De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft afgelopen woensdag een EU-akkoord voor de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn aangenomen.
Deze richtlijn, die in 2013 (aanvankelijk 2012) zal worden ingevoerd, omvat een aantal wijzigingen die voor caravanners met een rijbewijs B bijzonder interessant kunnen zijn.
Nu geldt voor rijbewijs B nog steeds dat het gewicht van de caravan (op het registratiebewijs vermeld als "maximum massa beladen voertuig") niet meer mag bedragen dan het gewicht van het trekkende voertuig (op het kentekenbewijs vermeld als "massa ledig voertuig"). Deze regel komt straks te vervallen. Wel blijft onverminderd van kracht dat het toegestane maximum gewicht (MTM) van de totale combinatie niet meer dan 3.500 kilo bedraagt.
Uiteraard dient ook het maximale trekgewicht van de auto te worden gerespecteerd. De nieuwe richtlijn zal niet betekenen dat bezitters van een rijbewijs BE nu met iedere willekeurige combinatie de weg op mogen, maar de mogelijkheden worden wel aanzienlijk verruimd.
Combinaties
Om te zien voor welke auo/caravan combinatie straks rijbewijs B voldoende is: de wijziging betreft eigenlijk alleen combinaties met trekauto’s waarvan het maximale trekgewicht meer is als de massa van de lege auto.
Verder mag, uiteraad het maximale trekgewicht respecterende, de MTM van de combinatie samen niet dan 3500 kg wegen. Gezien die 3500 kg zullen combinaties met grotere trekauto’s niet in aanmerking komen omdat die de 3500 kg al snel zullen overschrijden, maar auto’s uit de kleinere klasse, compacte klasse en de middenklasse vaak wel.
Voorbeelden
We noemen een aantal voorbeelden waarvoor nu nog rijbewijs BE nodig is maar waarvoor straks rijbewijs B voldoende zal zijn:
- Renault Mégane Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line uit 2008 + Hobby DeLuxe 440 SF
(auto leeg 1285 kg, maximaal 1890 kg, max. trekgewicht 1350 kg, MTM caravan 1350 kg):
Voorheen was hier, omdat de lege auto 65 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3240 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.
- Peugeot 206 XT 1.4 HDI uit 2003 + Caravelair Ambiance Style 390
(auto leeg 961 kg, maximaal 1525 kg, max. trekgewicht 1100 kg, MTM caravan 1100 kg):
Voorheen was hier, omdat de lege auto 139 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 2625 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.
- Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend uit 2007 + Caravelair Ambiance Style 450
(auto leeg 1291 kg, maximaal 1880 kg, max. trekgewicht 1300 kg, MTM caravan 1300 kg):
Voorheen was hier, omdat de lege auto 9 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3180 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.
- Honda FR-V 2.0i Comfort uit 2005 + Knaus Sport 550 FSK
(auto leeg 1418 kg, maximaal 1970 kg, max. trekgewicht 1500 kg, MTM caravan 1500 kg):
Voorheen was hier, omdat de lege auto 82 kg lichter is dan de beladen caravan, rijbewijs BE voor nodig. Onder de nieuwe richtlijn is rijbewijs B voldoende omdat de MTM van de combinatie totaal maximaal 3470 kg (dus minder dan 3500 kg) bedraagt.
Zoals u ziet is er op grond van soms maar een paar kilo nu vaak nog een rijbewijs BE nodig. Veel caravanners zouden in dat geval in de huidige situatie hun caravan bij de RDW laten omkeuren zodat de MTM daarvan net iets minder is dan het leeggewicht van de auto. Dat is straks in een aantal gevallen dus niet meer nodig.
Opmerking: de genoemde combinaties zijn gebaseerd op een caravan die een MTM heeft die gelijk is aan het maximale trekgewicht van de auto. Dat wil nog niet zeggen dat men met deze combinaties ten allen tijde verantwoord kan rijden. Zie ook de informatie op Caravans.net over het beladen van de caravan en de trekauto.