Ook in Duitsland blijft de vraag naar campers en caravans onverminderd groot

Ook in Duitsland blijft de vraag naar campers en caravans onverminderd groot

Ook in Duitsland blijft de vraag naar campers en caravans onverminderd groot

Er werden meer dan uitstekende verkoopcijfers genoteerd op de Duitse markt. De orderboeken zijn er uitstekend gevuld. Maar er werden in de periode van januari tot september 2022 in Duitsland wel minder nieuwe recreatievoertuigen geregistreerd.

Ondank de turbulente tijden – met een schaarste aan personeel, basisvoertuigen en onderdelen en ook nog een recessie voor de boeg – is dit het op twee na beste resultaat ooit voor de Duitse camper- en caravanbranche.

Normaal gesproken zijn de verkoopcijfers voor recreatievoertuigen een heel aardige indicatie voor de economische vooruitzichten. Zolang mensen bereid zijn om veel geld neer te tellen (en vaak ook te lenen) voor een luxe als een caravan of camper, gaat het wel goed met de economie. Zo’n investering doe je een stuk minder snel als de economische vooruitzichten niet zo florissant zijn. Zouden recreatievoertuigen nu zo enorm in trek zijn, dat de vraag minder afhankelijk is? Zo’n trendbreuk zou natuurlijk bijzonder prettig zijn voor de branche. Voorlopig lijkt het met de verkopen in de branche nog heel voorspoedig te gaan dus wie weet.

Daling ten opzichte van recordjaar

Laten we eens kijken hoe die cijfers zijn opgebouwd. Volgens het Duitse verbond van producenten in de caravaningindustrie (Caravaning Industrie Verband e.V. – CIVD) zijn er in Duitsland in de genoemde periode weliswaar zo’n 13,6 procent minder nieuwe recreatievoertuigen geregistreerd dan in het voorgaande jaar. Toch komen die cijfers over het geheel genomen nog steeds ruim boven de registratiecijfers van de jaren vóór de coronapandemie.

Orderboeken goed gevuld

Als we kijken naar de registratiecijfers van de caravans, dan zien we dat er in Duitsland 21.110 nieuwe campers zijn geregistreerd. Dit komt overeen met een lichte daling van 2,7 procent. De daling bij de campers is in Duitsland nog groter, namelijk 17 procent. Maar dat is dan wel vergeleken met het recordaantal van 56.901 nieuw geregistreerde campers van vorig jaar. In totaal werden er in Duitsland in de periode van januari tot september in totaal 78.011 nieuwe recreatievoertuigen geregistreerd. Hoewel dit inderdaad betekent dat de nieuwe registraties ongeveer 13,6 procent onder het niveau van het voorgaande jaar liggen, overtreffen zij nog steeds duidelijk de jaren vóór de coronapandemie.

“Campers en caravans zijn nog steeds erg in trek en de orderboeken van de fabrikanten zijn goed gevuld. De pandemie heeft deze langetermijntrend nog versterkt,” aldus Daniel Onggowinarso, algemeen directeur van de CIVD.

Genoeg vraag, maar grote toeleveringsproblemen

Volgens de bevindingen van de CIVD komen die dalingen niet doordat er minder vraag is, maar gewoon omdat de fabrikanten te weinig materialen en onderdelen hebben. Er zijn wereldwijd toeleveringsproblemen en die werken langzamerhand steeds verder door in de productie van campers en caravans. De uitdagingen liggen volgens de branchevereniging momenteel duidelijk op het gebied van stagnerende toeleveringsketens. Er is een enorm tekort aan basisvoertuigen, wat uiteraard direct tot uiting komt in de registratiecijfers.

Personeel

De CIVD wijst ook op het algemene tekort aan geschoold personeel. Daardoor ontstaan er verschuivingen op het gebied van service en onderhoud en de productie van recreatievoertuigen. Onggowinarso: “Het is een frustrerende situatie voor alle betrokkenen. De industrie zou onder normale omstandigheden aanzienlijk meer voertuigen kunnen bouwen en leveren. Maar gezien de problemen in de productie moeten dealers en klanten helaas langer dan normaal op hun campers en caravans wachten.”

Like dit artikel
Tweet dit artikel