Peter Stijkel, Carthago dealer van het jaar: vooral goed luisteren naar je klanten

Peter en Liesbeth Stijkel

Peter en Liesbeth Stijkel: Carthago dealer van het Jaar

HARDERWIJK – Vandaag waren we op de koffie bij Peter Stijkel, eigenaar van Stijkel Campers in Harderwijk. Ons bezoek is vanwege het feit dat Stijkel Campers Carthago dealer van het jaar is geworden.

Daarnaast is het natuurlijk ook interessant om eens kennis te maken met iemand die nog niet zo heel lang campers verkoopt maar daar wel heel behoorlijk mee aan de weg timmert.

 

Camperen zit ons in het bloed

Peter Stijkel is zijn bedrijf ongeveer 6 jaar geleden begonnen en is sinds een jaar of 5 officieel dealer van Adria campers. Sinds 3 jaar staan er ook campers van Carthago in de showroom. Beide merken vullen elkaar natuurlijk prachtig aan.

Het antwoord op onze vraag waarom Peter, die van origine schade-expert in de bouw was, een camperbedrijf is begonnen, is kort en duidelijk: “ik was toen 46 en bedacht bij mezelf dat als ik nog een keer iets voor mezelf wilde beginnen, dat het dan nu wel zo’n beetje moest gaan gebeuren”.

Hij vervolgt: “Kamperen en camperen was iets wat we al jaren met plezier deden, dus de keuze om campers te gaan verkopen was niet meer dan logisch. Camperen zit ons kennelijk min of meer in het bloed”.

Aandacht voor de klant

Peter Stijkel (Stijkel Campers)

Peter Stijkel: alle tijd voor zijn klanten

Nu is het in de huidige markt natuurlijk al een prestatie om als camperbedrijf te overleven, om ook nog eens dealer van het jaar van een ambitieus en vrij exclusief merk als Carthago te worden gaat niet vanzelf. Peter beseft terdege dat campers geen pakjes boter zijn, en dat er heel wat bij komt kijken voordat een klant zijn definitieve keuze heeft gemaakt. Hij gaat er prat op dat er bij hem nog geen klant de deur uit is gegaan met een verkeerde indeling.

De tijd die hij en zijn team in de klanten steken is goed besteed, de klanten waarderen zijn bedrijf niet voor niets met een 9,2 (bron: klantenvertellen.nl). Die tijd zit niet alleen in het verkooptraject, waar onder meer veel aandacht wordt besteed aan de keuze van de juiste inrichting en een goede afweging van de mee te leveren accessoires.

Stijkel Campers: bijna alles in eigen hand

Stijkel Campers: bijna alles in eigen hand

Die tijd zit ook voor een groot deel in de aflevering en service. Het motortechnische gedeelte wordt uitbesteed aan de nabij gelegen Fiat dealer, al het andere houdt Stijkel Campers helemaal in eigen hand. “Zo weten we precies wat we verkopen en leveren, en weten we de voor- en nadelen én de aandachtspuntjes. Op die manier kunnen we onze klanten optimaal informeren en ondersteunen.”

Aan de aflevering wordt bijzonder veel aandacht besteed: “Er gaat geen camper de deur uit zonder dat de klant precies weet hoe alles werkt en wij de wetenschap hebben dat alles precies naar de zin van de klant is. De oplevering van een camper kost bij ons daarom ook al gauw een aantal uren.”

Prettige samenwerking met Adria en Carthago

Peter prijst zich gelukkig met de prettige samenwerking met Adria en Carthago. Hij roemt niet alleen de ondersteuning die hij van de Adria importeur krijgt, ook de samenwerking met Carthago verloopt soepel. Zo staat Carthago open voor wensen met betrekking tot de nodige aanpassingen die vanuit Stijkel campers worden geuit. En de verkiezing tot Carthago dealer van het jaar is ongetwijfeld ook niet zomaar uit de lucht komen vallen.

Toch zijn er ook zaken die ter plekke moeten worden opgelost. “In Duitsland hebben ze nu eenmaal een voorkeur voor een kleinere luifel. Ik haal die er hier vaak weer af en monteer gewoon een langere luifel.” Dat geldt ook voor het interieur, Peter vertelt dat ze zo nodig gewoon de zaag zetten in de bank van een nagelnieuwe camper om die een stukje in te korten, als de klant daar mee geholpen is. Ook worden er wel eens, soms in samenwerking met de andere Carthago dealers, andere tafelbladen besteld en geleverd.

Alles staat zo in het teken van een tevreden klant. Volgens Peter is dat nog steeds de beste manier om zaken te doen, al was het maar vanwege de mond op mond reclame die hem dat oplevert en waardoor hij niet alleen klanten uit de regio maar vanuit het hele land heeft.

 

 

 

Like dit artikel
Tweet dit artikel