Verkoop daktenten meer dan verdubbeld

Verkoop daktenten meer dan verdubbeld

Verkoop daktenten meer dan verdubbeld

Een daktent om op het dak van je auto te kamperen was vroeger vooral populair onder de echte avonturiers, die er met stoere terreinwagens op uit trokken.

Maar daktenten worden steeds vaker ook op gewone auto’s gemonteerd en zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit jaar is de verkoop van daktenten in Nederland zelfs meer dan verdubbeld.

‘Het ziet er stoer uit en je komt op de mooiste plekken’.

Daktenten bevestig je op een imperiaal op het dak van de auto. Ze bestaan uit een bodem met daarop een uitklapbare tent, met daarin meestal ook een matras. Zo’n tent past op vrijwel iedere personenauto en is binnen een paar minuten opgezet. Ivar van der Leij, importeur van de merken Campwerk en iKamper: “Voordeel is de ultieme flexibiliteit: je hebt maar een klein plekje nodig om te kunnen overnachten en met een personenauto kom je op de leukste plekken.”

Producenten kunnen amper aan vraag voldoen

De laatste jaren is de daktent mateloos populair geworden. Van der Leij vervolgt: “Een aantal jaren geleden was de daktent nog een nichemarkt, maar de laatste jaren heeft hij een serieuze plek veroverd in het kampeerwereldje. Dit jaar zien we zelfs een omzetgroei van meer dan 100 procent ten opzichte van 2019. Dat zorgt ervoor dat producenten, ondanks een vergroting van de capaciteit, nog maar nauwelijks aan de vraag kunnen voldoen.”

Outdoorgevoel

daktentVolgens Van der Leij is de vraag naar meer mobiliteit, flexibiliteit en het buiten willen zijn de oorzaak van de groei. “Dat outdoorgevoel spreekt steeds meer mensen aan en dat gevoel wordt versterkt door de coronapandemie. Met een daktent kun je á la minute een roadtrip maken in plaats van dat je in een overvol vliegtuig moet stappen naar een all-inclusive hotel. En als een vakantie gebied verandert van code geel naar oranje, dan kun je met de auto zo weer weg”, aldus de daktentspecialist. “Met een daktent heb je je eigen bed bij je en je tovert je personenauto in een handomdraai om tot een mini-camper. Het slaapt niet alleen heel comfortabel, maar het ziet er ook nog stoer uit. We zien dit seizoen vooral dat een daktent een mooi alternatief is voor de afgezegde vliegvakantie of cruise. En de sterrenhemel is op geen enkele andere manier zo dichtbij”, besluit Ivar van der Leij.

Kamperen zit in de lift

Uit cijfers van branchevereniging de Kampeer & Caravan Industrie (KCI) blijkt dat kamperen sowieso fors in de lift zit. De verkoop van nieuwe caravans groeide in de maand juli met 48 procent ten opzichte van juli 2019. De campers haalden zelfs een stijging van 86 procent. En dat terwijl er in juni ook al een bizarre stijging van 84 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar was.

De producenten van kwaliteitstenten hadden het moeilijk tijdens de Corona-periode, met maandelijkse omzetdalingen tot maar liefst 50%. Toen de campings weer open mochten was dit direct merkbaar in de showrooms, met vanaf half juni een gemiddelde groei van maar liefst 140%. En de verkoop van daktenten spant dit seizoen dus de kroon, met een verdubbeling ten opzichte van totaal 2019.

Like dit artikel
Tweet dit artikel