Stacaravanbouwer BIO Habitat definitief in handen van Trigano

Stacaravanbouwer BIO Habitat definitief in handen van Trigano

Stacaravanbouwer BIO Habitat definitief in handen van Trigano

Voor mensen die wel graag willen kamperen, maar niet over een kampeermiddel beschikken of ‘al het gedoe’ daarvan willen vermijden, is de stacaravan een populair alternatief. Je kunt ze op ontelbare campings huren en bieden alle mogelijkheden voor zorgeloze vakanties en ontspannen momenten.

En in die wereld van hout, staal en aluminium heeft zich onlangs een belangrijke verschuiving voorgedaan. De Franse gigant Trigano, bekend van merken als Adria en Caravelair, heeft namelijk stacaravanbouwer BIO Habitat ingelijfd. Deze overname zal voor de gemiddelde kampeerder niet van grote invloed zijn, maar veroorzaakt mogelijk wel een behoorlijke verschuiving in de B2B-markt.

BIO Habitat: een vertrouwde naam onder verhuurders

BIO Habitat is al jaren een gevestigde waarde op het gebied van stacaravans. Met merken als O’Hara, IRM en Coco Sweet bieden ze een breed scala aan modellen, van compacte accommodaties voor stellen tot ruime familieverblijven. Op menig camping in Europa kom je hun creaties tegen, vaak herkenbaar aan hun strakke design en comfortabele inrichting.

Trigano vergroot zijn aanwezigheid

Ook Trigano is geen onbekende naam in de kampeerbranche. Met een uitgebreid portfolio van caravans, campers en kampeerartikelen is het bedrijf een ware reus in de branche. Merken als Adria, Caravelair en Chausson zijn niet meer weg te denken van de Nederlandse en Vlaamse wegen en campings.

Met de overname van BIO Habitat versterkt Trigano zijn positie in de stacaravanmarkt en vergroot het zijn aanbod voor campingeigenaren die voor hun gasten op zoek zijn naar een comfortabele en betaalbare vakantie-accommodatie.

Strategische zet

Trigano heeft 100% van de aandelen van BIO Habitat overgenomen van de Beneteau Group, inclusief de Italiaanse tak van het bedrijf. De overnameprijs is niet bekendgemaakt, maar het betreft een “significante investering”, aldus de persberichten van Trigano.

De financiering is waarschijnlijk voornamelijk geregeld via een financiering. Trigano verwacht synergievoordelen te behalen op het gebied van inkoop, logistiek en productie. Door de krachten te bundelen, kunnen beide bedrijven efficiënter werken en hun marktpositie verder verstevigen.

Vooral indirecte gevolgen voor de kampeerder

De overname van BIO Habitat door Trigano kan verschillende gevolgen hebben voor kampeerders. Maar deze zullen wel vooral indirect zijn. BIO Habitat levert zijn producten en diensten vooral aan campingeigenaren en verhuurorganisaties aan.

Maar de mogelijkheid bestaat dat de prijzen van stacaravans op termijn gaan dalen, doordat Trigano door zijn schaalgrootte efficiënter kan produceren. Ten tweede kunnen we meer innovatie verwachten op het gebied van stacaravans. Trigano staat bekend om zijn investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en het is aannemelijk dat deze kennis ook zal worden ingezet voor de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde stacaravans.

Tot slot is het mogelijk dat er een groter aanbod aan stacaravans komt, doordat Trigano zijn distributienetwerk kan inzetten om de stacaravans van BIO Habitat op meer plaatsen aan te bieden.

Like dit artikel
Tweet dit artikel