De Renault Master is een van de meest gebruikte bestelwagens om een camper mee of op te bouwen. De Franse autoproducent maakt bekend dat de Master in de loop van dit jaar een ingrijpende update krijgt.
Aan de buitenzijde is dat alleen te zien aan diverse vernieuwingen aan het front. Het interieur is ingrijpender gewijzigd. De meest belangrijke wijzigingen zijn onderhuids te vinden in de vorm van nieuwe rijhulpsystemen en nieuwe, sterkere en efficiëntere motoren.
Renault zal zich de laatste jaren ongetwijfeld zorgen hebben gemaakt om de marktpositie van de Master. De concurrentie zit de laatste jaren namelijk niet stil. Volkswagen heeft een nieuwe Crafter uitgebracht en zusterbedrijf MAN een soortgelijke bestelwagen, de TGE. Bovendien is de nieuwe Mercedes Sprinter een absoluut verkoopsucces. Verder heeft Iveco onlangs de Daily vernieuwd en ook Fiat, de bouwer van de onder camperbouwers razend populaire Ducato, zit uiteraard niet stil. De huidige generatie van de Master dateert alweer van 2010 en zodat een update niet uit kon blijven. Vanaf september 2019 zal de nieuwe Renault Master (model 2020) op de markt worden gebracht.
Populair
Hoewel de Master onder de camperbouwers slechts een van de mogelijke platformen is, is de in Frankrijk en Brazilië gebouwde Master in veel landen erg populair. Zo was de Renault Master vorig jaar bijvoorbeeld de populairste bestelwagen in zijn segment in Frankrijk, Polen, Slovenië, Kroatië, Brazilië en Marokko. De Master wordt verkocht in meer dan vijftig landen en staat op de vierde plaats in zijn categorie in Europa met een marktaandeel van 13,1%.
Exterieur
De nieuwe Master krijgt een robuustere, meer herkenbare voorzijde die nog beter aansluit bij de visuele identiteit van de andere bedrijfswagens van Renault. De nieuwe C-vormige koplampen (C-Shape) moeten de identiteit van het gamma van Renault belichamen. Ook is de grille en bumper vernieuwd en kunnen kopers kiezen voor een nieuwe kleur: ‘Gris Urbain’.
Interieur
Het interieur is geheel vernieuwd en een stuk eleganter geworden. Het doet ook veel meer denken aan het interieur van een personenwagen. Het nieuwe dashboard kenmerkt zich door strakkere lijnen en ruime open en gesloten opbergvakken. Er zijn diverse chroomkleurige accenten, onder meer op de ventilatorroosters, de knoppen van de airconditioning, het stuurwiel en de versnellingspook. Het nieuwe instrumentenpaneel heeft onder meer een 5-inch TFT-beeldscherm en biedt volledige integratie van het navigatiescherm in het dashboard, ongeacht het gebruikte multimediasysteem (R-LINK of Media Nav). De multimedia-oplossingen van Renault zijn compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Uiteraard heeft het ook het digitale tijdperk zijn intrede gedaan in de Renault Master. Zo heeft hij (optioneel) bijvoorbeeld een dockingstation voor een tablet in het middengedeelte van het dashboard en een inductielader voor smartphones. De bekleding is ook nieuw en is sterker en van betere kwaliteit.
Easy Life
De nieuwe Master beschikt over de grootste opbergcapaciteit in zijn categorie. Handig is ook de nieuwe grote bekerhouder en het nieuwe ‘Easy Life’ dienblad boven het handschoenenkastje. Dit bedien je met een eenvoudige druk met de vinger en biedt dan extra werkruimte voor bijvoorbeeld een kaart of reisgids. Ook de ‘Easy Life’ schuiflade van 10,5 liter zal worden gewaardeerd.
Rijhulpsystemen
De nieuwe Master is niet alleen uitgerust met een waarschuwingssysteem tegen het onbedoeld verlaten van de rijstrook, Side Wind Assist’, een parkeerhulp en een achteruitkijkcamera maar krijgt ook nieuwe rijhulpsystemen (ADAS) die het manoeuvreren vergemakkelijken en de veiligheid vergroten. Uniek in dit segment is de ‘Rear View Assist’: een assistent voor het achteruitkijken met scherm in het bovenste gedeelte van de voorruit. De ‘Blind Spot Warning’, die waarschuwt in geval van een voertuig in de dode hoek terwijl het AEBS noodremsysteem voortaan ook als optie beschikbaar is.
Motoren
Renault voorziet de nieuwe Master van een nieuw aanbod van 2.3 dCi dieselmotoren dat nog beter is afgestemd op het gebruik. Ze voldoen voortaan aan de normen Euro 6d-temp en beschikken over twinturbo-technologie. De motoren zijn verkrijgbaar met een vermogen tot 180 pk (132 kW) en een koppel tot 400 Nm. Ook hebben de motoren een aanzienlijk geringer verbruik. Het verschil met de vorige generatie motoren kan oplopen tot 1,0 l/100 km (waarden NEDC 2.0). De motoren beschikken altijd over de laatste emissiebeperkende technologieën zoals het systeem voor selectieve katalytische reductie (SCR). Afhankelijk van de versies kunnen deze motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen of een gerobotiseerde automatische versnellingsbak met zes versnellingen.
Varianten
De Master is leverbaar in diverse carrosserie-uitvoeringen: van een bestelwagen, dubbele cabine met zeven zitplaatsen voor het vervoer van personen op bouwplaatsen tot een bakwagen, pick-up, open laadbak, gekoeld vervoer etc. In totaal zijn tien verschillende afmetingen van de carrosserie beschikbaar. De nieuwe Master is daardoor verkrijgbaar in bijna 350 verschillende varianten (met o.a. drie hoogtes en vier lengtes). De toegestane maximumgewichten in beladen toestand lopen van 2,8 tot 4,5 ton en de netto-inhoud van 8 tot 22 m3.