Rhön Camp Rebel 4×4: compact gebouwde expeditiecamper op Mercedes Sprinter

Rhön Camp Rebel 4x4

Rhön Camp Rebel 4×4: compact gebouwde expeditiecamper op Mercedes Sprinter

De Duitse camperbouwer Volklandt lanceerde een tijdje geleden het eigen campermerk Rhön Camp. Met de chique Rhön Ultimate buscamper zette het merk zich vorig jaar meteen op de kaart.

De Rebel 4×4, een veelbelovende compacte expeditiecamper op basis van een Mercedes Sprinter, laat zien dat Rhön Camp tot meer in staat is dan alleen buscampers bouwen.

Compact en wendbaar

De meeste expeditiecampers zijn – tenzij het pick-ups met afzetunit betreft – behoorlijk aan de maat. Maar de Rhön Camp Rebel 4×4 is juist behoorlijk compact. Om precies te zijn is hij 6,49 meter lang, 2,18 meter breed en 3,05 meter hoog. Dat heeft zijn voordelen. Hij is niet alleen compacter, maar ook wendbaarder. Je rijdt met zo’n camper immers ook wel eens over smalle wegen en karrenpaden, of in het drukke stadsverkeer. Dat gaat een stuk beter en gemakkelijker met een wat compacter voertuig. Bovendien is het brandstofverbruik dankzij de wat geringere frontale oppervlakte ook wat gunstiger.

Off-road onderstel

Wat voor veel mensen wat minder gunstig zal zijn, is het feit dat je voor dit maximaal 4.100 kilo wegende voertuig een ‘groot’ rijbewijs nodig hebt. Maar wie daar over beschikt en ook voldoende budget heeft – de prijs loopt al gauw richting de twee ton – dan mag je achter het stuur plaats nemen van een fraaie camper met vierwielaandrijving, een speciaal off-road onderstel, een 190 pk dieselmotor en 9-traps automatische versnellingsbak. Dat geeft toch een ander idee dan de gemiddelde buscamper.

Badkamer voorin

De indeling is ook heel anders dan we in een buscamper of (half)integraal camper zien. Direct achter de bestuurderscabine van de Rhön Camp Rebel 4×4 bevindt zich de doorgang naar het woongedeelte. Maar die doorgang is smal. Daar bevindt zich ook niet de zitgroep, maar de badkamer. Die badkamer is uitgevoerd met een relatief grote douchecel en een droogtoilet. De zitgroep bevindt zich op de plek waar in de meeste campers de badkamer te vinden is: halverwege de linkerzijde. Daar tegenover is de keuken wel op de gebruikelijke plaats gemonteerd. De keuken heeft onder anderen een tweepits kookplaat en een 90 liter compressorkoelkast.

Achterin de Rhön Camp Rebel 4×4 bevindt zich het tweepersoons dwarsbed. Onder dat bed bevindt zich de garage. Die is wat kleiner dan we gewend zijn. Om de zogenaamde afloophoek in het terrein zo gunstig mogelijk te houden, is de achterzijde van de camper behoorlijk afgeschuind. Omdat de opbouw ook nog eens bovenop het chassis staat, gaat dat nu eenmaal ten koste van de ruimte in de garage. Om dat te compenseren heeft Rhön een flink bagagerek op de achterwand gemonteerd.

Twee grote ramen – met echt glas – moeten samen met het dakluik boven het zitgedeelte en boven de natte cel voor voldoende licht en lucht zorgen. Zowel de hoeveelheid zitplaatsen met gordel, het aantal zitplaatsen in de dinette en het aantal slaapplaatsen is geheel op twee personen afgestemd.

Voor alle omstandigheden

De Rhön Camp Rebel 4×4 is gemaakt om onder alle omstandigheden in te kunnen verblijven. De polyester opbouw heeft goede geïsoleerde, 40 millimeter dikke wanden. Verder heeft hij dieselverwarming en een 100 Ah huishoudaccu. Je kunt 93 liter diesel en 144 liter vers water meenemen en de afvalwatertank heeft een inhoud van 84 liter afvalwater.

Prijs gaat richting de twee ton

De prijs van de basisuitvoering van de Rhön Camp Rebel 4×4 bedraagt net iets minder dan 160 mille. Dat is in Duitsland, hier komt er nog een aardig bedrag aan BPM bij. Bovendien ontbeert de basisuitvoering nog zaken als bodembescherming, een frontbar, een snorkel en 40-inch LED-lichtbalken. Inclusief dergelijke toeters en bellen gaat de prijs dan ook al gauw richting de twee ton…

Foto’s: Steffen Renner

Like dit artikel
Tweet dit artikel