Trigano

triganoRaymond Trigano begint in 1935 in Parijs een textielhandel. In 1945 starten Trigano en zijn zonen een bedrijf in camping- en sportartikelen. In 1956 begint het bedrijf met de fabricage van tenten.

In 1961 wordt voor het eerst bij de firma SEMM (Societé Europeene de Materièls Mobiles) onder de naam Caravelair Caravans gebouwd. SEMM is een onderdeel van de vliegtuigfabriek Sud Aviation. Deze fabriek bouwde het Caravelle vliegtuig, waar de naam Caravelair van is afgeleid. Het beeldmerk is op een vliegtuigvleugel gebaseerd. De fabriek wordt spoedig gedenationaliseerd en midden jaren zestig heeft Trigano al 20 procent belang in de fabriek en in 1971 neemt Trigano de fabriek van Caravelair over.

Begin jaren zeventig worden ook caravans onder de merknaam Trigano uitgebracht. Om de concurrentie met Caravelair (en Sterckeman) te vermijden, wordt dit na een paar jaar gestaakt. In 1974 komt Trigano in financiële problemen en neemt Credit Lyonnais het bedrijf over. Implementatie van SIR Société Industrielle Rocbon, sluiting fabriek SEMM. In hetzelfde jaar verwerft men Sterckeman.

Sterckeman is in 1945 opgericht door Alexandre Sterckeman in Seclin bij Lille. Eind 1966 (productie 3743 stuks) verkoopt Alexandre zijn bedrijf aan de Parijse industrieel Bertrand Faure omdat hij bang is het financiële evenwicht voor de continuïteit te behouden, niet wetende dat de markt tot 1979 blijft groeien.

In 1976 begint men met de bouw van een nieuwe fabriek in Tournon: SIR (Societe Industrielle de Rochebonne) Tournon. In1982 neemt SIR het Franse Gruau over. Marius Gruau, carrosseriebouwer sinds 1933 in Laval, toont op de tentoonstelling 1961 een caravan, tot schrikt van Alexandre Sterckeman, die wel erg lijkt op een Sterckeman. De eerste twee jaar brengt Gruau deze uit onder de merknaam Vedette (ster), vanaf 1963 onder Gruau.
In 1984 start Trigano met de productie van campers onder het merk Chausson, in 1985 gevolgd door de Challenger. In 1987 nemen de heren François Feuillet en Robert Bernard ieder 50 procent in Trigano: de productie van Sterckeman wordt van Seclin naar Tournon overgebracht. In 1990 draagt Bernard zijn aandelen over aan andere investeerders: Feuillet heeft de meerderheid in de aandelen. 1998: beursgang van Trigano en overname van Autostar campers (opgericht 1985). 1999: overname van CI Caravans International (It) en dochter Auto-Trail. In 2000 start men met de bouw van nieuwe fabriek in Tunesië. In 2000 verdwijnen de nevenmerken van SIR als Liberty (geïntroduceerd in 1993) en Gruau. Veelal zijn dit wat inrichting de zelfde caravans als Caravelair en Sterckeman, echter met andere bestickering. Ook het zustermerk Palace, stacaravans opgericht 1991 uitsluitend voor Frankrijk ,verdwijnt. In 2001 wordt de naam SIR veranderd in Trigano VDL. (Vehicules de Loisiers).

In 2001 vindt de acquisitie plaats van Arca (campers) en Le Mancelle (caravans). La Mancelle is in 1960 in Le Mans gesticht door Andre Devaux. Serieproductie in 1967. La Mancelle bouwt hefdakcaravans die in Frankrijk als La Mancelle verkocht worden. In 2003 stopt Rapido met de productie van (hefdak-)caravans en neemt Trigano de matrijzen over. In 2002: acquisitie van Benimar (Sp.) In 2003 worden hefdakcaravans uitgebracht onder Silver by Trigano. Deze komen uit de Raclet kampeerwagenfabriek in Mamers. In 2004 neemt Trigano Perigord VDL over, met campermerk Font Vendome. In 2005 worden Eura Mobil en Karmann Mobil, Duitse camperbouwers, verworven. In 2006 wordt begonnen met de bouw van een fabriek in Sablé sur Sarthe. In 2007 worden onder meer in België caravans verkocht onder het merk Emeraude III. Dit is van oorsprong een merk uit Bretagne, dat in 1966 de fabriek sloot. In 2012 acquisitie van Notin campers. Notin stamt uit 1921 en is daarmee het oudste caravanmerk uit Frankrijk.

Trigano neemt in november 2012 de SEA Group (Societa Europea Autocaravan) over. SEA verkoopt in 2012 ongeveer 3200 campers van de merken McLouis, Elnagh en Mobilvetta met een omzet van 130 miljoen euro, dit met een personeelsbestand van 365 personen. SEA, gevestigd in Poggibonsi in de provincie Siena, maakt sinds 2005 deel uit van de Bridgepoint Fund, maar is sinds 2006 in moeilijkheden, veroorzaakt door de daling van de Italiaanse campermarkt, een zeer hoog schuldenniveau en ongunstige financiële voorwaarden. Naast de versterking van de Trigano marktaandelen zal de overname leiden tot verschillende synergiën zowel in aankoop, productie en marketing waarmee men de exploitatieverliezen van SEA hoopt te compenseren. Door deze overname behoren de volgende merken tot de Trigano Groep:

(tussen haakjes jaar van acquisitie)

Campers:

Arca (It. 2001), Autostar (1998), Auto Trail (GB. 1999) en dochter Tribute, Benimar (Sp. 2002), Challenger, Chausson, CI (It.1999), Elnagh (It-2012), Eura Mobil (D. 2005), Font Vendome (2004), Karmann Mobil (D. 2005), McLouis (It. 2012), Mobilvetta (It. 2012) Notin (maart 2012) en Roller Team (It.1999)

Caravans:

Caravalair (1971), La Mancelle (2001), Silver, Sterckeman (1974).

Vouwwagens:

Raclet en Trigano

Stacaravans:

Trigano

Like dit artikel
Tweet dit artikel