Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Oostenrijk wijzigt regels snelwegvignet voor campers

Er zijn belangrijke wijzigingen in de tolheffing voor campers in Oostenrijk aangekondigd, die vanaf december 2023 van kracht zijn. Dit iets waar camperbezitters toch even op moeten letten, omdat men in Oostenrijk straks niet langer naar de MTM (maximum toelaatbare massa) maar naar de technisch toegestane totaalmassa (TTM) kijkt.

Dat kan nogal wat consequenties hebben. Verder is er gelukkig ook nieuws dat het weer iets makkelijker maakt. Er komt namelijk ook een ééndagsvignet. Niet alleen voor campers, maar ook voor personenauto’s.

Wijzigingen in de tolheffing

Een significante verandering in de Oostenrijkse tolregelgeving betreft de overgang van de maximum toegestane massa (MTM) naar de technisch toegestane totaalmassa (TTM) voor het bepalen van de tolverplichting. Deze nieuwe maatstaf wordt sinds 1 december 2023 gebruikt om te bepalen of een voertuig onder de normale vignetplicht of de GO-Maut valt. Dit laatste is een vermogensafhankelijke tol voor voertuigen boven de 3,5 ton TTM, inclusief zware campers. Vanaf 1 januari 2024 wordt ook nog een extra CO2-toeslag ingevoerd, wat de kosten voor bepaalde voertuigen kan beïnvloeden.

Gevolgen voor camperbezitters

Deze nieuwe regelgeving heeft aanzienlijke gevolgen voor campereigenaren. Er zijn namelijk nogal wat campers met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, die op kenteken maximaal 3.500 kg mogen wegen. AS Finag, de instantie die in Oostenrijk de tolgelden en snelwegvignetten beheert, zal vereisen dat dergelijke campers verplicht worden uitgerust met een GO-Box voor de tolheffing, net zoals dat bij vrachtwagens het geval is.

Overgangsregeling

Gelukkig is er ook een overgangsregeling. Deze is geldig tot 1 februari 2029 van toepassing op campers die voor 1 december 2023 zijn geregistreerd of teruggewogen. Eigenaren van deze campers kunnen tot de genoemde datum gebruik maken van de reguliere tolvingnetten.

Reacties

De ÖAMTC, de Oostenrijkse variant van onze ANWB, heeft zijn zorgen geuit over deze nieuwe regels. Zij pleiten voor een uitzondering voor campers tot een technisch toegestane totaalmassa van 4,5 ton van de vrachtwagentoltarieven, vergelijkbaar met de uitzondering die voor bussen is vastgelegd. Veel campers zijn namelijk teruggekeurd naar 3,5 ton om te voldoen aan de eisen voor een B-rijbewijs en waren tot nu toe ‘gewoon’ vignetplichtig. De ÖAMTC stelt voor om de huidige regelgeving nog vijf jaar te behouden en de situatie te evalueren.

Nieuwe tarieven en dagvignet

Naast de veranderde regels zijn er ook aanpassingen in de tarieven. De prijzen voor de vignetten voor 2024 zijn een beetje aangepast. Een tiendagenvignet kost nu €11,50, het tweemaandenvignet €28,90, terwijl het jaarvignet €96,40 zal blijven kosten.

Een opvallende introductie is het dagvignet, geldig voor één kalenderdag, voor €8,60. Dit is vooral handig voor doorreizigers. De aanschaf van vignetten en de GO-Box kan online of bij verkooppartners van ASFiNAG.

Like dit artikel
Tweet dit artikel