In 1947 start het bedrijf Alperson Products van Henry Alper met de productie van caravans. Tot 1950 wordt Streamlite als merknaam gebruikt. Spoedig treedt ook Sam Alper in dienst van het bedrijf van zijn broer.
Henry verlaat het bedrijf als Sam streeft naar een lichtere en goedkopere caravan die door een gewone auto te trekken is: dit wordt de Sprite. Tussen 1952 en 1957 stijgt de productie van 1000 tot bijna 2500 stuks per jaar. In 1959 wordt de naam Alperson Products veranderd in Sprite Ltd.
In augustus 1960 koopt Sprite de rechten op van Eccles Caravans. Eccles is het oudste caravanmerk van Europa, gesticht in 1919 door Bill Riley in Birmingham met toen al een productie van 50 stuks in dat jaar. In 1963 produceert Sprite samen met Eccles meer dan 10.000 caravans waarvan er 4700 worden geëxporteerd.
Op 23 juli 1963 gaan Sprite en Bluebird Caravans samen, een nieuwe holding is geboren: CI- Caravans International. Het is meteen de grootste fabriek van Europa. In 1964 gaan zowel Sprite Zuid-Afrika als Gipsey Zuid-Afrika deel uit maken van CI. Later dat jaar volgt het Duitse Wilk. In 1965 neemt CI ook Fairholme Caravans over. In 1967 volgt expansie in de VS door eerst Decamp en in 1968 Phoenix USA over te nemen: in 1972 worden deze twee bedrijven verkocht met als nieuwe Amerikaanse firmanaam Sprite Manufacturing Co, waarin CI later weer een belang heeft van 20 procent.
In 1969 wordt alleen al van het model Alpine 7337 stuks verkocht. In 1969 start de productie van Sprites bij Wilk (CI Sport en in 1974 CI Safari) Tour-a-Way Caravans (SA) treedt in 1971 toe tot CI, in 1972 volgt ook Munro Caravans (Nieuw Zeeland). Door de energiecrisis in 1974 daalt de productie met 40 procent en worden 180 werknemers ontslagen. In 1975 start de productie in Italië: Riviera/CI en treedt Albatross Industies, Australië toe. In 1976 start productie in Zweden: Sävsjö. In 1977 treedt Coventry Steel Caravans (GB) toe en in 1979 Cooper Coachworks (GB). In 1981 wordt Bluebird verkocht.
Op 17 december 1982 komt CI financieel aan de grond te zitten met een verlies van 3,15 miljoen pond. Sam Alper verlaat het bedrijf. Het conglomeraat valt uitelkaar. Met financieringsbedrijf Commercial & Industrial Securities Ltd (CIS) wordt een redding pakket opgezet en het bedrijf omgedoopt in CI Caravans. Het bedrijf is nog maar een fractie van de grootte die het ooit geweest is.
CIS is al eigenaar van Bluedbird, BK Caravans en Wonderland Holidays. In 1991 komt het bedrijf weer in de problemen en komt er – gesteund door een Scandinavisch bedrijf – een management buy out waarbij de naam CI verdwijnt. De nieuwe firmanaam luidt Sprite Leasure Ltd. Zeer onverwachts neemt Swift Leasure, Sprite in 1994 over en doopt het bedrijf om in Sterling. Merk-en rangenamen: Sterling, Sprite (export), Eccles en Europa. De fabriek in Newmarket wordt gesloten. Swift is al in 1989 een offensief gestart door overname van Cotswold en 1992 van Abbey.
Binnen de Nederlandse dealerorganisatie is de merknaam Europa slechts twee seizoenen (1994-1995) gevoerd. De Europa Classic heet vanaf 1996 Sprite Classic. De Euroland, in 1993/94 door Swift als tweede merk in Nederland gevoerd, wordt in 1996 een range binnen Sprite. Hoewel de merknaam Sprite nooit van het Europese vasteland verdwijnt, wordt deze merknaam pas in 2004 in Groot-Brittannië geherintroduceerd.