De populariteit van kamperen in Nederland blijft groeien, waarbij de trends in de verkoop van nieuwe kampeermiddelen een steeds duidelijker beeld laten zien. Hoewel Nederland van oudsher een ‘caravanland’ is, is de populariteit van de caravan toch een beetje tanende. Campers worden daarentegen steeds populairder, zoals ook te zien is in de meest recente registratiecijfers.
In de eerste helft van 2024 zijn er in totaal 5.800 nieuwe campers en caravans verkocht, een stijging van bijna 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Maar deze groei wordt wel volledig gedreven door de campermarkt. De verkoop van caravans groeit nog wel, maar neemt toch enigszins af.
Gaan en staan waar je wilt
Leo Diepemaat, voorzitter van brancheorganisatie KCI (Kampeer en Caravan Industrie): “Vrijheid, blijheid, met je eigen bed in je eigen onderkomen op pad, is toch wel wat men prefereert. Dit blijkt uit de groei van kampeermiddelen in bezit van enthousiaste kampeerders. Die kunnen gaan en staan wanneer ze willen, op het door hun gewenste moment en naar de plek waar ze graag willen vertoeven. De groei zet nog steeds door, dat zien we in de registraties over dit eerste halfjaar.”
Camperverkoop in de lift
De campermarkt heeft wederom een flinke boost gekregen, met een aanzienlijke stijging in de verkoopcijfers. Er werden in het eerste halfjaar van dit jaar maar liefst 1.582 nieuwe campers geregistreerd, een stijging van 12,4 procent ten opzichte van de 1.408 campers in eerste zes maanden van vorig jaar. Ook nu is Adria het populairste merk, gevolgd door Hymer, Carado, Knaus en Dethleffs.
De toename van de camperverkoop is te danken aan verschillende factoren. De vergrijzing van de bevolking speelt een rol, aangezien veel ouderen kiezen voor de vrijheid en flexibiliteit van een camper. Daarnaast is kamperen in het algemeen steeds populairder geworden als vakantievorm, mede door de coronapandemie die de reislust naar verre bestemmingen heeft gedempt. Ook de stijgende inkomens van veel Nederlanders kunnen bijdragen aan de groei van de campermarkt.
Caravanverkoop stabiliseert
Hoewel de totale verkoop van kampeermiddelen is gestegen, laat de caravanmarkt de laatste maand een lichte daling zien. Maar er zijn in het eerste halfjaar van dit jaar evengoed 4.207 nieuwe caravans bijgekomen, wat een stijging van 4,9 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar (4.012 exemplaren) inhoudt. Hobby blijft het populairste caravanmerk, gevolgd door Fendt, Knaus, Dethleffs en Eriba.
Ook is de boost die de verkopen van caravans door de coronapandemie kregen, niet meer van toepassing. De huidige economische situatie kan wel een rol spelen in de stabilisatie van de caravanverkoop. Stijgende prijzen en inflatie kunnen ervoor zorgen dat consumenten voorzichtiger zijn met grote aankopen zoals een nieuwe caravan. Toch blijft de caravan een geliefd kampeermiddel, vooral voor gezinnen en mensen die graag langer op één plek verblijven.
‘Mooie plus’
Rolf Reinders, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: “De belangstelling voor kamperen blijft groeien. Zowel bij caravans als campers zien we een mooie plus, de eerste zes maanden van 2024. Waarbij de stijging van ruim twaalf procent bij de nieuwe campers over het eerste half jaar er wel echt uitspringt.”
Toekomstperspectief
Ondanks de lichte daling in de caravanverkoop, blijven de KCI en BOVAG dus optimistisch over de toekomst van de kampeer- en caravanbranche. De verwachting is dat de verkoop van campers zal blijven groeien, gedreven door de aanhoudende populariteit van deze flexibele manier van reizen.
Ook de caravanmarkt zal naar verwachting stabiel blijven, met mogelijk een lichte groei in de komende jaren. De kampeerbranche blijft een belangrijke sector voor de Nederlandse economie, en de groeiende populariteit van kamperen en reizen met de camper biedt volop kansen voor fabrikanten en dealers.
Bron: BOVAG, Camp-to-Go