Vorig jaar sleepte de Kia EV6 de titel ANWB Trekauto van het Jaar in de wacht. Dit was, in navolging van de Hyundai Ioniq 5, de tweede volledig elektrische auto die met deze titel aan de haal ging. Heel binnenkort staat de vernieuwde versie van de Kia EV6 in de showroom, en die is nog beter geschikt als trekauto.
Hij heeft een groter trekgewicht, een groter rijbereik en heeft een verbeterd navigatiesysteem. Maar hij is ook een stuk comfortabeler geveerd, zoals wij vorige week konden ervaren. Goed dus, voor kampeerders die graag elektrisch op pad gaan met hun caravan, vouwwagen of andere aanhanger. We zetten de verbeteringen even op een rij.
Wat is er nieuw en verbeterd aan de Kia EV6?
Er zijn behoorlijk wat zaken verbeterd aan de Kia EV6. In dit artikel belichten we vooral de verbeteringen die interessant zijn voor degenen die een aanhanger trekken.
Groter trekgewicht
Het maximale trekgewicht van de Long Range variant van de Kia EV6 is verhoogd van 1600 naar maar liefst 1800 kilo. Het spreekt voor zich dat de EV6 hierdoor geschikt is voor een nog groter aantal caravans. We merken op dat de Standard Range een maximaal trekgewicht van slecht 750 kilo heeft.
Grotere actieradius
De accu van zowel de Standard Range als de Long Range (en dus ook de GT) heeft een grotere capaciteit gekregen. Kia heef dit kunnen realiseren door accucellen met een hogere energiedichtheid te gebruiken.
Type | Accu oud | Accu nieuw | Actieradius oud | Actieradius nieuw |
EV6 Standard Range | 58 kWh | 63 kWh | 394 km | 428 km |
EV6 Long Range | 77,4 kWh | 84 kWh | 528 km | 582 km |
Ook de efficiëntie van de Kia EV6 is verbeterd en zoals uit bovenstaande tabel blijkt, is de actieradius door die verbeteringen flink toegenomen, tot wel 10 procent. In het geval van de Long Range zelfs met 10 procent. Dat is vooral voor mensen die met deze auto een caravan trekken een interessante verbetering. De actieradius wordt door het trekken van een caravan immers ongeveer gehalveerd en dan is iedere extra kilometer mooi meegenomen.
Laadtijd blijft net zo kort
Dankzij de 800V-technologie van het E-GMP platform heeft de Kia EV6 een hele hoge laadsnelheid aan de DC-snellader. Ondanks de grotere accucapaciteit wordt de laadtijd niet langer. Dat komt omdat het pieklaadvermogen is toegenomen. Hierdoor kan de accu nog steeds in slechts 18 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen.
Verbeterd comfort
Een andere belangrijke verbetering is het verbeterde comfort. Kia heeft de geluidsisolatie nog verder verbeterd zodat de auto nog stiller is geworden. Maar de verbeterde vering is nog interessanter. De EV6 is voorzien van verbeterde frequentie selectieve dempers. Deze zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het veercomfort. Hoewel de Kia EV6 nog steeds vrij stevig geveerd is – wat voor een stabiel weggedrag zorgt, ook als trekauto – dragen de verbeterde dempers bij aan een duidelijk merkbaar comfortabelere wielophanging.
Verbeterde achterbank
Er is wel eens wat kritiek op de achterbank van de huidige Kia EV6. De zitting is aan de voorzijde wat aan de lage kant voor ons relatief lange Nederlanders. Kia heeft goed geluisterd naar de feedback, in de vernieuwde Kia EV6 is de zitting van de achterbank een stukje hoger gemaakt.
Nieuwe features
Verder is de vernieuwde EV6 uitgerust met een reeks nieuwe features en een groot aantal technologische verbeteringen. Zo heeft hij een nieuw infotainmentsysteem, over-the-air software-updates en geavanceerde functies zoals Front, Side & Rear Parking Collision-avoidance Assist en Hands-on Detection stuurwieltechnologie. Een van de interessantere items is de sterk verbeterde navigatie, waarbij het nog makkelijker is om de snelladers langs de route in de routeplanning op te nemen. Het rijden van langere afstanden is, ook vanwege de grotere actieradius, hierdoor nog makkelijker.
Is de Kia EV6 nog steeds de ideale caravantrekker?
Hoewel we hiermee natuurlijk voorop lopen op de tests die de ANWB doet, mogen we stellen dat de vernieuwde Kia EV6 met zijn grotere trekgewicht, grotere actieradius en verbeterde weggedrag een nog betere keuze is voor caravanners die elektrisch willen rijden. Dankzij de hogere laadsnelheid zijn de laadpauzes ondanks de grotere accu bovendien net zo kort als bij de huidige versie.
De prijzen van de Kia EV6 Standard Range (met 750 kilo trekgewicht) beginnen bij € 44.995, de Kia EV6 Long Range (die 1800 kilo mag trekken) is verkrijgbaar vanaf € 49.495. Dat is nog zonder de trekhaak (met afneembare kogel) die € 1065 kost terwijl er voor een 3-polige kabelset nog eens € 379 extra wordt gerekend.