Tijdelijke gewichtscorrectie voor hogere motorrijtuigenbelasting elektrische camperbusjes

Tonke ID.Buzz

Tijdelijke oplossing voor hogere motorrijtuigenbelasting elektrische camperbusjes

Voor veel avontuurlijke kampeerders is een elektrisch camperbusje een droom die werkelijkheid kan worden. Elektrisch rijden en reizen in je eigen kampeerbusje zorgt voor onafhankelijkheid, vrijheid en een duurzamere manier van reizen. Maar het doorgaans forse prijskaartje kan een struikelblok zijn. Daarnaast kan ook de motorrijtuigenbelasting een grote rol spelen.

Camperbusjes vallen lang niet altijd onder het ‘kwarttarief’ voor de motorrijtuigenbelasting, dat straks overigens het ‘halftarief’ wordt. Als zo’n busje ook nog elektrisch is, is het door de accu een stuk zwaarder. Omdat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen binnenkort ophoudt, zou dat een kostbare zaak worden. Gelukkig valt er dankzij een nieuwe overheidsregeling de komende jaren nog flink wat voordeel te behalen.

Campers en motorrijtuigenbelasting

Campers komen in Nederland in aanmerking meestal voor een voordelig tarief voor de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Historisch gezien vallen ze onder het ‘kwarttarief’. Dit houdt in dat je per kwartaal maar één vierde van het reguliere tarief voor een personenauto betaalt. Daarvoor moeten ze wel voldoen aan de inrichtingseisen van zowel de RDW als de Belastingdienst. Dit voordeel heeft alles te maken met het feit dat een camper vaak een seizoensgebonden voertuig is en een aanzienlijk deel van het jaar stilstaat. Helaas komen elektrische camperbusjes over het algemeen niet voor dit kwarttarief in aanmerking, omdat ze in de basis niet als camper worden geregistreerd.

Door hun ombouw van busje naar camper én het zware accupakket wordt hun gewicht dusdanig verhoogd dat ze in een tariefgroep vallen waar een veel hoger belastingbedrag voor geldt. Dat terwijl de elektrische aandrijving juist bedoeld is om het milieu te ontzien.

Tijdelijke tegemoetkoming: de gewichtscorrectie

Om de aanschaf van elektrische auto’s te stimuleren, heeft de overheid ooit besloten om deze auto’s vrij te stellen van motorrijtuigenbelasting. Die vrijstelling zou per begin 2026 ophouden, iets wat tot veel protesten heeft geleid. Gelukkig wordt er nu toch een systeem van gewichtscorrectie geïntroduceerd. Dit houdt in dat het hoge gewicht van de accu’s niet volledig meetelt bij het bepalen van de tariefgroep voor de motorrijtuigenbelasting. Hierdoor wordt een elektrische auto of camperbus als het ware lichter ‘gewogen’, waardoor ze in een lagere, voordeligere tariefgroep terechtkomen.

Het demissionaire kabinet kondigde deze gewichtscorrectie voor elektrische auto’s aan in de Voorjaarsnota 2024. Deze correct bedraagt 40 procent in 2026, 2027 en 2028. In 2029 zal de korting 35 procent bedragen en in 2030 wordt dat 30 procent. De korting wordt dus geleidelijk afgebouwd worden totdat deze regeling niet meer geldt. Voor de goede orde: dit jaar zijn elektrische auto’s helemaal vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting, en volgend jaar voor 75%.

Wat betekent dat voor een elektrische camperbus?

Laten we een voorbeeld nemen: een populaire elektrische camperbus weegt al gauw 3000 kilo of meer. Zonder die correctie betaal je voor een voertuig in deze gewichtsklasse – uitgaande van het tarief voor benzinemotoren – al gauw zo’n € 625 per kwartaal aan wegenbelasting. Maar door de gewichtscorrectie kan dit enorm schelen. Dit maakt de aanschaf van een elektrische camperbus een stuk aantrekkelijker, vooral in de komende jaren dat de overgangsregeling geldt. Daarna zal de motorrijtuigenbelasting wel een behoorlijke kostenpost worden, tenzij de overheid in de tussentijd anders beslist.

BPM-voordeel

Gelukkig is er nog een voordeeltje: op elektrische personenbusjes en bestelwagens hoeft er géén BPM te worden afgedragen.

Bovenstaande foto van de Tonke ID.Buzz is ter illustratie

Like dit artikel
Tweet dit artikel