De Vakantiebeurs heeft dit jaar minder bezoekers naar de jaarbeurs in Utrecht getrokken dan vorig jaar. In een week tijd bezochten ongeveer 100.00 mensen de stands met informatie over verschillende vakantieoorden. Vorig jaar waren er dat nog ongeveer 126.000.
De terugloop in bezoekersaantallen lijkt verband te houden met de economische crisis: 27 procent van de Nederlanders verwacht namelijk dit jaar helemaal niet op vakantie te gaan. Dat blijkt uit een enquête van NBTC-NIPO Research, uitgevoerd in opdracht van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Vorig jaar lag dat percentage nog op 22 procent.
Is dit een reden tot somberte bij recreatieondernemers en beursbezoekers? Hetzelfde onderzoek laat
zien dat de meeste mensen nog steeds graag op vakantie willen, maar zich wel genoodzaakt zien er minder geld aan te besteden. Volgens het NBTC kiezen consumenten er daarom voor om minder vaak te gaan, dichter bij huis te blijven, korter weg te gaan en minder uit te geven.
Kofferkeilen
In de jaarbeurshallen heerst er ondanks de economische malaise een opgewekte stemming. Bezoekers trekken zich niets aan van de winterse kou en zitten in de wandelgangen massaal aan het softijs. In het Oostenrijkpaviljoen klinkt schlagermuziek uit de biertent en is het gezellig vol. Bij het kofferkeilen is het even uitkijken dat je geen slipper op je hoofd gekeild krijgt. Want wie een slipper in de koffer mikt, maakt kans op een prijs. Moeilijker dan je denkt overigens.
Opvallend rustig is het op het themaplein Kampeer- en Campingvakanties. Willen mensen dan toch liever ver weg met een vliegtuig dan eropuit met caravan, camper of tent?
Kritischer
Campingeigenaren Gerry en Martien Hertgers hebben het afgelopen jaar in ieder geval geen terugval gezien ten opzichte van 2011. Ze runnen een minicamping, verhuren een aantal stacaravans en hebben een groepsaccommodatie. Ze zijn aangesloten bij VeKaBo (kamperen bij de boer), waarvan Martien tevens bestuurslid is. ‘Maar ik ken wel collega’s die slecht hebben gedraaid afgelopen jaar’, zegt Martien. ‘Mensen worden kritischer in deze tijd. Als ze vanwege een krap budget in eigen land op vakantie gaan, willen ze wél kwaliteit. Bedrijven die onvoldoende investeren, merken dat nu.’ Het echtpaar maakt zich geen zorgen over de toekomst. ‘Martien: mensen willen toch wel op vakantie. Ze denken: dan maar niet naar het buitenland, maar lekker kamperen bij de boer.’
Geen terugloop
Beursbezoekers Jos en Els Huibers weten zeker dat ze gewoon op vakantie gaan dit jaar. De pensionado’s bezitten een huisje in Frankrijk en kunnen zich een lange vakantie goed permitteren. ‘We hebben niet veel last van de crisis, iemand die werkloos is zal er meer last van ondervinden, maar we merken er wel íets van. Ons huisje in Frankrijk is bijvoorbeeld met 40 procent in waarde gedaald.’
‘Ach, dit negatieve nieuws hoor je ieder jaar’, verzucht Laura Wiek van camperverhuurbedrijf Camperfun. ‘Ik geloof het niet zo. Relatief blijven mensen veel geld aan hun vakantie uitgeven. Vrije tijd vinden mensen gewoon heel belangrijk.’ Maar ook Wiek valt op dat mensen wel kritischer zijn geworden door de jaren heen. ‘In onze camperverhuur hebben we echter nog steeds geen terugloop gehad. Het is ook geen Hosanna, maar wel al jaren steady.’ Opvallend vindt Wiek dat 75 procent van hun camperhuurders uit jonge gezinnen bestaat. ‘Huren is nu zeker een goed alternatief voor een dure aanschaf en stallingskosten.’
Je leeft nu!
Het echtpaar De Jong weet het ook al zeker: ‘We gaan een vliegreis maken naar het buitenland. Waar naartoe weten we nog niet, we zijn hier om ons te oriënteren.’ Dit jaar kan het stel het in ieder geval nog missen in de portemonnee. ‘En volgend jaar zien we wel weer, je leeft nu!’
Bij de stand van Zwefkei Buitensport kijken vriendinnen Annemarie van Orsouw en Rian Vinkhuyzen naar de rugtassen. Annemarie heeft samen met een collega al een strandvakantie geboekt naar Brazilië. ‘Ik ben niet van plan om vanwege de crisis mijn plannen bij te stellen. Ik vind het ook zo’n negatieve berichtgeving. Als je de economie wilt opkrikken, dan moet je met positieve boodschappen komen!’ Ria beaamt dit. Zij weet nog niet waar ze met haar familie naar toegaat dit jaar, maar waarschijnlijk wordt het met de tent naar Scandinavië. ‘We houden van een beetje avontuurlijk, maar we nemen wel gewoon tuinstoelen en een luxe tent mee.’ Beide vrouwen denken dat de economische crisis ook deuren kan openen voor mensen. Annemarie: ‘Het moedigt aan tot creativiteit, alternatieven bedenken die misschien net zo leuk zijn. Je kunt bijvoorbeeld heel goed in eigen land kamperen, er zijn prachtige campings die niet veel kosten, denk aan de campings van Staatsbosbeheer.’
Themapleinen
Ruim een kwart van de exposanten heeft tijdens de beurs z’n deelname al bevestigd voor volgend jaar. Omdat de organisatie van de Vakantiebeurs heeft gemerkt dat mensen zich gerichter oriënteren met de vraag: ‘Wat ga ik doen deze vakantie?’ Misschien nog wel meer dan de vraag: ‘Waar ga ik heen deze vakantie?’ De themapleinen Actief & Avontuur, Fiets & Wandel, Kamperen & Campingvakanties en Stedentrip zullen daarom ook volgend jaar weer terugkomen.
Annemiek Simons