Tolheffing Duitsland weer dichterbij, Nederland en Oostenrijk zullen protesteren

tolheffing duitsland borden

De tolheffing in Duitsland is weer een stapje dichterbij gekomen.

BRUSSEL – De Europese Commissie zou het eens zijn geworden met plannen van de Duitse regering om tol te heffen op de Autobahn. De Duitse minister Alexander Dobrindt heeft hier namelijk afspraken over gemaakt met EU-commissaris Violeta Bulc (Vervoer).

Dit maakt de kans dat er in Duitsland inderdaad een tolheffing komt voor het rijden op de Autobahn, een stuk groter. Nederland en Oostenrijk hebben al bekend gemaakt dat zij gezamenlijk naar de Europese rechter zullen stappen als de Duitse plannen voor de tolheffing doorgaat.

De Nederlandse en Oostenrijkse regering zullen dat ook doen, als de Europese Commissie akkoord gaat met de voorwaarden die de Duitse tolheffing op de snelwegen mogelijk maakt. Dit hebben de Nederlandse minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en de Oostenrijkse minister Jörg Leichtfried afgesproken. Schulz zei na afloop van een vergadering van de EU-ministers over de Duitse tolplannen, dat België en Denemarken zich hier mogelijk ook nog bij aansluiten.

Tolheffing

De plannen voor de tolheffing betroffen aanvankelijk niet alleen de Duitse Autobahn, maar ook de provinciale wegen. Dat laatste is na protesten van de buurlanden weer van de baan. De kosten die de buitenlandse automobilisten zullen moeten maken om op de Duitse Autobahn te mogen rijden, zijn afhankelijk van de uitstoot van de auto. Als buitenlandse automobilisten een zeer schone auto hebben moeten zij 2,50 euro betalen voor een Autobahnvignet van tien dagen.  Dat bedrag kan oplopen aan de hand van de motorinhoud en de uitstoot, en wel in stappen van 4, 8, 14 tot maximaal 20 euro per 10 dagen. Er komen ook vignetten van 2 maanden, de prijs daarvan varieert tussen de 7 en 40 euro. Ook dit tarief is afhankelijk van de uitstoot.

De Duitse weggebruikers zouden volgens de Duitse tolplannen middels een verlaging van de wegenbelasting worden gecompenseerd. Brussel beschouwt dat als discriminatie. Violeta Bulc zou nu akkoord zijn gegaan met een korting op de Duitse wegenbelasting die afhankelijk is van de uitstoot. Schulz is van mening dat ook dat een criminatie van de buitenlandse automobilisten zijn. Gezien het relatief geringe bedrag dat de Duitse tolheffing op gaat leveren, namelijk zo’n 500 miljoen per jaar, is het maar de vraag in hoeverre de tolheffing überhaupt wel rendabel is.

Like dit artikel
Tweet dit artikel