Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Vakantietrend 2025: Nederlanders blijven dichter bij huis

Na de coronapandemie werden verre reizen en zonzekerheid al snel weer populaire thema’s. Maar de Nederlandse vakantiegangers lijken in 2025 toch een andere koers te varen. De nieuwe Vakantiemonitor van de ANWB laat zien dat het aantal mensen dat deze zomer op vakantie gaat, daalt van 73 naar 57 procent.

Tegelijkertijd blijven meer Nederlanders binnen Europa – of zelfs in eigen land – en kiezen ze ook vaker voor een camping. Wat zegt deze verschuiving over het gedrag van Nederlandse kampeerders? En welke rol spelen factoren zoals hitte, geopolitieke zorgen en prijsbewustzijn? De cijfers uit de Vakantiemonitor duiden op veranderingen op het gebied van kampeergedrag en reisvoorbereiding, en dat heeft implicaties voor onder anderen de aanbieders van campings, kampeeruitrusting en reisorganisaties.

Minder zomervakanties, maar campings houden stand

Hoewel het totaal aantal vakantiegangers deze zomer flink lager ligt dan vorig jaar (57% tegenover 73%), blijft de camping opvallend stabiel. Volgens het ANWB-onderzoek kiest ongeveer een derde van de kampeerders bewust voor een camping vanwege de gestegen kosten. Die keuze is vaak ingegeven door de mogelijkheid om te besparen op verblijfskosten zonder direct in te leveren op de beleving.

Tegelijk neemt het aantal vakanties in eigen land toe: van 30 naar 37 procent. Nederland stijgt daarmee naar de eerste plek als vakantiebestemming, gevolgd door Duitsland en Frankrijk. Vooral campings op kleinschalige locaties, natuurcampings en plekken met koeler weer lijken te profiteren van de veranderende voorkeuren.

Klimaat en geopolitiek duwen reiziger naar het noorden

Meer dan de helft van de vakantiegangers houdt inmiddels rekening met klimaatverandering bij het kiezen van hun bestemming. Extreme hitte, bosbranden en overstromingen maken Zuid-Europa voor veel kampeerders minder aantrekkelijk. De trend naar het noorden zet daarmee stevig door.

Ook geopolitieke spanningen beïnvloeden het reisgedrag. De belangstelling voor vakanties buiten Europa is enigszins tanende. Zo daalde de animo voor de Verenigde Staten tussen maart en mei van 43 naar 62 procent die ‘minder zin’ heeft om die kant op te reizen. De politieke ontwikkelingen daar zullen ongetwijfeld een rol in die keuze spelen. Reizigers kiezen dit jaar liever voor bekende, overzichtelijke bestemmingen dichter bij huis – met de auto als meest gekozen vervoermiddel.

Auto blijft dominant, zorgen over tol en milieuzones nemen toe

De auto blijft ook in 2025 veruit het populairste vervoermiddel voor zomervakantiegangers: 62 procent reist met eigen vervoer. Het aandeel elektrische voertuigen groeit langzaam, van 3 naar 5 procent. Wel maakt bijna één op de vijf Nederlanders zich zorgen over rijden in het buitenland. Milieuzones, onbekende tolsystemen en risico op boetes worden als verwarrend ervaren.

Voor camperaars en caravanners betekent dit dat goede voorbereiding belangrijker wordt. De complexiteit van milieuregels in steden als Parijs of Milaan vraagt om duidelijke informatie, actuele apps en toegankelijke kaartdiensten. Voor aanbieders van navigatie- en planningssoftware liggen hier kansen om zich te onderscheiden.

Kampeervakantie als budgetvriendelijke keuze

Bijna 27 procent van de Nederlanders kiest deze zomer voor een budgetvakantie onder de 500 euro per persoon. Dat aandeel is vergelijkbaar met voorgaande jaren, maar valt op in combinatie met een lagere totale vakantie-intentie. Wie wél op vakantie gaat, is dus óf prijsbewust óf bereid meer te besteden: 22 procent plant een luxe vakantie van boven de 1250 euro.

Voor kampeerbedrijven zit de groei vooral in het middensegment: gezinnen die willen besparen op verblijfskosten, maar wel kwaliteit zoeken. Denk aan ingerichte tenten, compacte campers, of kleine campings met goed sanitair en speelruimte. Ook het fenomeen ‘kort kamperen’ neemt toe, doordat meer mensen kiezen voor een paar dagen weg in plaats van één lange vakantie.

Voorbereiding steeds belangrijker – en ook digitaler

Opvallend is dat 60 procent van de vakantiegangers ruim van tevoren begint met plannen, terwijl 40 procent pas in de laatste twee weken voor vertrek beslist. Voor campings betekent dit dat last-minute boekingen blijven bestaan, maar dat ook vroegboekvoordeel en zichtbaarheid op vergelijkingssites belangrijk blijven.

Verzekeringen worden wél massaal afgesloten (90%), maar een goede controle op de dekking blijft achter: 25% checkt vooraf niet wat wel en niet verzekerd is. Hier ligt een rol voor aanbieders van pakketreizen en campingplatforms om klanten te wijzen op annuleringsdekking, hulpdiensten en extra’s bij pech onderweg.

Campings kunnen profiteren, maar moeten nú zichtbaar zijn

De Vakantiemonitor 2025 laat zien dat kampeerders bewuster kiezen, maar niet minder reislustig zijn. Klimaat, veiligheid en betaalbaarheid maken van Europa – en met name Nederland – een aantrekkelijk alternatief voor traditionele zonbestemmingen.

De primaire boekingsperiode – na de jaarwisseling – is weliswaar allang maar bijna vier op de tien Nederlanders boekt pas kort voor vertrek. Daarom is juist nu het moment voor campings om nog een keer goed zichtbaar te zijn. Wie inspeelt op comfort, actuele beschikbaarheid toont en duidelijk communiceert over bereikbaarheid en voorzieningen, kan deze zomer ongetwijfeld rekenen op een prima bezettingsgraad.

Like dit artikel
Tweet dit artikel