ondergingen, werd dertig procent pas goedgekeurd na een of meerdere reparaties.

Wat nog verontrustender is, is dat de meest geconstateerde afkeurpunten betrekking hadden op het remsysteem, de losbreekkabel, remmen of de stabilisator. Dat was het geval bij maar liefst 60 procent van de caravans.

Het gaat hier om caravans waarvan de eigenaar zélf besloot om een inspectie te laten uitvoeren. In Nederland is er immers geen verplichte periodieke keuring voor caravans. Het zijn dus caravans waarvan de eigenaar bovengemiddeld veel aandacht heeft voor onderhoud en veiligheid. Met dat in het achterhoofd is de conclusie gerechtvaardigd dat het werkelijke aantal caravans dat reparatie en onderhoud nodig heeft, waarschijnlijk veel hoger is.

Oudere caravans vormen hoger risico

Bij caravans van 40 jaar en ouder lag de afkeuringsratio op 41 procent, terwijl dit bij caravans tussen de 30 en 40 jaar zelfs 46 procent was. Bij caravans tussen de 20 en 30 jaar was de afkeuringsratio 43 procent. Caravans tussen de 10 en 20 jaar zaten op het gemiddelde afkeuringspercentage van 30 procent.

Veiligheidsrisico’s en advies van BOVAG

Het niet constateren en niet verhelpen van problemen zoals versleten remmen, verduurde banden of een verouderde gasinstallatie levert een fors veiligheidsrisico op. Voor de eigenaar van de caravan en voor medeweggebruikers. BOVAG benadrukt de noodzaak om zelf bij aanvang van het seizoen gasslangen en banden te controleren op eventuele scheurtjes en tevens de productiedatum van deze onderdelen te controleren. Verouderde onderdelen, zelfs als ze niet direct tekenen van slijtage vertonen, kunnen een potentieel risico vormen en moeten vervangen worden.

BOVAG adviseert ook om minimaal eens per twee jaar een professionele inspectie te laten uitvoeren, waarbij een vakman alle cruciale onderdelen van de caravan grondig controleert. Dit betreft niet alleen de remmen, banden en gasinstallatie, maar ook het onderstel, de koppeling, de verlichting, de opbouw en de inrichting van de caravan.

Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat hun caravan in een veilige staat verkeert voordat ze de weg op gaan. Niet alleen ter bescherming van zichzelf en hun passagiers, maar ook om te zorgen voor de veiligheid van alle andere weggebruikers. Regelmatige inspectie en onderhoud zijn van essentieel belang om het risico op ongevallen te minimaliseren en een zorgeloze vakantie te garanderen.

Verwaarloosde remmen en gasinstallaties

Uit de verzamelde gegevens blijkt zoals gezegd dat de meest voorkomende problemen bij afgekeurde caravans het remsysteem betreffen. Hierbij zijn de losbreekkabel, de remmen zelf en de stabilisator zijn vaak de boosdoeners, wat dus zorgt voor 60 procent van de afkeuringen. Gevaarlijk, want een defect remsysteem kan leiden tot ernstige ongevallen op de weg.

Daarnaast zijn er zorgen over defecte gasinstallaties, die zijn namelijk verantwoordelijk voor 15 procent van de afkeuringen. Een verouderde gasinstallatie kan lekken veroorzaken, met alle risico’s van dien. Nog eens 12 procent van de afkeuringen is gerelateerd aan het onderstel van de caravan, met name versleten assen, schokbrekers of banden.

Noodzaak van regelmatige controle

BOVAG adviseert om zelf bij aanvang van het seizoen de gasslangen en banden te controleren op scheurtjes en op de productiedatum. Daarnaast raden ze aan om minimaal eens per twee jaar de caravan te laten controleren door een vakman. Gasslangen van drie jaar of ouder dienen vervangen te worden en banden zijn doorgaans na zes jaar aan vervanging toe.

Veiligheid en verantwoordelijkheid

Laten we hopen dat deze cijfers een wake-up call zijn voor caravanbezitters. Het is belangrijk dat iedereen die met een caravan de weg op gaat, zich bewust is van deze risico’s en ook maatregelen neemt om ze te verminderen. De veiligheid op de weg en op de camping is immers een verantwoordelijkheid van ons allemaal.

Like dit artikel
Tweet dit artikel