Recreatievoertuigen worden duurder en duurder

Recreatievoertuigen worden duurder en duurder

Recreatievoertuigen worden duurder en duurder

Niet alleen de prijzen van onroerend zijn de laatste jaren enorm gestegen. Dat geldt ook voor recreatievoertuigen. De groeiende populariteit van kamperen zorgde de afgelopen jaren voor een steeds grotere vraag.

Aanvankelijk konden de fabrikanten dat opvangen door de productiecapaciteit te verhogen. En er was over het algemeen ook een redelijke gezonde voorraad occasions. De coronapandemie zorgde twee jaar geleden voor een ongekend snelle groei van de vraag.

Coronazomers

We gingen in de eerste ‘coronazomer’ immers vooral in eigen land op vakantie. Dat zorgde er toen voor dat de dealers in korte tijd door hun voorraad nieuwe en gebruikte voertuigen heen waren. Hoewel we eerst nog dachten dat de pandemie snel voorbij zou zijn, was de zomer van 2021 bijna een herhaling van zetten. En ook toen waren de recreatievoertuigen en andere kampeermiddelen niet aan te slepen. Net als in de zomer van 202 hadden de aspirant kampeerders haast. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van nieuwe voertuigen waren ook toen de occasions enorm in trek. Oude caravannetjes en campertjes die soms bijna rijp voor de sloop waren gingen opeens voor serieuze bedragen van de hand. Ook nu is het bijna ‘wat een gek ervoor geeft’. Daarnaast raakten jongeren via de social media steeds meer bekend met het fenomeen ‘vanlife’ en de oudere kampeerders zijn actiever dan ooit. Dat zorgde de afgelopen jaren voor een stijgende interesse in buscampers.

Tekort aan grondstoffen, basisvoertuigen en personeel

Hoewel de fabrikanten hun productiecapaciteit met soms meer dan de helft hebben vergroot is, moesten ze vanwege de lockdowns hun fabrieken regelmatig sluiten. Door al die factoren is de levertijd op recreatievoertuigen enorm gestegen. Ook het tekort aan basisvoertuigen voor campers, vooral veroorzaakt door het wereldwijde halfgeleidertekort, speelt hierin een grote rol. Camperbouwers die vooral gebruik maakten van de betaalbare Fiat Ducato bestelwagens moeten bijvoorbeeld uitwijken naar de aanzienlijk duurdere Mercedes Sprinter. Bovendien is er een steeds groter tekort aan grondstoffen en is zelfs energie schaars geworden. En het is ook steeds moeilijker om aan (goed) personeel te komen.

En zo wordt alles duurder

Zelfs als we de inflatie buiten beschouwing zouden laten zouden bovenstaande zaken al grote gevolgen hebben voor de verkoopprijzen van alles wat met kamperen te maken heeft. In combinatie met de inflatie, de gestegen energieprijzen en het feit dat ook de rente weer gaat stijgen, zorgt dat voor een forse stijging van soms wel zo’n 20%.

Maar door de lange levertijden voor nieuwe voertuigen kunnen de fabrikanten die prijsstijgingen alleen sterk vertraagd aan de consumenten doorberekenen. De toeleveranciers en fabrikanten moeten die prijsstijgingen vaak dus zelf opvangen en komen hier en daar behoorlijk in de knel. Als de prijsstijgingen verder doorzetten, moeten ze reeds bestelde voertuigen soms zelfs met verlies verkopen. En de dealers zitten daar weer tussenin. Er schijnen zelfs dealers te zijn die afgesloten verkoopcontracten van hun klanten willen terugkopen om hun eventuele verliezen te beperken.

Dit alles samen leidt onvoorspelbare vooruitzichten voor de sector. Maar de belangstelling voor kamperen blijft stijgen, zodat de basis voorlopig goed is. Maar wat duidelijk is, is dat er voorlopig nog geen einde aan die prijsspiraal komt.

Like dit artikel
Tweet dit artikel