Stel je voor: je rijdt met je elektrische camper over een prachtige route langs de Noorse fjorden, de zon schijnt, de radio speelt zachtjes een zomerse melodie. Maar dan verschijnt er een waarschuwing op je dashboard: “Accu bijna leeg”. Opeens verandert die zorgeloze roadtrip in een uitdaging om een laadpaal of snellader te vinden. Dit is nu nog niet zo herkenbaar, omdat er nog maar heel weinig elektrische campers zijn.
En dan zijn het meestal elektrische buscampers of camperbusjes, omdat andere campers met een elektrische aandrijving nog een beetje toekomstmuziek zijn. Ze zijn anders te zwaar of hebben onvoldoende rijbereik. Daarom is de camperindustrie deze markt nog een beetje aan het verkennen. Thor Industries, een hele grote speler op de Amerikaanse campermarkt, komt met een mogelijke oplossing om de hierboven omschreven ‘range anxiety’ te voorkomen en om toch enigszins emissievrij te kunnen rijden: een elektrische camper, die dankzij een ‘range extender’ een rijbereik van zo’n 800 kilometer heeft.
Een nieuwe horizon voor emissievrije campers?
Voorlopig is het nog een studiemodel, maar deze ‘Thor Test Vehicle’ geeft wel een interessante blik op de toekomst van (deels) elektrische recreatievoertuigen. Dit studiemodel is naar eigen zeggen een primeur in de Class A-categorie (de grootste campers in Amerika). Het is ontwikkeld in samenwerking met Harbinger, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische aandrijflijnen voor bedrijfswagens.
De Classe A-campers staan bekend om hun ruimte en luxe, en zijn vooral populair bij Amerikaanse gezinnen die langere tijd onderweg zijn. Je zou ze kunnen vergelijken met de Eurtopese ‘liners’. Met deze bijzondere variant combineert Thor Industries het comfort van een Class A-camper met de duurzaamheid van een elektrisch voertuig en het rijbereik van een voertuig met verbrandingsmotor. Of dit concept ook naar Europa komt, is nog even afwachten.
Combinatie van elektrisch en ‘range extender’
Wat maakt dit studiemodel zo bijzonder? Laten we eens een kijkje nemen onder de motorkap. De camper heeft in feite een “normale” elektrische aandrijving. Verder is hij uitgerust met een opmerkelijk grote 140 kWh-accu, die op zich al voor een aardig rijbereik zal zorgen. Ook het motorvermogen tot wel 440 pk is opmerkelijk.
Range Extender
Maar het meest interessant is de zogenaamde Range Extender. Mocht de accu onderweg leeg raken tijdens een lange rit, dan hoef je niet meteen een snellader op te zoeken. Op zich kan dat snelladen dankzij de 800 volt technologie best wel snel, in ruim een half uur, maar dat is dus niet eens nodig. De range extender springt namelijk bij door de accu onderweg op te laden.
Niet helemaal emissievrij
Dat is dan wel een dieselmotor dus helemaal emissievrij rijd je dan zeker niet meer, maar het is een aardig compromis. Die dieselmotor draait continu, op een toerental dat hij het meest gunstige rendement levert. Dan is de uitstoot een stuk lager, maar hij is er wel degelijk. Als de tank eenmaal leeg is, en de accu ook, dan ben je wel zo’n 800 kilometer verder en dat is heel prettig voor camperaars.
EREV
Een voertuig met zo’n soort aandrijving heet trouwens een EREV, een “Extended Range Electric Vehicle”. Je kunt de accu daarvan natuurlijk ook gewoon opladen aan normale laadpalen, wat een nacht zal duren. En natuurlijk ook bij snelladers, zoals we net vertelden, of zelfs met de zonnepanelen op het dak. Dat laatste zal echter een heel langdurig verhaal worden, verwacht daar niet te veel van.
Rijervaring en comfort
Maar er is meer. De elektrische aandrijving zorgt niet alleen voor een fluisterstille rijervaring, maar levert ook een indrukwekkend koppel – twee keer zoveel als een traditionele dieselmotor. Dit maakt de camper perfect voor bergachtig terrein, zoals de Rocky Mountains. Het speciaal ontworpen Harbinger chassis met onafhankelijke wielophanging en steer-by-wire-systeem garandeert een soepele en comfortabele rit, zelfs op hobbelige wegen. En dankzij geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) reis je ook nog eens extra veilig.
Ook als energiebron
Deze EREV-camper is meer dan alleen een vervoermiddel. Hij kan namelijk ook dienen als noodstroomvoorziening voor je huis, of als energiebron voor je elektrische fietsen en gereedschap. Stel je voor: je kampeert ergens off-grid in een Amerikaans natuurpark en je kunt toch je elektrische apparaten gebruiken zonder je zorgen te maken over een lege accu. Vrijheid in optima forma.
De toekomst van elektrische campers?
Met deze camper onderzoekt Thor Industries de diverse mogelijkheden in de richting van duurzaam reizen met de camper. De camper voldoet aan de strenge Near-Zero Emission Vehicle (NZEV)-normen en zou dus bij moeten dragen aan een schonere toekomst.
Vreemd genoeg voldoet hij dus ook met een dieselmotor aan die norm, zodat je je af kunt vragen of dat net zo’n wassen neus is als een plug-in hybride (PHEV). Maar ieder initiatief richting een emissievrije(re) toekomst is natuurlijk toe te juichen. Belangstellenden konden deze “camper van de toekomst” in ieder geval bewonderen en testen tijdens het “Elkhart Dealer Open House” in Elkhart (Indiana).