De opkomst van elektrische voertuigen heeft de aandacht gevestigd op de mogelijkheden voor duurzamer reizen, ook in de camperwereld. Helaas zijn de meeste elektrische bestelwagens niet goed geschikt als basisvoertuig voor een camper. Ze zijn te zwaar en hebben een te geringe actieradius, zoals het rijbereik op een acculading wordt genoemd.
Voor kleine kampeerbusjes zijn er met de Mercedes EQV en VW ID.Buzz best wel goede mogelijkheden, maar voor elektrische (half)integraal campers zijn er nog helemaal geen interessante opties. Voor elektrische buscampers biedt de onlangs aangekondigde Mercedes e-Sprinter een mogelijkheid, maar de nieuwste elektrische bestelwagens van Renault en Nissan, de Master E-Tech Electric en Interstar-e, lijken nog veelbelovender.
Zustervoertuigen
De Renault Master E-Tech Electric en de Nissan Interstar-e delen een gemeenschappelijke visie op efficiëntie en veelzijdigheid. Logisch, want het zijn zustervoertuigen. Deze merken vormen samen met Mitsubishi een alliantie waarbij er heel wat technieken en dergelijke worden gedeeld. Dat geldt ook voor de volledig elektrische Renault Master E-Tech Electric en de Nissan Interstar-e. Beide voertuigen benadrukken het belang van een aerodynamisch ontwerp, dat bij de Master een innovatief “Aerovan” ontwerp wordt genoemd en zorgt voor een luchtweerstand die meer dan 20% lager is dan zijn voorgangers. Dit is vooral erg gunstig voor het energieverbruik, maar draagt ook bij aan een stillere en comfortabelere rijervaring. Dat zijn zaken die essentieel voor lange reizen in een camper.
Bereik tot wel 460 kilometer
De elektrische bestelwagens van Nissan en Renault zijn verkrijgbaar met twee accupakketten. De kleinere 40 kWh accu is niet echt interessant voor camperaars, deze biedt een bereik van ongeveer 200 km. De grotere 87 kWh variant maakt een heel bruikbaar bereik tot 460 km mogelijk, afhankelijk van het model. Deze grote actieradius is ideaal voor camperaars die niet alleen naar dichtbijgelegen bestemmingen willen reizen, zonder zich zorgen te moeten maken over frequent opladen.
Met een actieradius van 460 kilometer moet de accu bij het rijden van langere afstanden na zo’n 400 kilometer worden opgeladen. Aan de snellader kan dat snelladen tot 80 procent. Daarna is er weer zo’n 320 kilometer aan bereik beschikbaar, zodat er na ongeveer 275 kilometer weer een snellader kan worden opgezocht en is het weer tijd voor een pauze. Daarbij is het wel belangrijk om rustig te rijden. Een snelheidsverhoging van 10 procent zorgt vanwege de luchtweerstand namelijk voor een ongeveer 20 procent hoger energieverbruik. Helaas hebben Nissan en Renault nog niet opgegeven hoe lang het opladen van 10 tot 80 procent acculading duurt. Doorgaans is dat 30 tot 45 minuten.
Interessante mogelijkheden
Qua laadvermogen en trekvermogen zijn beide voertuigen ook behoorlijk competent. Beide voertuigen hebben een laadvermogen van 1,6 ton en mogen 2,5 ton trekken. Voor het laadvermogen maakt men – zonder dat expliciet te vermelden – waarschijnlijk gebruik van de (tijdelijke) vrijstelling, waarbij bestuurders met een B-rijbewijs elektrische bestelwagens met een maximum massa van 4250 kilo mogen besturen.
Met die grotere actieradius zijn de Renault Master E-Tech Electric en Nissan Interstar-e weliswaar niet echt baanbrekend in het segment van elektrische bestelwagens, aangezien dit een kwestie van evolutie is, maar bieden ze wel interessante nieuwe mogelijkheden om elektrische buscampers te bouwen.