De Foxx is een studiemodel van een veelzijdig, lichtgewicht caravanontwerp dat vandaag de dag kan worden gerealiseerd. Een opvallend en aerodynamisch, geschikt voor low-cost sandwich carrosserietechniek, zonder extra kunststof elementen.
De bedenker, Michael Studer, heeft zijn sporen op het gebied van het ontwerpen van caravans en campers verdiend. Hij is samen met het Duitse magazine Caravaning.de op zoek naar input van kampeerders, om zijn ontwerp nog verder te vervolmaken.
Veelzijdig en eenvoudig
Zijn ontwerp gaat uit van het ‘Less is More’ principe. Hij wil met een zo eenvoudig mogelijke caravan ontwerpen, die voor zoveel mogelijk caravanners geschikt is. Daardoor zou het ook ene heel goedkope caravan kunnen zijn. Een caravan, die ruimte biedt waar en wanneer je het nodig hebt, en een zitgroep die het allemaal kan. Het kan allemaal met het concept van Michael Studer, en het is niet duurder dan andere caravans. Onderstaand een vertaling en samenvatting van het artikel op Caravaning.de:
“De vorm van de buitenzijde doet een beetje denken aan de Knaus Trend uit 1986,” geeft Michael Studer toe, die tientallen caravans en campers binnen en buiten heeft ontworpen, maar nog geen enkele voor Knaus. Verschillende Dethleffs-modellen en sommige luifels dragen de handtekening van de 56-jarige, die weinig over zichzelf praat. En als hij dat doet, dan is dat vooral om te benadrukken dat hij niet geïnteresseerd is in de marketing van zijn ontwerpwerk voor de caravan- en camperindustrie, maar in het “opschudden” van ideeën, zoals hij het noemt.
Ontwerp
Voor zijn laatste wake-up call, die de projectnaam Foxx draagt, heeft de afgestudeerde ontwerper gekozen voor Caravaning.de als communicatiekanaal en de lezers daarvan mogen hun mening geven. De kern van de studie draait om de thema’s ruimtegebruik, efficiëntie, veelzijdigheid en kostenreductie. En natuurlijk ook over het tekenen van voertuigen die zich onderscheiden van de witte monotonie.
Door de vorm en het gebruik van sandwichpanelen is de Foxx stabieler en vermoedelijk ook aerodynamischer dan de kubusvormige carrosserieën van de meeste caravans, en vereist een vergelijkbare constructie en hoeveelheid aan materialen. Studer heeft de 5,70 meter lange Foxx een breedte van 2,18 meter (binnenin: 2,08 meter) gegeven. Maar die zit alleen daar waar je hem echt nodig hebt, om gewicht besparen.
Ideeën
Belangrijker dan de uiterlijke vorm zijn echter de ideeën voor het interieur, hoewel beide natuurlijk van elkaar afhankelijk zijn. Michael Studer heeft zichzelf de volgende belangrijke vragen gesteld:
- Waarom moet men bij de aankoop van een caravan beslissen over de vorm van een zitgroep?
- Moeten badkamers/toiletvoorzieningen altijd zoveel ruimte innemen, ook al gebruik je ze maar 30 minuten per dag?
- Vast bed, hefbed of dinette: is dat alles?
- Weer, seizoensgebondenheid, levensfasen, medereizigers: Kan een caravan hier ook binnen enkele seconden op worden aangepast?
- Waar zet je fietsen, scooters, vrijetijdsuitrusting neer?
- En: zouden twee flexibele indelingen niet genoeg zijn?
De ontwerper heeft de antwoorden in het 3D-programma virtueel afgebeeld. In de boog van de Foxx zitten vier geperforeerde staven. Die geven niet alleen stabiliteit aan de romp, maar dienen ook als bevestigingspunt voor twee uitneembare bedden die tegen het schot kunnen worden geklapt. De resulterende garage lost het transportprobleem op.
Aan de achterkant komt de veelzijdigheid van de Foxx het beste tot uiting. Tegen de wand aan de achterzijde staat het bed, overdag opgehangen aan twee stevige scharnierpunten. Het gepatenteerde ontwerp is lichter en legt minder druk op de carrosserie dan een hefbed. Aan de achterkant van het opklapbed is de rugleuning van de ontstane bank bevestigd. ‘s Nachts rust de constructie met zijn matras van 2,0 bij 1,55 meter over de vaste linkerzitbank.
De overige zitplaatsen worden gevormd uit twee tot drie kubusvormige zitmodules, die als tweezitsbank en individuele zitplaatsen zo in de zitgroep kunnen worden geplaatst dat bijna alles mogelijk is, van een rondzitgroep tot een lounge.
De badkamer kan in een handomdraai worden vergroot. Het gehele front schuift schuin naar voren op wandrails, compleet met deur en garderobe. De deur van de opbergkast aan de rechterkant kan gebruikt worden om de hele boegzone af te scheiden.
Enquete
Michael Studer is nog niet klaar met zijn ontwerp, en wil graag de mening van de kampeerders horen. Wie het Duits een beetje machtig is, wordt daarom uitgenodigd om hier een aantal vragen te beantwoorden.
Bron: Caravaning.de
Afbeelding: Michael Studer – Studer Design