Oztent Apex RT-P-1600: luxe ‘glamping’ daktent met eersteklas opzetgemak

Oztent Apex RT-P-1600: luxe ‘glamping’ daktent met eersteklas opzetgemak

Oztent Apex RT-P-1600: luxe ‘glamping’ daktent met eersteklas opzetgemak

Vanuit de kofferbak kamperen is allang niet meer de enige optie. Daktenten winnen terrein onder kampeerders die comfort zoeken zonder aan flexibiliteit in te boeten. Zeker wie een paar dagen in het groen wil doorbrengen zonder gesleep met haringen en stokken, kiest steeds vaker voor een oplossing op het dak van de auto.

De Australische fabrikant Oztent, een specialist op het gebied van daktenten, speelt daarop in met de Apex RT-P-1600: een stevige hardshell daktent met een opvallend compleet interieur. Wat heeft deze 160 cm brede dakslaper de Nederlandse kampeerder precies te bieden?

Degelijke opbouw en duurzame materialen

De Apex RT-P-1600 is een daktent voor twee personen, waarbij de bovenste schaal van gegoten ABS-polymeer en een bodem van honingraat-fiberglas is gemaakt. Die combinatie maakt het geheel niet alleen stevig en licht, maar ook goed bestand tegen regen, wind en UV-straling. De gebruikte tentstof is 210D ripstop poly-oxford met een PU-coating en zonbescherming van UPF50+.

De totale constructie weegt 108 kilo en kan gemonteerd worden op voertuigen met een geschikt dakdragersysteem. Met dit gewicht behoort de Apex RT-P-1600 tot de zwaardere hardshell-daktenten op de markt. Dit is belangrijk om rekening mee te houden bij het kiezen van een geschikt dakdragersysteem, en om te kijken of het voertuig hier wel voor geschikt is. Vooral de meeste gangbare auto’s in Europa zal dit gewicht een uitdaging vormen.

De hardshell vormt een aerodynamisch profiel wanneer de tent is ingeklapt, wat scheelt in windgeruis en brandstofverbruik.

Binnen een minuut opgezet

Opzetten kan letterlijk in een minuut. En halve minuut, claimt men zelfs. Voor wie vaak wisselt van standplaats en snel wil doorrijden, is dat een duidelijk voordeel. Dankzij de krachtige gasveren klapt de bovenkant van de tent schuin omhoog zodra de vergrendelingen los zijn.

Binnenin ontstaat zo een comfortabele leefruimte met een stahoogte tot een meter bij het hoofdeinde. Aan drie zijden zit een ingang – links, rechts en achter – met elk een aparte ritsopening, muggengaas en regenkapje.

De bijgeleverde aluminium ladder is uitschuifbaar tot 2,6 meter en kan op verschillende punten aan de tent worden bevestigd. Daarmee is de Apex ook bruikbaar op hogere voertuigen zoals SUV’s of buscampers.

Binnenruimte met relatief veel comfort

Binnenin vind je een queen-size matras van 70 mm dik schuimrubber, met afritsbare hoes. De vloer is geïsoleerd om ook in koudere nachten warmteverlies te beperken. Opbergnetten aan de wanden en het plafond zorgen voor orde in kleine spullen. De tentdoeken zijn volledig verduisterend, en alle vensters zijn voorzien van zowel muggengaas als afsluitbare doeken.

Voor ventilatie zorgen niet alleen de openingen zelf, maar ook twee ingebouwde ventilatoren, die samen met de verlichting en USB-poorten bediend worden via het zogeheten Apex Command Centre. Dit kastje is bevestigd aan de wand van de tent en wordt gevoed via een 12V-aansluiting. De verlichting is dimbaar, en de ventilatoren zijn voorzien van timerstanden.

Apex Command Centre

Het Apex Command Centre is een van de meest onderscheidende elementen van deze daktent. In plaats van losse batterijlampjes of kabels biedt Oztent een centraal systeem met 12V-aansluiting, dubbele USB-C-poorten, LED-stripverlichting en ventilatoren. Deze voorzieningen maken de tent niet alleen comfortabeler, maar ook praktischer voor wie langere tijd buiten de normale stroomvoorziening kampeert.

Voor kampeerders die een mobiele accubox gebruiken – bijvoorbeeld van EcoFlow of Goal Zero – biedt de vaste bedrading een duidelijke meerwaarde. Alles is met één afstandsbediening te bedienen, inclusief de ventilatie. Die laatste is met name handig in vochtige omstandigheden, waarin condens in het interieur snel kan worden afgevoerd.

Voor wie en waar verkrijgbaar?

De Apex RT-P-1600 richt zich op kampeerders die veel onderweg zijn, maar niet willen inleveren op comfort. Door het relatief hoge gewicht is hij echter niet geschikt voor de meeste personenauto’s, maar ideaal voor grote SUV’s, pick-ups en busjes. In Europa is hij onder meer te bestellen via Zwitserse en Duitse distributeurs, met een indicatieve prijs tussen de € 3.500 en € 4.500.

Nederlandse dealers voeren het model nog heel beperkt, maar specialistische winkels kunnen hem vaak wel op bestelling leveren. Optioneel zijn er grote zijluifels, opbergaccessoires en verlengstukken voor het laddergedeelte verkrijgbaar.

Like dit artikel
Tweet dit artikel