Ook Eura Mobil moet naar Mercedes Sprinter basisvoertuigen uitwijken

Eura Mobil Profila camper op Mercedes Sprinter

Ook Eura Mobil moet naar Mercedes Sprinter basisvoertuigen uitwijken

Het gebrek aan basisvoertuigen doet fabrikanten besluiten om de nodige aanpassingen door te voeren. De beperkte verkrijgbaarheid van de populaire Fiat Ducato noodzaakt de Duitse camperfabrikant Eura Mobil om uit te wijken naar de Mercedes Sprinter.

Omdat dit een moderner, maar ook duurder basisvoertuig is, heeft dit dus ook consequenties voor de verkoopprijs. Dat betekent dat de Profila T van Eura Mobil, die zich in het middensegment bevindt, ineens een stuk duurder zal worden.

Beter, maar ook duurder

Voor mensen die een aantrekkelijke aanschafprijs het voornaamste koopargument vinden, zal dit misschien reden zijn om naar een andere camper uit te kijken. Wie de modernere techniek, de betere rij-eigenschappen en de aanwezigheid van diverse moderne assistentiesystemen weet te waarderen zal op zijn wenken worden bediend maar is wel bijna 10.000 euro duurder uit. De vanafprijs van de Eura Mobil Profila T zal waarschijnlijk nog net onder de 100.000 euro blijven.

Nu al in productie

Na de Contura, het topmodel van Eura Mobil, is de Profila T de tweede serie campers die het Duitse merk op basis van de Mercedes Sprinter bouwt. Eigenlijk had de première van de nieuwe Eura Mobil op basis van de Mercedes Sprinter op de CMT in Stuttgart plaats moeten vinden. Nu deze beurs is geannuleerd zijn de nieuwe campermodellen pas in maart te bij de dealers te zien. Eura Mobil is al bezig met een productierun van 315 voertuigen van dit type, in de zomer moeten er al minstens 500 eenheden van de Profila T op basis van de Sprinters zijn gebouwd.

Trekkop, laag chassis en breedspooras

De Profila T is een halfintegraal camper waarbij Eura Mobil alleen de trekkop van de Sprinter gebruikt. Deze is in de basisuitvoering uitgerust met een 140 pk dieselmotor. Eura Mobil combineert die trekkop met een laag chassis met AL-KO breedspooras. Dit geeft de camper niet alleen een stabiele wegligging maar maakt ook een vorstvrije dubbele vloer mogelijk. Die biedt niet alleen de nodige extra bergruimte maar biedt ook plaats aan een groot deel van de technische installaties.

Indelingen

Vooralsnog brengt Eura Mobil de Profila op Mercedes-basis in twee indelingen uit. Dit zijn de T 676 EB en de T 696 EB, die allebei 7,20 m lang zijn en achterin twee eenpersoonsbedden hebben, en voorin de bekende zitgroep. Het voornaamste verschil tussen de twee indelingen zit in de keuken. Die is bij de 676 aan de rechterzijde geplaatst, bij de 696 zit de keuken aan de linkerzijde en is hij ook een stuk dieper. Ook is de lengte van het bed aan de linkerzijde iets korter. Door die diepere keuken is er een wat krappere doorgang naar achteren. In beide modellen is de keuken uitgerust met een driepits kookplaat en een 143 liter koelkast.

Het leeggewicht van beide modellen bedraagt volgens Eura Mobil 2995 kilogram, zodat ze een laadvermogen van ruim 500 kilogram hebben. Ruim voldoende voor de nodige opties plus bagage.

Optioneel is er onder anderen een 170 pk dieselmotor leverbaar, en ook het Mondial pakket. Dat omvat onder anderen airconditioning, een zwart gelakte cabine, achteruitrijcamera, elektrische buitenspiegels, panoramadak en nog veel meer.

Like dit artikel
Tweet dit artikel