Volgens een recent, in opdracht van Digitenne uitgevoerd onderzoek, zou er dit jaar meer dan 20% minder interesse in kamperen zijn dan vorig jaar, ondanks het mooie weer.
Het ‘Digitenne camping onderzoek 2022’ concludeert dat de Nederlanders weer vaker voor een vakantie in het buitenland kiezen. Ook zou er minder interesse in kamperen zijn. Maar is het inderdaad zo dat er minder interesse in kamperen is? Of willen we vooral onze ‘gemiste buitenlandvakanties’ inhalen?
Zoekopdrachten zijn niet direct te vergelijken met ‘interesse in’
De manier waarop het onderzoek is uitgevoerd, is ook een beetje bedenkelijk. In plaats van een echt onderzoek onder een groot aantal mensen te houden, bediende men zich van een aantal cijfers van internet. Men keek namelijk alleen naar het aantal kampeergerelateerde zoekopdrachten in Google, en deed dit met de Google Keyword Planner en Ahrefs.
Dat zijn daar inderdaad dé tools om zoekopdrachten te analyseren. Alleen koppelde men het aantal zoekopdrachten direct aan het woord ‘interesse’ en dat is iets te kort door de bocht. Ook geeft men niet aan om welke zoekopdrachten het precies gaat, zodat de verantwoording niet volledig is.
Onderzoek op basis van één maand
Natuurlijk is het niet zo moeilijk om het aantal met kamperen gerelateerde zoekopdrachten van maart 2019, 2020, 2021 en 2022 te vergelijken. Maar daarbij heeft men niet gekeken naar de ontwikkeling van de coronapandemie, de lockdowns en reisrestricties van de afgelopen jaren. Laten we even kort samenvatten wat er in de maanden maart van de afgelopen jaren aan de hand was:
- In maart 2019 was er nog geen sprake van corona, en wisten we niet beter dan dat het een biermerk is.
- In maart 2020 waren de campings in Nederland vanwege de lockdown nog gesloten en zag het er niet naar uit dat die snel open zouden gaan. De meeste mensen zaten in de ‘overlevingsstand’ en we gingen pas laat in het voorjaar aan de mogelijkheid van een vakantie denken.
- In maart 2021 zaten we in de derde coronagolf en zaten we in een lockdown. Er was toen geen sprake van dat de campings gesloten zouden blijven. Iedereen vroeg zich toen vooral af in hoeverre we die zomer naar het buitenland konden gaan en welke maatregelen er overal zouden zijn.
- In maart 2022 is er in Europa nog amper sprake van coronamaatregelen. Alleen verre reizen naar bijvoorbeeld Azië zijn nog niet onbeperkt mogelijk. Het ‘zoeken en boeken’ kwam al dit jaar al direct na de jaarwisseling op gang. Veel vakantiegangers hadden hun vakantie dus al vóór maart vastgelegd.
Geen kortdurende trend
De situatie was in maand maart dus iedere keer compleet anders. Daarom vinden wij het niet correct om conclusies te trekken aan de hand van het aantal zoekopdrachten gedurende die ene maand. Digitenne ziet die verschillen in de maanden maart van de afgelopen jaren ook, maar trekt toch die conclusies.
Vanuit de kampeerbranche horen we ook niet anders dan dat de recreatievoertuigen en kampeerspullen nog steeds niet aan te slepen zijn en dat de omzetten alleen nog maar verder stijgen. Dat laten de statistieken (oa voertuigregistraties) ook al jarenlang zien. De grootste uitdaging is momenteel het tekort aan personeel en materialen, wat tot lange levertijden leidt.
Wie een ritje langs de Nederlandse campings maakt, ziet dat die al behoorlijk bezet zijn. Dit zijn vaak mensen met seizoensplaatsen, die ieder jaar op hun vaste plekje staan en daar helemaal geen zoekmachine voor nodig hebben. In de meivakantie waren de meeste campings gewoon vol en ook met Hemelvaart en Pinksteren zullen de meeste Nederlandse campings zoals gebruikelijk nokvol zitten. De interesse in kamperen is ook geen kortdurende trend, maar een proces dat al vele jaren aan de gang is.
Verschuivingen
Bovendien zijn er een aantal verschuivingen waar men aan voorbij gaat. Men koos in 2020 bijvoorbeeld vaak voor een stacaravan die vooral via de grote en bekende reisorganisaties wordt geboekt. Bovendien waren die stacaravans vaak een alternatief voor zomerhuisjes, waar men misschien in eerste instantie naar zocht maar die allemaal al bezet waren.
Veel mensen die in 2020 het kamperen ‘ontdekten’, besloten om in 2021 liever met een eigen kampeermiddel op vakantie te gaan. Ook dat heeft gevolgen voor de zoekopdrachten in de zoekmachines. Die kampeerders gingen toen immers eerst specifiek op zoek een eigen kampeermiddel, en toen weer naar campings.
Beginners krijgen ervaring
Natuurlijk zullen veel mensen dit jaar vaker naar het buitenland op vakantie willen gaan. Dat geldt ook voor die nieuwe kampeerders. Het onderzoek van Digitenne laat bijvoorbeeld ook zien dat Frankrijk dit jaar de populairste bestemming onder de Nederlandse kampeerders is. Waar men in het onderzoek ook aan voorbij gaat is het feit dat veel van die nieuwe kampeerders inmiddels de nodige ervaring hebben opgedaan. Ze weten bijvoorbeeld via welke platforms (ACSI, ANWB etc) ze het beste naar campings kunnen zoeken, of gaan naar dezelfde camping als het jaar ervoor, en maken daarvoor dus minder gebruik van de zoekmachines.
Niet allemaal naar de camping
Een ander proces wat al jaren aan de gang is, is het feit dat steeds meer mensen voor een camper in plaats van een camping kiezen. En met campers kun je ook overnachten op camperplaatsen, en in een aantal landen (o.a. Scandinavië) mag je ook ‘in het wild’ overnachten. Camperplaatsen zoek je meestal niet via Google, maar vaak bij specifieke gidsen, websites en apps zoals die van Campercontact en Facile Media.
Onderstaand wat Digitenne de ‘voornaamste inzichten’ noemt, met direct eronder ons commentaar:
Onze data laat zien dat Nederland begin 2022 minder interesse heeft in kamperen dan in 2021. In maart 2022 werd online 20,3% minder gezocht naar campings dan in maart 2021.
-> Het betreft hier alleen het aantal zoekopdrachten in zoekmachines, en dan alleen nog in de maand maart
De Nederlandse interesse in kamperen is in 2022 wél groter dan in 2019, voor de Covid pandemie. Begin 2022 zochten we gemiddeld 1,5x vaker naar campings dan in begin 2019.
-> Interesse in kamperen gaat verder alleen zoekopdrachten naar campings en dergelijke. Dit bevestigt overigens juist de langdurige stijgende interesse in kamperen.
Binnenlandse bestemmingen zijn na de pandemie gedaald in populariteit. In maart 2021 zochten één miljoen Nederlanders naar een kampeerplek in Nederland. In maart 2022 slonk dit aantal naar slechts een half miljoen.
-> De zoekopdrachten zijn alleen van de maand maart. Dit jaar begonnen we al veel eerder aan vakantie te denken.
Onderstaand nog een aantal inzichten uit het onderzoek van Digitenne, die naar onze mening wel kunnen kloppen. Maar ook deze zijn alleen gebaseerd op het aantal zoekopdrachten in de maand maart van dit jaar en de voorgaande jaren:
Uit de data blijkt dat provincie Gelderland, met name de Achterhoek, veruit de populairste binnenlandse bestemming is onder Nederlanders. Ruim 25% van de geïnteresseerden in een binnenlandse camping zocht in maart 2022 naar een camping in Gelderland.
Frankrijk is momenteel de populairste buitenlandse kampeerbestemming onder Nederlanders. Ruim 16% van alle geïnteresseerden zoekt in 2022 naar een kampeerbestemming in Frankrijk. Dit is op hetzelfde niveau als in 2019.
We ontdekten een stijging in populariteit van kampeerbestemmingen Frankrijk, Italië en Spanje na Covid. Begin 2022 zoeken we gemiddeld 47% vaker naar een kampeerplek in Frankrijk, Italië of Spanje dan in 2019. Dit is meer dan voor de Covid pandemie.
De cursieve teksten zijn afkomstig van de website van Digitenne