Thor neemt rechten eTrailer Systeem over

Thor neemt rechten eTrailer Systeem over

Thor neemt rechten eTrailer Systeem over

De opkomst van elektrische auto’s stelt caravanbezitters voor een uitdaging. Over acht jaar mogen er in ons land – en veel andere Europese landen – geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor worden gekocht.

Er zijn op dit moment al de nodige elektrische auto’s die een caravan kunnen trekken, en daar vaak geen enkele moeite mee hebben. Maar dit zijn helaas niet de betaalbaarste modellen. Bovendien wordt de actieradius door het trekken van een caravan een stuk kleiner.

Actieradius flink verminderd bij trekken caravan

De actieradius, oftewel de afstand die een elektrische auto op één acculading af kan leggen, is sterk afhankelijk van de wind- en rolweerstand. Elektrische auto’s zijn op dat gebied daarom vaak verregaand geoptimaliseerd. Wie er op eens een caravan achter hangt, zorgt vanwege de omvang en vorm van de caravan voor een aanzienlijk hogere luchtweerstand. En ook de twee extra wielen geven de nodige weerstand. Dat betekent dat de actieradius, die op dit moment vaak zo’n 250 à 500 kilometer is, soms wel gehalveerd wordt. Daardoor zou je de auto onderweg relatief vaak aan de snellader op moeten laden. Dat maakt het een stuk lastiger om op één dag een langere afstand af te leggen.

eTrailer Systeem

Thor neemt rechten eTrailer Systeem overNatuurlijk is het zo dat elektrische auto’s steeds beter worden. De accu’s krijgen een steeds grotere capaciteit en ze zijn steeds sneller op te laden. Maar daar zijn nu eenmaal grenzen aan, zeker wanneer het budget voor de auto niet onbeperkt groot is. Daarom keek Dethleffs afgelopen jaar al naar een mogelijkheid om de caravan ook een elektromotor en accu te geven om op die manier de elektrische auto te assisteren. Men maakte met een Dethlefss Coco caravan die met dit is uitgerust, een rit door de Alpen achter een elektrische Audi e-tron. De actieradius van de combinatie was amper minder dan die van de Audi e-tron alleen. Al met al een veelbelovend resultaat. Daarom gaat men nu verdere stappen op dit gebied zetten.

Thor neemt rechten over

Die stappen gaat Thor Industries zetten. Het Amerikaanse Thor, in eigen land de grootste camperproducent, is sinds een paar jaar eigenaar van de Erwin Hymer Group, en die is weer eigenaar van Dethleffs. Men heeft een overeenkomst gesloten met ZF Friedrichshafen AG (ZF). Deze grote toeleverancier, die ook actief is op het gebied van componenten voor elektrische auto’s, had samen met Dethleffs dit eTrailer Systeem ontwikkeld. Door die overeenkomst heeft Thor nu de ‘exclusieve rechten’ heeft om dit systeem gedurende een bepaalde periode in de recreatievoertuigenbranche te gebruiken”. Men heeft er ook de ‘eeuwigdurende rechten’ op belangrijke aspecten van de ‘intellectuele eigendom ter ondersteuning van de ontwikkeling’ verworven. Hiermee lijkt het erop dat Thor zich op deze manier een soort van pole position heeft verworven om toekomstige caravans met de ZF technologie en het eTrailer Systeem uit te rusten.

Like dit artikel
Tweet dit artikel