Het Britse tentenmerk Vango lanceert met ViewAR een naar eigen zeggen baanbrekende ‘augmented reality’-technologie die klanten in staat stelt om levensgrote, virtuele versies van hun producten te bekijken.
Vango ViewAR, dat vorige maand officieel werd gelanceerd tijdens de Caravan, Camping & Motorhome Show in Birmingham, kan de kampeerindustrie naar eigen zeggen ingrijpend veranderen.
Met Vango ViewAR kunnen klanten verschillende caravan-, camper- en -luifels en -voortenten op ware grootte en in reële ruimte bekijken, meten en vergelijken. De technologie, ontwikkeld in samenwerking met London Dynamics, is geïntroduceerd voor Vango’s nieuwe Sentinel-serie. Men zal de technologie in de loop van dit jaar uitbreiden zodat klanten ook Vango’s trekking- en avonturententen via ‘augmented Reality kunnen bekijken.
‘Mijlpaal’
Robert Birrell, marketingdirecteur van Vango, zegt: “Vango ViewAR is een mijlpaal in de geschiedenis van Vango en versterkt opnieuw onze positie als koploper op het gebied van outdoor innovatie. Het is een primeur in de recreatieve buitenruimte en zal de manier waarop consumenten en retailers tenten en luifels bekijken en beoordelen revolutioneren. Het biedt talloze mogelijkheden die voorheen ondenkbaar waren en stelt consumenten in staat de perfecte tent of luifel te vinden, terwijl het tegelijkertijd retailers helpt hun fysieke capaciteit in de winkel te optimaliseren en een onvergetelijke consumentenervaring te creëren.”
AR-technologie moet ecologische voetafdruk verkleinen
Met Vango ViewAR zet Vango een grote stap voorwaarts op het gebied van technologie en duurzaamheid in de kampeerbranche. Het is een veelbelovende ontwikkeling voor zowel consumenten als retailers, en het is een teken van de toekomstige richting die de branche als geheel zal inslaan. De lancering van Vango ViewAR maakt deel uit van Vango’s voortdurende duurzaamheidsmissie en onderstreept de groene ambities van het Britse merk.
Online in plaats van in de showroom
De augmented reality-technologie maakt het mogelijk om kampeerders online al een goede indruk te geven van de grootte, vorm en functionaliteit van de producten voordat ze tot een aankoop overgaan.
Vango ViewAR helpt de ecologische voetafdruk te verkleinen door de noodzaak om naar een winkel te reizen om kampeerspullen te bekijken weg te nemen. Ook hebben de retailers minder vloeroppervlak nodig om tenten – die tot de grootste productassortimenten in de branche behoren – te tonen.
Bovendien kunnen de klanten bij hun aankopen ook een meer weloverwogen beslissingen nemen. Daardoor wordt het aantal retouren verminderd en ook dat draagt uiteraard bij aan een duurzamere bedrijfsvoering.
Wij hebben hier op op de redactie Vango’s ViewAR even geprobeerd maar waren nog niet echt onder de indruk. Het is een hele klus om de tent met ViewAR een beetje geloofwaardige indruk te geven. Bovendien heb je geen enkele controle over de schaal zodat je nog niet weet hoe groot de tent in het echt is, en zie je dan alleen maar de buitenkant. Goede 360-graden panoramafoto’s of video’s geven naar onze mening een veel realistische indruk.