Dat elektrisch aangedreven auto’s de toekomst zijn, daar hebben we inmiddels geen twijfels meer over. Het is nu nog even wachten op meer auto’s en andere voertuigen die een acceptabele actieradius bieden.
Net name bij campers speelt de actieradius een belangrijke rol. Nu kun je een elektrisch aangedreven camper onderweg opladen bij een oplaadpunt. Het kan ook met zonnecellen maar die leveren nog niet zoveel op dat je de accu’s daar geheel mee op kunt laden. Een andere mogelijkheid is de toepassing van brandstofcellen.
Deze werken ook op brandstof, maar zorgen op een geheel milieubewuste wijze voor de energie om de accu’s op te laden. Mercedes zal volgend jaar ook elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Sprinter op de markt brengen. Dat het bedrijf deze techniek serieus neemt en niet alleen maar doet “om erbij te horen” blijkt uit het feit dat het Mercedes ook een studiemodel laat zien van een elektrisch aangedreven camper op basis van de Sprinter.
Waterstof
Vooralsnog zijn het wel “normaal” elektrisch aangedreven uitvoeringen, maar in de nabije toekomst komen er ook uitvoeringen waarbij de accu’s opgeladen kunnen worden door middel van brandstofcellen. Hiervoor kiest Mercedes meteen voor één van de meest milieuvriendelijke uitvoeringen, namelijk die waarbij er voor de brandstof gebruik gemaakt wordt van waterstof. Het prototype van de Sprinter F-CELL die Mercedes laat zien, dat deze vorm van aandrijving niet alleen toepasbaar is voor lokaal verkeer, maar ook voor voertuigen waarbij een wat grotere actieradius van essentieel belang is.
Dit jaar de eVito, volgend jaar de eSprinter
Mercedes is voornemens om alle bedrijfsvoertuigen ook in een elektrisch aangedreven versie te leveren. Daarom zal binnenkort de eVito op de markt komen en in 2019 ook de eSprinter. Deze zijn nog zonder brandstofcellen, en hebben dus nog enige beperkingen hoewel deze voor regionaal verkeer natuurlijk een prachtige oplossing zijn. Voor de langere afstanden heeft Mercedes in haar eDrive@VANs-strategie ook modellen met brandstofcellen opgenomen, Deze kunnen de accu’s tijdens de rit opladen waardoor er een aanzienlijke verbetering van de actieradius, tot wel 500 kilometer, mogelijk is.
Actieradius 300 tot 500 kilometer
In de Sprinter F-CELL bevindt zich een elektromotor die een maximaal vermogen van 200 pk levert bij een koppel van 350 Newtonmeter. De drie onderin het voertuig gemonteerde tanks kunnen samen 4,5 kilo waterstof bevatten, waarmee een actieradius van 300 kilometer mogelijk is. Voor een actieradius van 500 kilometer moet er achterin de camper een extra tank worden geplaatst. Daarnaast is het ook een plug-in uitvoering. Via laden bij een laadpunt kan de actieradius nog verder worden vergroot.