De nieuwe Chausson S514 halfintegraal camper is niet alleen compacter gebouwd maar ook goedkoper. Het Franse merk, onderdeel van het grote Trigano concern, hoopt dat deze combinatie tot een nieuw succes zal leiden.
Zoals we ook bij de compacte halfintegralen van andere campermerken zien, combineert de nieuwe Chausson S514 de compacte afmetingen en wendbaarheid van een buscamper met de gebruiksmogelijkheden van een halfintegraal camper.
De opbouw van de 5,99 meter lange en 2,10 meter brede Chausson S514, die op een Ford Transit basisvoertuig staat, heeft de bekende IRP-structuur die ook door andere merken in de Trigano-groep wordt gebruikt. Deze moet voor een goede stijfheid en duurzaamheid zorgen terwijl de sandwichconstructie van rotbestendige materialen ook voldoende isoleert om de camper ‘wintervast’ te maken.
Exterieur
Verder heeft Chausson zich veel moeite getroost om de camper een aantrekkelijk uiterlijk te geven. De camper heeft een modern en harmonieus exterieur. Wie van deze camper de Sport Line kiest – je kunt ook voor het First Line basismodel kiezen – beschikt over camper in een fraaie zilvergrijze basiskleur die mooi wordt geaccentueerd door zwarte en groene graphics.
Interieur
Die grijze kleur trekt Chausson door in het interieur. Daar wordt het licht-eiken houtdecor keurig gecombineerd met grijze bekleding en een donkergrijze vloer. Het geheel oogt mooi licht wat de ruimtelijke indruk versterkt.
De indeling is redelijk standaard te noemen, met voorin een zithoek met tafel en dwarsbank, halverwege de rechterzijde het keukenblok, daar tegenover de natte cel en achterin een dwarsbed. Toch heeft Chausson op een aantal punten haar eigen keuzes gemaakt.
- Opklapbaar dwarsbed
Het dwarsbed is – net zoals we steeds vaker bij buscampers zien – in delen opklapbaar. Daardoor kun je de bergruimte onder het voorstel gedeelte van het bed makkelijker bereiken. In het achterste gedeelte kun je door het opklapbare bed ook grotere voorwerpen in de garage onder het bed meenemen, al ben je natuurlijk wel sterk afhankelijk van de grootte van de toegangsdeuren. - Draaibare douchewand
De natte cel is toegankelijk via een ruimtebesparende roldeur en is ook met een draaibare douchewand uitgerust. De wastafel en spiegel zijn ook aan die wand bevestigd, zodat je ook die handig weg kunt draaien als je wilt douchen. Omdat de wand onderaan maar tot kniehoogte doorloopt, hangt die bij het douchen netjes boven het cassettetoilet. Een slimme ruimtebesparende en comfort verhogende vondst. Ook heeft Chausson in de natte cel nog ruimte weten te vinden voor een behoorlijk grote hoge kast die door de gebruikers absoluut gewaardeerd zal worden. - Ruimtelijke indruk
Chausson heeft de zitgroep qua afmetingen spaarzaam geconfigureerd. Hierdoor is er in en rond de zitgroep nog voldoende bewegingsruimte. Ook de ruimtelijke indruk is, mede door het panoramadak boven de zitgroep, prima voor elkaar. Wie wil, kan de tafel vergroten door een ander tafelgedeelte uit te draaien. Op die manier verbind je de zitgroep met het zitje aan de rechterzijde. Ook dat zitje zie je niet vaak in een camper in dit compacte formaat. - Dieselverwarming
Een andere manier om ruimte te besparen, die Chausson heeft gevonden, is het gebruik van dieselverwarming. Deze kan overigens ook tijdens het rijden kan worden bediend.