Volkswagen Archives - KampeerZaken.nl - Alles over kamperen: caravans, campers, vouwwagens, tenttrailers, tenten en kampeerartikelen - Nieuw & tweedehands https://www.kampeerzaken.nl/tag/volkswagen/ Nederlands grootste portal met alles omtrent kamperen en kampeervakanties. Je vindt er het laatste nieuws, tips en trends op het gebied van kamperen, campings, caravans, campers, vouwwagens, tenten en accessoires. Mon, 29 Jan 2024 16:48:47 +0000 nl-NL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.4.3 Uiterst veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper https://www.kampeerzaken.nl/uiterst-veelzijdige-indeling-in-de-hobby-maxia-van-680-dt-buscamper/ Mon, 29 Jan 2024 16:32:03 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=32304 Lees verder ]]> Uiterst veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper

Uiterst veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper

De nieuwe, innovatieve Hobby Maxia Van 680 DT, eerder deze maand gepresenteerd op CMT in Stuttgart, komt voort uit een samenwerking tussen Hobby en Volkswagen Bedrijfswagens. Hoewel er al diverse camperbusjes en buscampers zijn die een grote veelzijdigheid bieden, laat Hobby zien dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Veel van die veelzijdige indelingen zijn gebaseerd op rails in de vloer of aan de wanden, waarmee je het meubilair kun verplaatsen. Hobby doet het veel eenvoudiger, door de achterbanken annex beddenmakkelijk om te kunnen bouwen. Zitten, eten, werken, loungen, slapen, en dat zelfs tegelijk, dat kan in deze nieuwe buscamper van Hobby.

Sfeervol interieur en innovatieve indeling

Het interieur is qua sfeer een toonbeeld van Scandinavisch design, gekenmerkt door licht notenhout en grafietgrijze wandelementen, wat zorgt voor een moderne en uitnodigende sfeer. De grootste troef is echter de flexibiliteit van de indeling. De ruimte kan eenvoudig worden getransformeerd van een comfortabele zithoek naar een ruim slaapgedeelte, en biedt daarmee een ongekende veelzijdigheid. Heel slim is ook dat de gebruikers per langsbank kunnen bepalen waarvoor ze die kunnen gebruiken. Wie alleen op reis is, kan bijvoorbeeld kiezen voor een eenpersoonsbed met daarnaast een loungebank.

Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper Veelzijdige indeling in de Hobby Maxia Van 680 DT buscamper

Keuken, badkamer en bergruimte

De keuken is uitgerust met een 90-liter compressorkoelkast en een tweepitskookplaat, terwijl de compacte badkamer voorzien is van een geïntegreerde douche en een draaibaar toilet. De praktische opslagoplossingen, waaronder een hoge kast, zorgen voor voldoende ruimte om alle benodigdheden mee te nemen.

De Maxia Van 680 DT is ook qua techniek behoorlijk compleet uitgevoerd, met systemen zoals Hobby Connect, een Truma Combi 6 verwarmingssysteem en voorbereidingen voor zonnepanelen.

VW Crafter

De Maxia Van 680 DT wordt gebouwd op basis van een VW Crafter basisvoertuig. Dit voertuig heeft een 177 pk motor en een 8-traps automatische transmissie waarmee deze camper een soepele en betrouwbare rijervaring biedt. De samenwerking tussen Hobby en Volkswagen heeft geresulteerd in een voertuig dat niet alleen uitblinkt in prestaties, maar ook in veiligheid – een kernaspect voor elke kampeerliefhebber. De ergonomische, meervoudig verstelbare cabinestoelen zorgen voor een ongeëvenaard comfort tijdens de reis.

Prijs en beschikbaarheid

De verwachting is dat de Hobby Maxia Van 680 DT vanaf het voorjaar van 2024 beschikbaar zal zijn. In Duitsland beginnen de prijzen bij ongeveer 89.750 euro. Let op: dat is zonder BPM en gebaseerd op een lager BTW-tarief.

]]>
De nieuwe VW Transporter T7: veelzijdig basisvoertuig met keus uit drie aandrijfvarianten https://www.kampeerzaken.nl/de-nieuwe-vw-transporter-t7-veelzijdig-basisvoertuig-met-keus-uit-drie-aandrijfvarianten/ Wed, 20 Dec 2023 14:50:58 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=32126 Lees verder ]]> De nieuwe VW Transporter T7: veelzijdig basisvoertuig met keus uit drie aandrijfvarianten

De nieuwe VW Transporter T7: nog veelzijdiger, en keus uit drie aandrijfvarianten

De Volkswagen Transporter heeft zich door de jaren heen gevestigd als een iconische bestelwagen. Op het gebied van recreatievoertuigen heeft hij zich bovendien bewezen als een uiterst veelzijdig basisvoertuig voor compacte camperbusjes.

Dat veelzijdige is nog meer van toepassing op de nieuwe VW Transporter T7, die de Duitse fabrikant onlangs aankondigde. Die T7 zal beschikbaar zijn met een plug-in hybride (PHEV) een volledig elektrische (BEV) aandrijflijn. Maar Volkswagen gaat ook een samenwerking aan met Ford. Dat betekent dat de nieuwe VW Transporter min of meer een zustervoertuig van de Ford Transit Custom wordt.

Evolutie op meerdere fronten

Zo wordt de nieuwe Volkswagen Transporter T7 niet echt uniek meer. Eigenlijk komt er daardoor ook een einde aan de echte Bulli, zoals de Duitsers de Transporter noemen. De VW Transporter, een naam die synoniem staat voor betrouwbaarheid en veelzijdigheid, heeft een rijke historie die teruggaat tot de jaren ’50. Vanuit deze traditie zet de nieuwste versie, de T7, in technisch opzicht weliswaar een stap vooruit maar kun je wellicht geen echte Volkswagen meer noemen.

Maar ook in het kader van de samenwerking met Ford belichaamt de Transporter T7 een soort van evolutie. Samenwerkingen zijn in de tegenwoordige automobielindustrie immers belangrijker dan ooit. Fiat is al jaren een zustermerk van Citroën, Peugeot, Opel en DS maar levert in Europa ook steeds meer bedrijfswagens aan Toyota. Mercedes werkt in het kader van het merk Smart sinds een paar jaar samen met het Chinese Geely terwijl Volvo, Polestar en Lotus zelfs eigendom van Geely zijn. Daarnaast zal Ford gebruik maken van het MEB-platform van Volkswagen om de elektrische Explorer en Capri te bouwen en zo zijn er nog veel meer samenwerkingsverbanden.

Volkswagen VW Transporter T7 Volkswagen VW Transporter T7

Diverse vernieuwingen

De VW Transporter T7 onderscheidt zich met een reeks aan vernieuwingen. Het model bouwt voort op de sterke punten van zijn voorgangers, maar introduceert nieuwe technologieën en ontwerpverbeteringen. Een vergelijking met eerdere modellen laat zien dat Volkswagen ondanks de samenwerking met Ford vasthoudt aan zijn kernwaarden, terwijl het tegelijkertijd innoveert.

Drie aandrijfvarianten

Een van de meest opvallende vernieuwingen van de T7 is de keuze uit drie aandrijflijnen: diesel, plug-in hybride (PHEV), en volledig elektrisch. De dieselmotor blijft een betrouwbare keuze voor lange afstanden en zal de voorkeur van de meeste camperaars hebben. De PHEV-versie is een interessant alternatief en biedt een combinatie van efficiëntie en vermogen, met daarnaast om gedurende een korte tijd ook volledig elektrisch te rijden. De volledig elektrische variant is weer hét antwoord op de groeiende vraag naar duurzame mobiliteitsoplossingen.

https://youtu.be/y-TjQmdPD4M?si=U5vWZ-EtRoH4p65K

Veelzijdig basisvoertuig

Die keus in aandrijflijnen en het modulaire ontwerp maken de Volkswagen Transporter T7 nog interessanter als basisvoertuig voor camperbusjes. Vooral het modulaire ontwerp biedt veel mogelijkheden voor camperbouwers. De elektrische variant biedt nieuwe kansen voor duurzaam reizen met de camper, hoewel er natuurlijk terdege rekening gehouden moet worden met de actieradius en oplaadmogelijkheden. Er is bij de elektrische variant overigens keus uit vier configuraties, waarbij met name de versies met een 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) of 210 kW (286 pk) elektromotor en een 83 kWh accu interessant voor campers is.

Voor elk type avontuur

Verder zal de elektrische Volkswagen e-Transporter 6.1 verkrijgbaar zijn in heel veel carrosserievarianten. Kopers kunnen kiezen uit een flink scala, zoals de gesloten bestelwagen, dubbele cabine, Kombi, pick-up dubbele cabine en Caravelle. Uiteraard zijn er ook een verhoogd dak en/of verlengde wielbasis verkrijgbaar, zodat Volkswagen ook voor camperaars een oplossing voor elk type avontuur biedt​. Er staat overigens ook een vierwielaangedreven variant van de T7 in de planning.

Naar verwachting zal de Volkswagen-fabriek in Hannover komende zomer stoppen met de productie van de huidige T6.1 generatie. Daarna zal men starten met de productie van de T7. Waarschijnlijk zal er pas in modeljaar 2026 sprak zijn van een Volkswagen  T7 California.

]]>
Outbase introduceert ID.Buzz campervan https://www.kampeerzaken.nl/outbase-introduceert-id-buzz-campervan/ Mon, 18 Dec 2023 14:15:04 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=32114 Lees verder ]]> Outbase introduceert ID.Buzz campervan

Outbase introduceert ID.Buzz campervan

De kampeerwereld is voortdurend in ontwikkeling, met innovaties die kamperen comfortabeler, milieuvriendelijker en toegankelijker maken. In dat kader moeten we ook de introductie van de ID.Buzz campervan door Outbase zien.

Dit camperbusje combineert de nostalgie van de traditionele Volkswagenbusjes met moderne, technologie én een elektrische aandrijving. De VW ID.Buzz, het volledig elektrische basisvoertuig van de nieuwe campervan van Outbase, is een eerbetoon aan het iconische Volkswagen-busje, en combineert dat met hedendaagse gemakken en technologieën.

Nostalgisch én modern

Bij het ontwerp hebben de ontwikkelaars van de Volkswagen ID.Buzz erg veel aandacht besteed aan het behouden van de nostalgische charme van het oorspronkelijke busje, terwijl het ook een comfortabele en moderne bestelwagen en personenbus moest worden. Precies datzelfde hebben vervolgens ook de ontwerpers van Outbase gedaan. Tim van Broekhoven, mede-eigenaar van Outbase, benadrukt de uitdaging en trots in het creëren van een voertuig dat zowel terugblikt op het verleden als vooruitkijkt naar de toekomst.

Rijbereik Outbase ID.Buzz campervan: 350 kilometer

Wie denk dat elektrische campers een te klein rijbereik hebben zal onder de indruk zijn van de specificaties van de ID.Buzz. De elektrische campervan heeft een actieradius van 350 km en kan in slechts 30 minuten van 5% naar 80% opladen. Daarna is dus weer 80% van die 350 kilometer beschikbaar. Het reizen van langere afstanden is daardoor geen enkel probleem. Met twee laadpauzes zou je op één dag een afstand van 910 kilometer af kunnen leggen. Voorwaarde is wel dat je niet te snel rijdt. De luchtweerstand speelt namelijk een grote rol bij het energieverbruik.

Outbase ID.Buzz campervan Outbase ID.Buzz campervan Outbase ID.Buzz campervan Outbase ID.Buzz campervan

Outbase ID.Buzz campervan: veelzijdig en comfortabel

De ID.Buzz campervan van Outbase is ontworpen voor veelzijdig gebruik. Hij kan dienen als dagelijkse auto, mobiel kantoor en volwaardige campervan. Hij heeft unieke kenmerken, zoals een elektrisch hefdak, het gebruik van duurzame materialen én een laag gewicht. Met een totaalgewicht onder de 2.600 kg blijft de camper verrassend licht. Het zorgvuldig ingerichte interieur biedt comfortabele zitplaatsen voor vier personen en transformeert gemakkelijk in slaapruimtes met een ruim tweepersoonsbed, zowel beneden als onder het hefdak.

Zelfvoorzienend en duurzaam

Outbase ID.Buzz campervanOutbase’s ID.Buzz campervan is een voorbeeld van hoe moderne technologie en traditionele kampeerwaarden samenkomen om een unieke kampeerervaring te bieden. Dit voertuig belooft liefhebbers van vanlife een combinatie van vrijheid, comfort en duurzaamheid, waardoor de Outbase ID.Buzz campervan een aantrekkelijke optie is voor zowel de avontuurlijke kampeerder als de milieubewuste reiziger. De ID.Buzz campervan van Outbase biedt een andere manier van reizen, waarbij duurzaamheid en innovatie vooropstaan.

De camper is zelfvoorzienend dankzij een groot zonnepaneel en twee inductiekookplaten, waardoor gebruikers onafhankelijk van externe energiebronnen kunnen koken en verblijven. Ook de duurzaamheid staat centraal in het ontwerp van de ID.Buzz campervan. Bijna de gehele inrichting is gemaakt van duurzame materialen zoals kurk, schapenwol, hennep, gerecyclede PET-flessen, biologisch katoen en gerecycled textiel.

Orderboeken Outbase ID.Buzz campervan zijn al geopend

De productie van de al gestart en het model beschikbaar voor bestelling, is de ID.Buzz een veelbelovende toevoeging aan de wereld van elektrische campervans. De vanafprijs voor een volledig uitgeruste camper bedraagt €25.690,- incl. BTW, met een basispakket, inclusief de Volkswagen ID.Buzz, vanaf ongeveer € 90.000,-.

]]>
Modern ‘high-tech’ interieur voor vernieuwde Volkswagen Crafter https://www.kampeerzaken.nl/modern-high-tech-interieur-voor-vernieuwde-volkswagen-crafter/ Mon, 06 Nov 2023 15:06:15 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=31852 Lees verder ]]> Modern ‘high-tech’ interieur voor vernieuwde Volkswagen Crafter

Modern ‘high-tech’ interieur voor vernieuwde Volkswagen Crafter

Volkswagen Bedrijfswagens introduceert een vernieuwde versie van de Crafter bestelwagen. De VW Crafter is misschien niet de allerpopulairste keuze onder camperliefhebbers en camperbouwers, maar wordt evengoed best wel veel gebruikt voor het opbouwen van campers.

Bovendien wordt hij, vanwege de leveringsproblemen met de Fiat Ducato en diens zustervoertuigen, de laatste tijd sowieso steeds vaker gebruikt om campers mee te bouwen. Met de komst van een vernieuwde versie zal dat misschien nog meer het geval zijn. Maar ondanks de vernieuwingen, met onder anderen een nieuw ‘high-tech’ interieur, blijft de opbouw aan de smalle kant voor een dwarsbed.

Technologische innovatie

De nieuwe Crafter is voorzien van een reeks technologische vernieuwingen. De meest opvallende aanpassing is het dashboard, dat een modern en strak ontwerp heeft, geïnspireerd op het nieuwste elektrische model van Volkswagen, de ID.Buzz. Dat wil niet zeggen dat de VW Crafter nu ook zo’n op vintage design geïnspireerd dasboard heeft. Het houdt echter wel in dat het een stuk minder inspiratieloos oogt en voor een intuïtievere interactie met de voertuigsystemen zorgt.

De Crafter komt met een geavanceerd infotainmentsysteem dat niet alleen navigatie en media afspeelt maar ook integreert met smartphones en andere apparaten voor een verbeterde reiservaring.

Veiligheid en comfort

Op het gebied van veiligheid zet de vernieuwde Crafter grote stappen. Uitgerust met moderne assistentiesystemen zoals zijwindassistentie en een verbeterd stabiliteitsprogramma, kunnen camperaars met een gerust hart de weg op. De nieuwe ergonomische stoelen en de verbeterde geluidsisolatie dragen bij aan een comfortabele rijervaring, essentieel voor lange reizen die kenmerkend zijn voor campergebruik.

Bestuurdersassistentiesystemen zoals Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Assist, en Park Assist helpen bij het navigeren en parkeren van dit wat grotere voertuig, wat de Crafter uiteraard extra aantrekkelijk maakt voor de campermarkt.

vernieuwde Volkswagen Crafter bestelwagen en basisvoertuig voor campers vernieuwde Volkswagen Crafter bestelwagen en basisvoertuig voor campers

Zuiniger

Het motorassortiment van de Crafter blijft divers, met mogelijkheden die variëren van zuinige dieselmotoren tot de volledig elektrische e-Crafter. Die laatste variant is helaas niet interessant voor camperaars die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Dit omdat hij een actieradius van slechts 173 kilometer heeft. Daarom blijft de VW Crafter met dieselmotor de meest geschikte variant voor campers.

Het goede nieuws is dat de vernieuwde Crafter efficiënter omgaat met brandstof, wat de gebruikskosten uiteraard verlaagt. De nieuwe Crafter modellen zullen namelijk beschikken over TDI-motoren die voldoen aan de nieuwste Euro 6-emissienormen. Dat zorgt voor een lagere uitstoot en verbeterde efficiëntie. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door verbeteringen in de aerodynamica van het voertuig en de integratie van brandstofbesparende technologieën zoals start-stop systemen en regeneratief remmen.

Modulariteit en aanpasbaarheid

De laadruimte van de VW Crafter is geschikt voor een modulair interieur, wat betekent dat de ruimte kan worden aangepast aan de uiteenlopende behoeften van campergebruikers. De voertuigstructuur biedt meerdere bevestigingspunten en een flexibel elektrisch systeem dat eenvoudige installatie van camper-specifieke apparatuur mogelijk maakt, zoals bedsystemen, keukenunits en opbergoplossingen.

Laadvermogen en afmetingen

Volkswagen bracht ook verbeteringen aan in het laadvermogen en de ruimte-efficiëntie van de Crafter. Met een scala aan beschikbare lengtes en hoogtes kunnen kopers en camperbouwers de versie kiezen die het best past bij hun ombouwplannen.

 

]]>
Prototype van de Tonke Buzz op Kampeer & Caravan Jaarbeurs https://www.kampeerzaken.nl/prototype-van-de-tonke-buzz-op-kampeer-caravan-jaarbeurs/ Thu, 12 Oct 2023 09:09:38 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=31692 Lees verder ]]> Prototype van de Tonke Buzz op Kampeer & Caravan Jaarbeurs

Prototype van de Tonke Buzz op Kampeer & Caravan Jaarbeurs

In een tijd waarin de automobielindustrie zich steeds meer richt op elektrische voertuigen, kan de campersector uiteraard niet achterblijven. Met name voor buscampers en camperbusjes kan een elektrische aandrijving erg interessant zijn.

Tonke, een Noord-Brabantse specialist in camperbusjes, lijkt een ware pionier in deze transitie te worden. Het bedrijf heeft eerder al de elektrische Mercedes EQV omgebouwd tot een camperbusje en zet nu een nieuwe stap met de Tonke Buzz, een volledig elektrische camper die is gebaseerd op de Volkswagen ID.Buzz.

Tonke Buzz op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs

Het prototype van de Tonke Buzz is vorige week onthuld tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Hoewel het schuifdak nog in ontwikkeling is en daarom pas volgend jaar beschikbaar zal zijn, gaf het prototype al een heel duidelijk beeld van wat het definitieve model zal bieden. Het voertuig trok veel aandacht en publiciteit, wat de groeiende interesse in compacte camperbusjes én elektrische campers onderstreept.

Van keuken tot slaapgelegenheid

Een van de meest opvallende kenmerken van de Tonke Buzz is de veelzijdig te gebruiken keuken, uitgerust met een tweepits inductieplaat. Dankzij een slimme schuifconstructie kan de keuken zowel binnen als buiten worden gebruikt. Bovendien biedt de camper een royale slaapgelegenheid van 150 x 200 centimeter, doordat Tonke optimaal gebruik weet te maken van de gehele breedte van de VW ID.Buzz.

Meer dan alleen een camper

De Tonke Buzz is niet alleen ontworpen voor kampeeravonturen; het voertuig is ook geschikt voor dagelijks vervoer. Alle vijf de zitplaatsen zijn beschikbaar voor dagelijks gebruik, wat de veelzijdigheid van het voertuig benadrukt.

Het voertuig is gebaseerd op de Volkswagen ID.Buzz en beschikt over een energiezuinige warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen. Het infotainmentsysteem is sterk verbeterd in vergelijking met eerdere modellen. Bovendien biedt de extra lengte ruimte – mits Tonke de versie met lange wielbasis gebruikt – voor een groter accupakket van 86 kWh, wat zorgt voor een realistische actieradius van zo’n 400 kilometer. Het voertuig is snel op te laden met 170 kW gelijkstroom en wordt aangedreven door een krachtige elektromotor van 210 kW (286 pk).

Prototype elektrische Tonke Buzz Prototype elektrische Tonke Buzz Prototype elektrische Tonke Buzz Prototype elektrische Tonke Buzz

Tonke’s visie op elektrisch camperen

Tonke zet zich in voor een duurzamere toekomst in de camperwereld. Naast de Tonke Buzz zijn ook andere elektrische modellen zoals de Tonke EQV Touring en de Tonke EQV Nomad te zien in de showroom van het bedrijf. Tonke organiseert bovendien speciale evenementen zoals de Tonke All-Electric Dag om geïnteresseerden kennis te laten maken met hun elektrische aanbod.

Voor degenen die de Tonke Buzz en andere elektrische modellen van Tonke willen ervaren, is er op zaterdag 14 oktober 2023 de Tonke All-Electric Dag, waar geïnteresseerden al hun vragen kunnen stellen aan een Tonke-expert. Ook kunnen ze meerijden met de Tonke EQV. Hiervoor dienen ze wel kosteloos een tijdslot te reserveren.

Hoe je een van de eersten kunt zijn

Voor degenen die niet kunnen wachten om de Tonke Buzz zelf te ervaren, biedt Tonke de mogelijkheid om een (fully-refundable) pre-order te plaatsen. Dit geeft geïnteresseerden de kans om tot de eerste groep te behoren die met dit innovatieve camperbusje de weg op gaat.

]]>
Nieuwe Volkswagen California camperbus: niet volledig elektrisch; wél plug-in hybride https://www.kampeerzaken.nl/nieuwe-volkswagen-california-camperbus-niet-volledig-elektrisch-wel-plug-in-hybride/ Fri, 11 Aug 2023 12:07:14 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=31304 Lees verder ]]> Nieuwe Volkswagen California camperbus: niet volledig elektrisch; wél plug-in hybride

Nieuwe Volkswagen California camperbus: niet volledig elektrisch; wél plug-in hybride

Gezien het feit dat er binnenkort ook een langere versie van de elektrische Volkswagen ID.Buzz beschikbaar is, zou je verwachten dat deze als snel als basis voor de Volkswagen California zou dienen.

Dat is echter niet het geval, omdat deze te zwaar zou zijn. En de vraag is natuurlijk ook of de markt er nu al klaar voor is. In ieder geval laat Volkswagen op de Caravan Salon een concept van een California camperbusje op basis van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving zien, en moeten we nog een aantal jaren wachten op een California-versie van de ID.Buzz.

Plug-in hybride aandrijving

Voor wie niet bekend is met die term: hierbij heeft een auto zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Die elektromotor wordt gevoed vanuit een accu met een beperkte capaciteit, die door de verbrandingsmotor kan worden opgeladen, en aan een laadpaal (of stopcontact).

Omdat zo’n auto ook wordt voorzien van een regeneratief remsysteem wordt de elektromotor bij het afremmen ook als dynamo gebruikt, waarbij hij de remenergie omzet in elektriciteit om de accu op te laden. Dat verhoogt de efficiëntie behoorlijk.

Bij een plug-in hybride aandrijving kan de auto in volledige elektrische modus rijden – meestal enkele tientallen kilometers – en ook alleen op de verbrandingsmotor, en ook met beide motoren. Dat laatste gebeurt als er het uiterste van de prestaties wordt gevraagd.

Het voordeel van een plug-in hybride aandrijving – mits de gebruiker de moeite neemt om de accu aan de laadpaal of een stopcontact op te laden – is dat je kleine afstanden volledig elektrisch kunt rijden. Dat is niet alleen beter voor het milieu, omdat je dan geen CO2 uitstoot, maar rijdt ook fluisterstil. Bovendien rijdt een elektromotor vanwege zijn hoge koppel ook veel prettiger.

Volgende stap

Volkswagen California camperbus op basis van plug-in hybride MultivanDe Volkswagen California camperbus heeft altijd een speciale plek gehad in de harten van kampeerliefhebbers. Met de introductie van de nieuwe generatie van de California camperbus – nu op basis van de lange L2-versie van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving – zet Volkswagen een volgende stap op het gebied van duurzaamheid zonder de iconische charme en de doordachte gebruiksmogelijkheden van het Volkswagen camperbusje te verliezen.

Waarom geen California op basis van de VW ID.Buzz?

Hoewel de VW ID.Buzz een veelbelovend elektrisch basisvoertuig is, heeft Volkswagen besloten om voorlopig geen California op basis van dit model te bouwen. De reden? De ID.Buzz zou te zwaar zijn voor een camperbus, wat problemen zou kunnen opleveren met de bekende 3500-kilo grens.

Alternatieven van Ventje en Tonke

Hoewel Volkswagen deze stap niet heeft gezet, hebben andere bedrijven zoals Ventje en Tonke wel camperbusjes op basis van de VW ID.Buzz ontwikkeld. Ventje’s eVentje is zo’n twee maanden geleden onthuld en ook Tonke heeft aangekondigd dat het een elektrische camper op basis van de Volkswagen ID.Buzz aan het ontwikkelden is.

Première op de Caravan Salon in Düsseldorf

Voor degenen die staan te popelen om de nieuwe Volkswagen California camperbus in het echt te zien, is er goed nieuws. Een conceptvoertuig van de nieuwste generatie van deze iconische camperbus zal te bewonderen zijn op de Caravan Salon in Düsseldorf, de grootste en waarschijnlijk ook de meest prestigieuze kampeerbeurs ter wereld.

De Caravan Salon biedt bezoekers een unieke gelegenheid om de nieuwe California van dichtbij te bekijken en uiteraard ook van binnen te verkennen. Volkswagen-experts zullen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en de geavanceerde technologieën, slimme innovaties en hoogstaande functionaliteit van de camperbus van Volkswagen te demonstreren.

]]>
Tonke ontwikkelt elektrische Tonke ID.Buzz camperbus https://www.kampeerzaken.nl/tonke-ontwikkelt-elektrische-tonke-id-buzz-camperbus/ Fri, 30 Jun 2023 06:46:08 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=31076 Lees verder ]]> Tonke ontwikkelt elektrische Tonke ID.Buzz camperbus

Tonke ontwikkelt elektrische Tonke ID.Buzz camperbus

Het is een spannende tijd in de wereld van kamperen en mobiliteit. De toekomst voor personenauto’s is immers elektrisch. Voor campers ligt dat iets genuanceerd. Hier is de combinatie van een zware accu, een beperkt rijbereik en de bekende 3500-kilo grens niet erg handig.

Bij buscampers en met name camperbusjes zijn er meer mogelijkheden om die elektrisch te maken. Daarom heeft Tonke, dat zich steeds meer profileert als een pionier onder de camperbouwers, de handschoen opgepakt en gaat een elektrische Tonke ID.Buzz camper ontwikkelen.

Tonke, dat ook al de elektrische Mercedes EQV tot camperbusje ombouwt, zet met de ontwikkeling van deze Tonke ID.Buzz, een elektrische camper gebaseerd op de Volkswagen ID.Buzz met lange wielbasis, een volgende stap in de richting van een elektrische toekomst.

Elektrisch en veelzijdig

De Tonke ID.Buzz is meer dan alleen een camper. Het is een multifunctioneel voertuig dat zowel als camper, dagelijks voertuig als mobiel kantoor kan dienen. Het is een voertuig dat niet alleen geschikt is voor de avontuurlijke kampeerder, maar ook voor de moderne professional die op zoek is naar een flexibele werkplek.

Volkswagen ID.Buzz als basis

De Volkswagen ID.Buzz, waarvan begin 2024 de versie met de langere wielbasis op de markt komt, dient als basis voor de Tonke camper. Met een lengte van 4,96 meter biedt de langere versie van de ID.Buzz voldoende ruimte voor alle camperfaciliteiten, terwijl het voertuig compact genoeg blijft voor dagelijks gebruik in de stad.

Unieke specificaties

De ID.Buzz onderscheidt zich door een aantal unieke specificaties. Zo beschikt de lange wielbasis over een energiezuinige warmtepomp, die zowel kan verwarmen als koelen. Het infotainment systeem is ook sterk verbeterd in vergelijking met de korte wielbasis ID.Buzz. Bovendien biedt de extra lengte ruimte voor een groter accupakket van 86 kWh, wat zorgt voor een realistische actieradius van zo’n 400 kilometer. De ID.Buzz is snel te laden met 170 kW gelijkstroom en wordt aangedreven door een krachtige elektromotor van 210 kW (286 pk). Optioneel zal er later ook een vierwielaangedreven versie beschikbaar zijn.

Tonke EQV Testdag op 1 juli

elektrische Tonke EQV camperbusOm kennis te maken met de Tonke EQV camper, en om de verschillen tussen de Mercedes-Benz EQV en de Volkswagen ID.Buzz te ervaren, organiseert Tonke op 1 juli 2023 een speciale Tonke EQV Testdag.

Tijdens deze dag kunnen bezoekers zowel de Tonke EQV, de Mercedes EQV als de Volkswagen ID.Buzz (die laatste nog niet als camper) in de showroom bekijken en zelf ervaren. Een unieke kans om vragen te stellen aan de experts van Tonke en om de uitzonderlijke kwaliteit van hun producten te ontdekken.

Je moet je hiervoor wel vooraf aanmelden via de website van Tonke.

]]>
Knaus Tourer CUV: een slim ruimtewondertje dat de camperwereld flink kan opschudden https://www.kampeerzaken.nl/knaus-tourer-cuv-een-slim-ruimtewondertje-dat-de-camperwereld-flink-kan-opschudden/ Fri, 23 Jun 2023 12:11:13 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=31024 Lees verder ]]> Knaus Tourer CUV: een slim ruimtewondertje dat de camperwereld flink kan opschudden

Knaus Tourer CUV: een slim ruimtewondertje dat de camperwereld flink kan opschudden

Als je denkt aan de ultieme combinatie van een compact formaat, comfort en functionaliteit in een camper, dan is de innovatieve Knaus Tourer CUV daar een heel mooi voorbeeld van.

Deze camper, waarvan Knaus vorig jaar een concept toonde, gaat dit modeljaar in productie. De Knaus Tourer CUV zou wel eens een kleine revolutie in de camperbranche teweeg kunnen brengen.

Van concept naar realiteit

De Knaus Tourer CUV is gebaseerd op de VW T6.1 en is met een lengte van slechts 5,88 meter korter dan de 6 meter van de gemiddelde buscamper. Maar laat je niet misleiden door zijn compacte formaat. Dit voertuig is een waar ruimtewondertje. De opbouw heeft de basis van een compacte halfintegraal camper, vergelijkbaar met de Knaus ‘Van’-modellen. Maar bij de Tourer CUV is de opbouw en uitgerust met een hefdak dat de gehele breedte en bijna de gehele lengte van de camper beslaat. Dit maakt de Knaus Tourer CUV zeer compact en laag, terwijl hij toch een aanzienlijke hoeveelheid ruimte biedt.

Unieke kenmerken

Ondanks zijn compacte formaat, biedt de Knaus Tourer CUV vier slaapplaatsen en een complete badkamer. Ook heeft hij een grote garage onder het hooggeplaatste dwarsbed aan de achterkant. Hier zijn enkele van de belangrijkste specificaties:

  • Lengte: 5,88 meter
  • Slaapplaatsen: maximaal 4
  • Badkamer: Compleet uitgevoerd, met douche en toilet
  • Garage: Groot, onder het hooggeplaatste dwarsbed
  • Basisvoertuig: VW T6.1
Knaus Tourer CUV camper met hefdak Knaus Tourer CUV camper met hefdak

Innovatief en functioneel

Met zijn innovatieve ontwerp en functionaliteit, biedt de Tourer CUV een nieuwe manier van reizen. De camper is compact genoeg om gemakkelijk door stedelijke gebieden te manoeuvreren, terwijl hij toch de ruimte en het comfort biedt dat je van een camper verwacht. Dit maakt deze camper een interessant alternatief voor zowel weekenduitstapjes als langere reizen. Bovendien heeft de camper dankzij de geringere luchtweerstand ook lager brandstofverbruik, waarmee de Tourer CUV een (bescheiden) stap is in de richting van duurzamer reizen. Een belangrijk aspect in een tijd waarin de impact van reizen op het milieu steeds meer onder de aandacht komt.

Game-changer

De Knaus Tourer CUV is niet alleen een game-changer voor de individuele kampeerder, maar ook voor de gehele camperindustrie. Hij zet een nieuwe standaard voor wat mogelijk is in een compacte camper. Door de grenzen van design en vooral die van functionaliteit te verleggen, zet Knaus een nieuwe standaard voor wat mogelijk is in een compacte camper. Het kan niet anders of we zullen in de toekomst nog meer van dit soort innovaties te zien krijgen. Als de lovende en enthousiaste reacties op de laatste editie van de Caravan Salon in Düsseldorf een goede indicatie zijn, dan staan de camperaars te popelen om dit nieuwe concept te omarmen.

Knaus Tourer CUV camper met hefdak Knaus Tourer CUV camper met hefdak Knaus Tourer CUV camper met hefdak Knaus Tourer CUV camper met hefdak

Debuut op de Caravan Salon 2023 in Düsseldorf

Helaas zijn er ook nu alleen nog ‘renderingen’ in plaats van echte foto’s beschikbaar. Hopelijk verandert dat snel. Knaus heeft bevestigd dat een prototype of misschien zelfs een definitieve versie van de Knaus Tourer CUV eind augustus te zien zal zijn op de Caravan Salon in Düsseldorf. Die beurs is ook dé gelegenheid voor kampeerliefhebbers en professionals uit de branche om dit innovatieve voertuig én allerlei andere nieuwe producten van dichtbij te bekijken.

]]>
Is de verlengde Volkswagen ID.Buzz de ultieme basis voor elektrische camperbusjes? https://www.kampeerzaken.nl/is-de-verlengde-volkswagen-id-buzz-de-ultieme-basis-voor-elektrische-camperbusjes/ Mon, 05 Jun 2023 15:29:37 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=30900 Lees verder ]]> Is de verlengde Volkswagen ID.Buzz de ultieme basis voor elektrische camperbusjes?

Is de verlengde Volkswagen ID.Buzz de ultieme basis voor elektrische camperbusjes?

De Volkswagen ID.Buzz, een moderne en elektrische herinterpretatie van het iconische Volkswagen busje, heeft de afgelopen tijd al heel veel aandacht getrokken.

Maar nu komt er ook een nieuwe versie die meer mogelijkheden voor camperliefhebbers belooft: de verlengde Volkswagen ID.Buzz. Met zijn extra ruimte én verbeterde specificaties is deze versie bijzonder geschikt voor de bouw van een camperbusje. Deze vormt dan ook de basis voor de aangekondigde VW ID.Buzz California.

De Volkswagen ID.Buzz: een nieuwe kijk op het klassieke busje

De Volkswagen ID.Buzz is een elektrische bestelwagen en personenbus die gebaseerd is op het ‘elektrische’ Volkswagen MEB-platform (Modular Electric Baukasten). Dit platform is de standaard basis voor de meeste elektrische voertuigen uit het betaalbare en middensegment.

De ID.Buzz is standaard een achterwielaangedreven voertuig met de motor achterin, net als het originele VW T2 busje. Er zullen vier verschillende basisconfiguraties van de ID.Buzz zijn: een korte en lange wielbasis voor zowel de passagiers- als de vrachtversie. De accu zal bij de lancering een capaciteit hebben van 77 kWh (bruto energie-inhoud: 82 kWh). Later zal de versie met lange wielbasis ook verkrijgbaar zijn met een optionele accu van 86 kWh. Dat wordt mogelijk door de langere wielbasis (bij elektrische voertuigen bevindt de accu zich in de bodem tussen de voor- en achteras). De laadsnelheid aan de normale laadpaal zal 11 kW bedragen. Aan de snellader kan de accu worden opgeladen met een vermogen van 170 kW.

Verlengde Volkswagen ID.Buzz is perfect voor camperconversies

De verlengde versie van de Volkswagen ID.Buzz biedt extra ruimte die ideaal is voor de bouw van een camperbusje. Met zijn langere wielbasis biedt deze versie meer interieurruimte, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor het ontwerp en indeling van het interieur van de camper.

verlengde Volkswagen ID.Buzz verlengde Volkswagen ID.Buzz verlengde Volkswagen ID.Buzz

Bovendien biedt de elektrische aandrijving van de ID.Buzz enkele unieke voordelen voor camperconversies. Dankzij de elektrische verwarming van de hoofdbatterij is er geen propaan, benzine of dieselverwarming nodig. Bovendien maakt de bi-directionele oplaadmogelijkheid (V2L) van de ID.Buzz het mogelijk om de stroom van de hoofdbatterij te gebruiken om externe apparaten van stroom te voorzien. Dit betekent dat je kunt koken met een inductiekookplaat zonder dat je propaan nodig hebt. De langere versie heeft bovendien het voordeel van een groter accupakket, zodat je grotere afstanden af kunt leggen zonder dat je de accu tussendoor aan de snellader op moet laden. Als je daar wél gebruik va naakt, kun je uiteraard nog langere afstanden op een dag afleggen.

ID.Buzz ID.Buzz LWB
Lengte 4.597 mm 4.712 mm
Breedte 1.976 mm 1.985 mm
Wielbasis 2.988 mm 3.240 mm
Zitplaatsen 5 7

Volkswagen ID.Buzz California aangekondigd

De verlengde versie van de Volkswagen ID.Buzz zal ook de basis vormen voor de door Volkswagen aangekondigde elektrische camperbus van Volkswagen, de VW ID.Buzz California. Hoewel er nog niet veel details bekend zijn over deze specifieke versie, belooft het feit dat Volkswagen een specifieke camperbusversie van de ID.Buzz plant veel goeds voor de toekomst van elektrische camperbusjes. Op het komende VW Bus Festival in Hannover, eind deze maand, zal Volkswagen de verlengde versie van de VW ID.Buzz presenteren. Camperliefhebbers zullen nu ongetwijfeld gaan duimen dat er op de komende editie van de Caravan Salon een prototype van de VW ID.Buzz California te zien zal zijn. En dat zou best eens het geval kunnen zijn.

]]>
Twee unieke camperbusjes tonen de mogelijkheden van de elektrische Volkswagen ID.Buzz https://www.kampeerzaken.nl/twee-unieke-camperbusjes-tonen-de-mogelijkheden-van-de-elektrische-volkswagen-id-buzz/ Wed, 10 May 2023 10:27:42 +0000 https://www.kampeerzaken.nl/?p=30758 Lees verder ]]> Twee unieke camperbusjes tonen de mogelijkheden van de elektrische Volkswagen ID.Buzz

Twee unieke camperbusjes tonen de mogelijkheden van de elektrische Volkswagen ID.Buzz

Met de komst van de Volkswagen ID.Buzz is er een interessant elektrische basisvoertuig voor camperbusjes bijgekomen. Maar eigenlijk is die net iets aan de korte kant, en is het dus wachten op de aangekondigde verlengde versie. Die VW ID.Buzz met de langere wielbasis zou komende zomer gelanceerd worden en komt wellicht volgend jaar.

Goede kans dat we op de Caravan Salon daarom een prototype van de VW ID.Buzz California kunnen bewonderen. Maar in de tussentijd zitten de camperbouwers natuurlijk niet stil en gaan ze ook aan de slag met de VW ID.Buzz zoals die nu beschikbaar is. Zo kwamen er de afgelopen weken twee unieke camperbusjes op basis daarvan in het nieuws, die laten zien dat de VW ID.Buzz alles in zich heeft om een ware opvolger van het iconische Volkswagen busje te worden.

Love ID.Buzz Camper als de Solarized Dvan

Twee Britse bedrijven hebben van deze elektrische ID.Buzz een camperbusje gemaakt. Zowel de Love ID.Buzz Camper als de Solarized Dvan zijn gebaseerd op de Volkswagen ID.Buzz met lange wielbasis, maar ze zijn toch heel verschillend.

De Love ID.Buzz Camper: nostalgie ontmoet moderne technologie

Love ID.Buzz Camper Love ID.Buzz Camper Love ID.Buzz Camper Love ID.Buzz Camper

De Love ID.Buzz Camper is ontworpen door Love Campers, een bedrijf dat bekend staat om het ombouwen van klassieke Volkswagens tot campers. Zij hebben de Volkswagen ID.Buzz omgetoverd tot een retrostyle-camperbusje met moderne snufjes.

Flexibel interieur

De Love ID.Buzz Camper heeft een modulair interieur, waardoor je de indeling gemakkelijk kunt aanpassen aan je wensen. De zitbank kan bijvoorbeeld worden omgevormd tot een tweepersoonsbed. Bovendien is er een uitschuifbare keuken met een koelkast en een fornuis aanwezig. De Love ID.Buzz Camper biedt ook een draagbaar chemisch toilet en een buitendouche voor extra comfort tijdens het kamperen.

De Solarized Dvan: gericht op duurzaamheid en zelfvoorziening

Solarized Dvan Solarized Dvan Solarized Dvan Solarized Dvan

De Solarized Dvan is ontworpen door TC Conversions, eveneens een Brits bedrijf dat is gespecialiseerd in het ombouwen van camperbusjes. Deze camper is bedoeld voor reizigers die duurzaamheid en zelfvoorziening belangrijk vinden. De Solarized Dvan is namelijk uitgerust met een krachtig zonnepaneelsysteem met een capaciteit van 1.500 watt. Hiermee kan de accu van de camper deels worden bijgeladen, waardoor de actieradius wordt vergroot.

Een interieur vol innovaties

Het interieur van de Solarized Dvan is eveneens modulair, maar biedt enkele extra innovaties. Zo is er een slimme opbergruimte voor fietsen en andere spullen. Ook is er een uitschuifbare keuken met inductiekookplaat, die zowel binnen als buiten gebruikt kan worden.

Vergelijkbaar, maar toch verschillend

Hoewel beide campers zijn gebaseerd op de elektrische Volkswagen ID.Buzz, hebben ze elk een unieke insteek. De Love ID.Buzz Camper richt zich op liefhebbers van klassieke Volkswagens die graag modern gemak willen ervaren, terwijl de Solarized Dvan zich focust op duurzaamheid en zelfvoorziening. Beide modellen bieden kampeerders een comfortabele en milieuvriendelijke manier om eropuit te trekken.

Een blik op de prestaties

De prestaties van beide camperbusjes zijn vergelijkbaar, aangezien ze op hetzelfde elektrische platform van de Volkswagen ID.Buzz zijn gebaseerd. Ze hebben een maximale snelheid van 160 km/u en accelereren in ongeveer 8 seconden naar 100 km/u. De campers zijn dus niet alleen geschikt voor het verkennen van het platteland, maar ook voor het cruisen op de snelweg, waarbij de bijzonder vlotte acceleratie ook een wat sportievere en ‘dynamischere’ rijstijl mogelijk maakt.

Ook een prima keuze voor kampeerliefhebbers

De op de Volkswagen ID.Buzz gebaseerde camperbusjes zijn een uitstekende keuze voor kampeerliefhebbers die op zoek zijn naar een duurzaam en flexibel voertuig. De Love ID.Buzz Camper en de Solarized Dvan hebben beide hun eigen unieke karakter en voorzieningen, waardoor ze aantrekkelijk zijn voor verschillende soorten kampeerders. Welk model je ook kiest, met deze elektrische camperbusjes beleef je ongetwijfeld een fantastische kampeerervaring.

Beschikbaarheid en prijzen

Zowel de Love ID.Buzz Camper als de Solarized Dvan zijn momenteel nog in de conceptfase. De verwachting is dat ze binnen enkele jaren op de markt zullen verschijnen. Goede kans dat men dan meteen de versie met lange wielbasis gebruikt. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar gezien de specificaties en het feit dat ze zijn gebaseerd op het feit dat de Volkswagen ID.Buzz allesbehalve het goedkoopste busje is, zullen ze waarschijnlijk in het hogere prijssegment vallen.

Langere afstanden zijn prima te doen

De huidige VW ID.Buzz beschikt over een volledig elektrische aandrijving waarbij de accucapaciteit van 77 kWh voor een theoretische actieradius van ruim 400 kilometer zorgt. Voor normale ‘toeristische’ ritten over binnenwegen zal die 400 kilometer aardig kloppen. Op de snelweg echter niet, dan speelt de luchtweerstand een grote rol en zal het energiegebruik al gauw 27,5 kWh per 100 kilometer bedragen. Dat betekent dat je de ID.Buzz dan al na zo’n 250 kilometer moet opladen.

Onderweg kan dat aan de DC-snellader, waarmee je de accu meestal tot 80 procent oplaadt. Dat duurt ongeveer een half uur. Dan is de accu niet helemaal vol en kun je dus weer zo’n 200 kilometer rijden. Dat wil zeggen dat je op één dag makkelijk zo’n 550 kilometer af kunt leggen, wat voor de meeste camperaars wellicht iets minder is ze op een dag zouden willen rijden. Langer kan natuurlijk ook. Als je de ID.Buzz na die 550 kilometer nog een half uur aan de snellader zet, dan kun je op een dag ongeveer 750 kilometer rijden.

Met de langere versie kun je ook over een 111 kWh accu beschikken. Dan heb je op de snelweg een bereik van ongeveer 400 kilometer. Met één laadpauze haal je dan ruim 700 kilometer en met twee laadpauzes haal je dan zelfs 1000 kilometer op een dag.

Elektrisch camperen is uiteindelijk wel de toekomst

De introductie van deze twee elektrische camperbusjes op basis van de Volkswagen ID.Buzz benadrukt de groeiende interesse in duurzaam kamperen. Met een toenemend aantal elektrische basisvoertuigen op de markt wordt het voor liefhebbers van buscampers en camperbusjes steeds gemakkelijker om te kiezen voor een milieuvriendelijke optie. De toekomst van camperen is ongetwijfeld elektrisch, al zijn er nog vele uitdagingen te overwinnen, en met de Love ID.Buzz Camper en Solarized Dvan wordt deze toekomst steeds concreter.

]]>