In de caravanstallingen staan de glimmende witte rijdende huisjes inmiddels weer schouder aan schouder staan te wachten op hun volgende kampeeravontuur. Een tafereel dat je misschien steeds minder verwacht in een tijdperk dat camper ongekend populair zijn, en ook steeds meer bezit van de stallingen lijken te nemen.
Toch is de caravan, die trouwe reisgezel van menig vakantieganger, bezig aan een opvallende comeback. Terwijl in de rest van Europa de caravanverkoop afneemt, trekt Nederland juist de andere kant op. Een verrassende trend die we nader onderzoeken aan de vooravond van de 59e Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht.
Een beetje tegen de verwachtingen in
De cijfers liegen er niet om. Volgens de brancheorganisaties BOVAG en Kampeer & Caravan Industrie (KCI) zijn er in de eerste drie kwartalen van dit jaar maar liefst 7% meer nieuwe caravans verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Een opmerkelijke stijging, zeker als je bedenkt dat de caravanverkoop in de rest van Europa met 5,8% is gedaald. “Nederland is altijd al een echt caravanland geweest”, vertelt Leo Diepemaat, voorzitter van de KCI. “Jarenlang zagen we het aantal caravans weliswaar dalen, maar sinds de coronaperiode is die trend gekeerd.” Inmiddels telt Nederland ruim 420.000 caravans, een aantal dat alleen maar lijkt te groeien.
Camper versus caravan
De populariteit van de camper, die ook in Nederland nog steeds behoorlijk in de lift zit (met een verkoopstijging van 12,5% dit jaar), lijkt de caravan dus niet te verdringen. Integendeel, de twee kampeermiddelen lijken elkaar juist te versterken. “Voorheen werden oudere caravans vaak afgedankt en geëxporteerd”, legt Rolf Reinders, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven, uit. “Maar tegenwoordig is de interesse in kamperen zo groot dat caravans in alle soorten en maten gretig aftrek vinden.” Vooral jonge stellen en gezinnen lijken de charme van de caravan te herontdekken.
Caravans op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs
Van 2 tot en met 6 oktober staat de Jaarbeurs Utrecht volledig in het teken van kamperen. En natuurlijk zijn daar ook heel veel caravans te zien. Duurzaamheid, technologie en innovatie zijn de sleutelwoorden van deze 59e editie. Tussen de glimmende caravans en campers door, vind je stands met de nieuwste gadgets en snufjes, van slimme verlichting tot geavanceerde zonnepanelen. Een blikvanger is de GetAway van Easy Caravanning, een compacte en gestroomlijnde caravan die speciaal is ontworpen voor elektrische trekauto’s. Met deze innovatieve caravan presenteert Easy Caravanning zich als tweede Nederlandse caravanfabrikant. Een mooie ontwikkeling, zeker als je bedenkt dat er in Nederland vroeger nog veel meer caravanfabrikanten waren.
Duurzaamheid
Op de eerste beursdag vindt ook het Duurzaamheidscongres plaats, waar experts, de pers en professionals samenkomen om te discussiëren over de toekomst van het duurzaam kamperen. De ANWB presenteert er de resultaten van een onderzoek naar duurzaamheidskeuzes van kampeerders, en in drie categorieën worden de Duurzame KampeerAwards uitgereikt. Het congres benadrukt de groeiende aandacht voor milieuvriendelijk kamperen, een trend die ook zichtbaar is in de ontwikkeling van nieuwe caravans en campers.