De roep om compacte campers met serieuze terreincapaciteiten klinkt steeds luider. Camperaars verruilen steeds vaker de klassieke doorgaande routes voor onverharde kustweggetjes en karrenpaden, terwijl stedelijke milieuzones de oudere diesels langzaam uit binnensteden weren. Fabrikanten spelen daarop in met 4×4-varianten, maar Adria – marktleider in klassieke Twin-buscampers – had tot nu toe géén model dat standaard aandrijving op alle vier wielen heeft.
Daar komt verandering in met de Supertwin 4×4. Voor het eerst combineert Adria de beproefde Sprinter-techniek van Mercedes-Benz met de eigen ‘open living’-indeling. Het resultaat is een buscamper die zich net zo thuis voelt op gravelpaden als op de parkeerplaats van de supermarkt. De Supertwin komt begin 2026 naar Nederland en richt zich op avontuurlijke reizigers die premiumcomfort zoeken zonder direct voor een expeditietruck te kiezen.
Adria Supertwin 4×4: twee lengtes, twee indelingen
Adria bevestigt inmiddels twee lengtes, en ook twee indelingen. Het verschil zit vooral achterin: een dwarsbed of lengtebed.
- 600 SPB (5,99 m) – dwarsbed met uitbouw van carrosserie.
- 600 SPB PTR (5,99 m) – identiek aan de SPB, maar af-fabriek voorbereid voor zonnepanelen en daktent.
- 700 SGX (7,00 m) – elektrisch verstelbaar hefbed in lengterichting; in hoge stand ontstaat een royale garage voor fietsen of surfplanken.
- 700 SGX PTR (7,00 m) – dezelfde hefbed-layout, eveneens ‘Power-Top-Ready’ voor extra modules op het dak.
Daardoor kunnen kopers kiezen tussen maximale wendbaarheid of extra binnenruimte, zonder concessies aan vierwielaandrijving en Alde-verwarming.
Basisvoertuig, krachtbron en onderstel
Onder de motorkap van het Mercedes Sprinter-basisvoertuig ligt een 2,0-liter viercilinder diesel (OM654) met 190 pk en 450 Nm koppel. De motor is gekoppeld aan de negentrapsg automaat G-TRONIC, waardoor de camper bij 100 km/h net boven de 1.800 tpm draait; dat bespaart diesel en houdt het geluidsniveau lekker laag. Het permanente 4×4-systeem verdeelt de aandrijfkracht automatisch over beide assen en grijpt razendsnel in bij gripverlies.
Euro 6 én 7
De Euro 6e-diesel is voorbereid op de strengere Euro 7-norm; AdBlue en roetfilter zijn standaard. Adria verwacht een praktijkverbruik van 9,5 l/100 km op asfalt; in terrein stijgt dat naar zo’n 12 l/100 km.
Vierwielaandrijving
Het 4ETS-regelsysteem remt doorslippende wielen individueel af. In heuvelachtig terrein helpen bergaf- en bergopassistenten; met 204 mm bodemvrijheid kunnen krappe karrenpaden meestal zonder schade worden genomen.
Off-road banden
Standaard liggen er General Grabber AT3-banden (245/70 R17) om lichtmetalen 17-inch velgen. Wie vaker grindwegen opzoekt, kan optioneel kiezen voor BFGoodrich All-Terrain T/A-rubber.
Ruimtelijk interieurconcept
Stap via de elektrische instaptrede binnen en de ‘open living’-filosofie valt direct op: de draaibare cabinestoelen vormen samen met de halve dinette een compacte zithoek. Een min of meer klassieke indeling dus, en daar is niet mis mee. De dwarsbank biedt twee veiligheidsriemen en een Isofix-punt voor een kinderstoel. Tussen de stoelen schuift een aluminium voetpoot met draaiblad; handig voor de laptop of lunch.
Dankzij het panoramadak en de plafondhoge ramen stroomt er veel daglicht naar binnen; verduistering is uiteraard geïntegreerd in de vensters.
Keuken met 84-liter compressorkoelkast
De in lengterichting geplaatste keuken meet 94 cm en beschikt over een tweepits gasfornuis en spoelbak onder één glazen afdekplaat. Drie soft-close-laden met elektrisch slot voorkomen openklappen op hobbelwegen.
Draaibare wand als oplossing voor toilet én douche
Rechts van de schuifdeur scharniert een kunststofwand 90 graden om, waardoor het cassettetoilet en de wastafel veranderen in een doucheruimte met waterdichte vloer. Een 10-liter boiler voorziet in warm water; afvoer gaat via een geïsoleerde en verwarmde grijswatertank.
Bed en opbergruimte
Achterin ligt is er keus tussen een dwarsbed en een lengte bed. Het dwarsbed van 196 × 140/125 cm rust op een lattenbodem en kan omhoog worden geklapt tegen de zijwand, waarna een 1 meter hoge laadruimte ontstaat: groot genoeg voor twee e-bikes of mountainbikes, een SUP-board of de nieuwe glijbaan voor het jarige kleinkind.
Ook de langere variant met lengtebedden biedt een oplossing om grote voorwerpen mee te nemen. Als deze elektrisch verstelbare bedden in de hoogste stand staan, passen er twee mountainbikes of e-bikes onder.
In beide indelingen kun je gebruik maken van vier sjorogen in de vloer om ervoor te zorgen dat de lading op zijn plek blijft.
Energie en klimaatbeheersing
Adria rust de Supertwin als eerste buscamper van het merk uit met de Alde Compact 4000 D-verwarming op diesel. Het vloeistofcircuit voert warmte langs convectoren onder de vloer en langs buitenwanden, zodat koudebruggen beperkt blijven.
Verwarming en boiler
Bij –10 °C buiten bereikt de cabine in 20 minuten een comfortabele 21 °C. De geïntegreerde 10-liter boiler levert continu 70 °C warm water; perfect voor twee korte douches achter elkaar.
Elektrische installatie
Een hoogwaardige 100 Ah LiFePO₄-huisaccu voedt verlichting, koelbox en USB-poorten. De standaard 50 A-laadbooster vult de accu tijdens het rijden. Wie zonnepanelen overweegt: het dakrek is al bekabeld voor maximaal 340 W aan zonnepanelen.
Optioneel hefdak
Wie regelmatig met kinderen of vrienden reist, kan hem ook met een hefdak bestellen. Dat is de ‘Sports’-variant, die een tweede bed (200 × 120 cm) biedt en nog steeds plek voor zonnepanelen heeft.
Rijassistentie en veiligheid
Een van de sterke punten van de Mercedes Sprinter is de grote hoeveelheid assistentie- en veiligheidssystemen. De Sprinter-cabine is uitgerust met Mercedes’ actuele MBUX-infotainment, inclusief 10-inch touchscreen, DAB+ en draadloos Apple CarPlay/Android Auto.
Infotainment en connectiviteit
Live-verkeersinfo, campernavigatie (rekening houdend met hoogte- en breedte) en een 360-gradencamera (optie) maken navigeren en manoeuvreren nog makkelijker.
Actieve assistenten
Adaptieve cruisecontrol (Distronic), spoorassistent, dodehoekmonitor en noodremhulp behoren tot het standaardveiligheidspakket. Een vermoeidheidsherkenner adviseert pauzes via het instrumentencluster.
Ergonomische comfortstoelen
De bestuurders- en bijrijdersstoel zijn in hoogte en hoek verstelbaar en hebben stoelverwarming. Bekleding in grijze stof is standaard; het bruine leder genaamd ‘Edward’ is optioneel.
Opties, prijzen en BPM
De Supertwin 4×4 600 SPB heeft een fabrieksprijs van € 123.490 (inclusief 21 % btw, maar exclusief Nederlandse bpm). Voor nieuwe campers geldt in Nederland het verlaagde bpm-campertarief, gebaseerd op gewicht en uitstoot; reken op grofweg € 5.000 à € 7.000 extra.
Standaarduitrusting op hoofdlijnen
- Mercedes Sprinter 419 CDI, 190 pk, 4×4
- Alde 4000 D-verwarming met vloerverwarming
- LiFePO₄-huisaccu 100 Ah + laadbooster
- 17-inch AT-banden, elektrisch opstapje, dakrek
- 84 l compressorkoelkast, tweepits gasfornuis
- Draaibadkamer, geïsoleerde 90 l vuilwatertank
Belangrijkste optiepakketten
- Safety-pakket: navigatie, verkeersbordherkenning, slimme spraakbediening
- Winter-pakket: motor-/Alde-warmtewisselaar, verwarmbare voorruit
- Trekhaak-pakket: 3.500 kg geremde trekhaak + achtertrede
Levering eerste kwartaal 2026
De Nederlandse dealers verwachten de demonstratiemodellen in januari 2026; wie haast heeft kan de camper vanaf dit najaar configureren. En ook dan zul je misschien veel geduld moeten hebben, in de buitenlandse media wordt beweerd dat de importeurs op een levertijd van twaalf maanden rekenen bij de marktintroductie. Wie hem eerder wil bewonderen zal een bezoekje aan de Caravan Salon 2025 meten brengen.
Marktpositie en concurrentie
Met een rijklaar gewicht van circa 3.200 kg blijft de Supertwin onder de 3,5-ton-grens en heeft hij nog een redelijk bruikbaar laadvermogen. Een B-rijbewijs volstaat in ieder geval voor deze camper, die de concurrentie met onder anderen de Hymer Free S 600 4×4 en La Strada Regent S 4×4 aangaat.
Die hebben een iets hogere vanafprijs maar hebben standaard geen Alde-waterverwarming als standaardfeature. Adria positioneert zich daarmee scherp in dit ‘premium’ 4×4-segment en verlegt de Twin-lijn richting een avontuurlijke niche zonder het contact met de massa te verliezen.
Twin Sport-onveranderd
Adria’s bestaande Twin-Sport-lijn op Fiat-basis blijft naast de Supertwin beschikbaar. Dealers kunnen zo zowel prijsbewuste als premium georiënteerde kopers bedienen. De combinatie van Sprinter-comfort, Alde-warmte en 4×4-capaciteit is in ieder geval vrij schaars in dit formaat.
Voor camperaars die het hele jaar door willen willen – kan deze Supertwin 4×4 wel eens dé missing link blijken. Het Sloveens merk brengt de befaamde Twin-praktijkindeling naar een Sprinter-platform, voegt hoogwaardige vloerverwarming toe en houdt de instapprijs — zelfs mét bpm — net onder die van de concurrentie. Voor avontuurlijk ingestelde camperaars die comfort net zo hoog waarderen als grip kan dit zomaar de nieuwe referentie in het compacte 4×4-segment worden.