Campers lijken steeds groter en luxueuzer te worden, maar er is ook een groeiende behoefte aan wendbare modellen die zich thuis voelen in krappe binnensteden en natuurgebieden met smalle, slingerende wegen. En nu de milieuzones zich als olievlekken uitbreiden, is er vraag naar compacte, toegankelijke voertuigen die voldoen aan strengere uitstootnormen.
De Piaggio Néo Campeur sluit naadloos aan op die ontwikkeling. Deze opvallende halfintegraal camper is gebaseerd op het NP6-chassis van het Italiaanse scootermerk Piaggio en combineert een uiterst compacte bouwwijze met LPG-aandrijving. Daarmee is hij niet alleen voordelig qua brandstofkosten en redelijk milieuvriendelijk, maar voor zijn afmetingen ook verrassend compleet uitgerust.
Basisvoertuig: Piaggio NP6 met LPG-aandrijving
De Néo Campeur rust op het Piaggio NP6-platform, een licht en compact bedrijfsvoertuig dat speciaal is aangepast voor deze camper. Met een lengte van 4,73 meter en een breedte van slechts 1,68 meter is het model aanzienlijk smaller dan de gemiddelde buscamper. Daardoor is hij uitstekend inzetbaar in drukke stadscentra, kleine dorpjes en op smalle landweggetjes – precies de plekken waar het lastig manoeuvreren is met grote campers.
Onder de motorkap ligt een 1.5-liter viercilinder motor, een beproefd blok dat ook in de Suzuki Jimny dienstdoet. In deze configuratie draait hij op een combinatie van benzine en LPG. De motor levert 78 kW (106 pk) bij 6.000 toeren en een koppel van 136 Nm. De camper voldoet aan de Euro 6D-norm en draagt het Franse Crit’Air 1-label, wat toegang tot vrijwel alle Franse milieuzones garandeert. Maar hij zou hiermee niet voldoen aan de nieuwe Nederlandse zero-emissiezones. Gelukkig gelden die alleen voor bedrijfsvoertuigen.
Camperopbouw door Globe Camper
De camperopbouw wordt gebouwd door Globe Camper, een Franse specialist in compacte expeditievoertuigen. De structuur is opgebouwd uit 30 mm dikke sandwichpanelen met isolerende schuimkern en aluminium afwerking. Hoeken en naden zijn extra verstevigd voor duurzaamheid op lange reizen. Het hefdak is voorzien van tentdoek van James Baroud, bekend om zijn thermische en akoestische isolatie.
Binnenin is de indeling functioneel en verrassend volledig. De compacte keuken beschikt over een tweepits gasstel, een 65-liter koelkast en een spoelbak met koudwatervoorziening. Onder de zitbank bevindt zich bergruimte, net als in de kasten aan weerszijden van het leefgedeelte. Het hefdak en de alkoof herbergen een tweepersoonsbed van 140 bij 135 centimeter. Daarnaast is er een aparte douchecabine buiten met een watertank van 100 liter – geen vanzelfsprekendheid in dit formaat camper.
Wendbaar en licht
Dankzij het compacte formaat is de Néo Campeur opvallend wendbaar. Met een leeggewicht van circa 2.400 kilo en een maximaal toegestane massa van 2.800 kilo houdt het laadvermogen niet bepaald over, maar voor solo- of duo-reizigers is het in de praktijk meestal voldoende. Parkeren gaat makkelijker dan met een buscamper of integraal, zeker in stedelijke gebieden. De draaicirkel is bovendien kleiner dan gemiddeld, wat het rijgemak verder vergroot.
Hoewel de camper geen vierwielaandrijving heeft, is hij optioneel leverbaar met een mechanisch differentieelslot en aangepaste vering. Daarmee wordt ook rijden op onverhard terrein of grindpaden mogelijk. Een verhoogde bodemvrijheid maakt de optionele offroad-variant nog geschikter voor avontuurlijke routes, al blijft het onderstel primair gericht op asfalt.
Verbruik, actieradius en milieuvriendelijkheid
Een interessant verkoopargument is de LPG-aandrijving. In combinatie met het compacte formaat resulteert dit in een relatief gunstig verbruik. En LPG is natuurlijk nog steeds heel goedkoop, al is het niet bij ieder tankstation verkrijgbaar.
Afhankelijk van rijstijl en belading ligt het LPG-verbruik van de Piaggio Néo Campeur tussen de 11 en 13 liter per 100 kilometer. In combinatie met de gastank levert dat een actieradius van zo’n 450 tot 500 kilometer. Wie de optionele benzinetank gebruikt als reserve, kan die afstand nog iets rekken.
Met name in Frankrijk is het LPG-rijden nog goed gefaciliteerd. Daar is een landelijk dekkend netwerk van tankstations. De Piaggio Néo Campeur krijgt in Frankrijk toegang tot vrijwel alle ZFE-zones (zones à faibles émissions), zonder beperkingen. Een praktische uitkomst voor de Franse camperaars die zich veel binnen of nabij stedelijke gebieden verplaatsen.
Prijs en levermogelijkheden
De Piaggio Néo Campeur wordt exclusief verkocht en geleverd door Néo Campeur, een merk van het Franse familiebedrijf Basty Automobiles in Amilly (Loiret). De vanafprijs bedraagt ongeveer €77.900, inclusief camperopbouw, waar voor Nederlanders nog de BPM bij komt. Voor die prijs krijgt de koper een volledig uitgeruste halfintegraal met basisvoorzieningen voor koken, slapen en (buiten) douchen. Wie kiest voor het offroad-pakket, zonnepaneel of extra accessoires, tikt makkelijk richting de 85.000 euro (exclusief BPM) aan.
Er zijn ook mogelijkheden voor maatwerk. De Piaggio Néo Campeur wordt op bestelling gebouwd en kan – binnen de compacte grenzen – deels naar wens worden aangepast. Daarbij valt te denken aan alternatieve kastindelingen, lithiumaccu’s, fietsendragers of een Truma-combiketel voor verwarming en warm water.