Veel nieuws bij Westfalia Mobil voor modeljaar 2017

westfalia modellen 2017

Westfalia Mobil kijkt met vertrouwen uit naar seizoen 2017.

RHEDA-WIEDENBRÜCK – Westfalia Mobil kan met tevredenheid terugkijken op het afgelopen seizoen. Een paar jaar geleden verkeerde het bedrijf nog in serieuze problemen en ontkwam het niet aan een overname door het Franse Rapido.

Nu gaat het weer goed met het bedrijf en ook de vooruitzichten voor het seizoen 2016/2017 zijn onveranderd positief. Dat was ook duidelijk te zien aan de gezichten van de bedrijfsleiding en medewerkers tijdens de presentatie van de noviteiten van Westfalia voor modeljaar 2017. Alle modellen ondergaan daarbij de nodige vernieuwingen en verbeteringen.

Bedrijfsleider Mike Reuer deelde verheugd mee dat Westfalia het afgelopen seizoen maar liefst 20% meer voertuigen uit het eigen leveringsprogramma heeft verkocht. Het bedrijf heeft wat betreft het bouwen van campers voor de OEM partners (Westfalia bouwt ook de Mercedes-Benz Marco Polo en Ford Nugget) zelfs de grenzen van de productiecapaciteit bereikt.

In de fabriek in Rheda-Wiedenbrück zijn zo’n 200 mensen werkzaam, zij bouwen het overgrote deel van de Westfalia campers. De Jules Verne en Kepler worden door Rapido in Frankrijk gemaakt. Vanwege leveringsproblemen bij toeleveranciers waren er het afgelopen jaar soms ook de nodige uitdagingen om de campers op tijd te kunnen leveren. Dit probleem is inmiddels opgelost.

Men constateert een toenemende verdringingsmarkt bij de buscampers, met name bij de instapmodellen. De verkoopprijzen blijven in principe stabiel, al zal er vanwege de invoering van de Euro 6 motoren wel sprake van een kleine prijsverhoging zijn. Dit resulteert bij een aantal modellen in een prijsaanpassing van ongeveer 500 euro exclusief BPM. Gelukkig is er hier en daar evengoed ook sprake van een behoorlijke prijsverlaging.

Amundsen

Westfalia Amundsen model 2017Het instapmodel Amundsen is verantwoordelijk voor ongeveer 35% van de totale productie van Westfalia. Een waar succesnummer dus. In modeljaar 2017 zal het interieur van de Amundsen geheel zijn vernieuwd. Het voorheen nogal strenge, witte design zal met donkere elementen worden aangevuld en oogt daardoor een stuk sfeervoller. De uitrusting van de Amundsen modelen blijft verder gelijk. Er komt een nieuwe gaskast voor een 5 kilo gasfles alsmede een Truma verwarming op diesel om nog autonomer te kunnen reizen. Een watertank achterin en een verbeterde kast achterin de camper zorgen voor nog meer bergruimte.

Columbus

westfalia columbus model 2017Ook de Columbus modellen krijgen een opgefrist interieur. De meubels zijn voorzien van een nieuw, hoogwaardiger decor. De buitenzijde krijgt een meer ‘automotive’ design door het gebruik van vlakke vensters van Seitz. De nieuwe zitbank verbetert de doorloop naar achteren. De gaskast is voortaan geschikt voor een fles van 5 kilo in plaats van 2,8 kilo.

Club Joker

Westfalia Club Joker VW T6 model 2017 Euro 6Ook de succesvolle Club Joker wordt op basis van de VW T6 gebouwd, in modeljaar 2017 zijn deze voorzien van de Euro 6 motoren. Het is Westfalia gelukt om de prijs van de Volkswagen modellen met zo’n 1600 euro te verlagen. Bovendien is er een extra pakket voor de cabine in de basisuitrusting opgenomen. Ook is er een nieuw bovenbed onder het hefdak van het City model. In de versie met verhoogd dak komt ook een nieuw bovenbed en wordt de afwerkign aan de binnenzijde van het verhoogde dak vernieuwd.

Jules Verne/Kepler

Westfalia model 2017 Jules Verne - KeplerVoor deze modellen zijn er ook de nodige vernieuwingen. De hefdaken van de Jules Verne (Mercedes-Benz Vito) en Kepler (VW T6) krijgen een nieuw mechanisme waardoor het dak verder kan worden geopend zodat er een beduidend grotere stahoogte is. Bovendien zijn er meer opties voor de basisvoertuigen, zoals sterkere motoren, trekhaken en comfortpakketten.

Like dit artikel
Tweet dit artikel