Volgende week mogen we weer winkelen op afspraak

kampeerbedrijven winkelen op afspraak

Volgende week mogen we weer winkelen op afspraak

Afgelopen dinsdag kondigde premier Rutte aan dat we vanaf 3 maart mogen winkelen op afstand. Dat is volgens brancheorganisatie BOVAG een verstandige eerste stap op weg naar een volledige opening van de showrooms.

De camper- en caravanbedrijven, waarvan de meeste bij BOVAG zijn aangesloten, alsmede de talloze  kampeerwinkels en -warenhuizen mogen in het kader van het ‘winkelen op afspraak’ hun showrooms en winkels vanaf 3 maart op afspraak weer openen.

Impact is groot

Uiteraard mag dit alleen met inachtneming van de speciaal daaraan gestelde voorwaarden en zijn ook de normale coronamaatregelen van toepassing. Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG: “We hebben alle begrip voor de voorzichtigheid die het kabinet ten toon spreidt, we zitten nu eenmaal in een moeilijk te beteugelen pandemie. De impact op ondernemers en consumenten van de lock-down is echter groot. Wat ons betreft moet het mogelijk worden om op afspraak in de showroom bijvoorbeeld een fiets of caravan uit te zoeken. Dat hoeft geen impact te hebben op verspreiding van het virus, mits alle veiligheidsmaatregelen, zoals triage (uitvraag gezondheid), afstand en hygiëne in acht worden genomen. Dit kan een verstandige eerste stap zijn om ondernemers en hun klanten soelaas te bieden.”

Drempel

Kopen en afleveren van een tent, vouwwagen, caravan of camper is momenteel problematisch. Zo’n kampeermiddel is vaak een forse uitgave. Het koopproces en de begeleiding is maatwerk. Dat moet zorgvuldig gebeuren. Het online kopen op afstand werpt voor veel aspirant kopers toch wel een te hoge drempel op, constateert BOVAG. Het kopen op afstand, zoals volgende week weer mag, is dan een goed alternatief. Dat kan prima 1 op 1 in een showroom of winkel. Dat geldt ook voor de aflevering. Met name het afleveren van campers is tegenwoordig een hele klus. De moderne campers zitten vol assistentiesystemen (ADAS), waar nogal wat uitleg bij nodig is.

Veilig en verantwoord

Daarom riep de BOVAG al voor de persconferentie op om het kopen op afspraak mogelijk te maken. Want dat kan volgens voorzitter Han ten Broeke veilig en verantwoord: ” De BOVAG-protocollen – al ingeregeld vanaf aanvang pandemie en helemaal up to date – zorgen immers dat BOVAG-leden hier verantwoordelijk mee om gaan.”

Hij vervolgt: “De BOVAG heeft zich vanaf het begin van de pandemie constructief en verantwoordelijk opgesteld. Simpelweg omdat we er alleen samen uit kunnen komen. Zo namen we dus direct het initiatief voor een branchebreed Corona-protocol en liepen onze leden voorop met sneltesten in Nederland, die niet alleen voor eigen werknemers werden opengesteld.”

Routekaart

In aanloop naar het eerdere Catshuisoverleg en de persconferentie van afgelopen dinsdag ontwikkelde BOVAG een routekaart voor een verstandige, stapsgewijze heropening van de diverse deelbranches die BOVAG vertegenwoordigt. Die routekaart is gedeeld en besproken met de relevante ministeries, VNO/NCW en MKB Nederland en staat hier.

Voorwaarden winkelen op afspraak

Voor de goede orde nog even de voorwaarden voor het winkelen op afspraak, dat vanaf 3 maart mogelijk is: Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk in de winkel zijn. Klanten moeten zich 4 uur van tevoren hebben aangemeld. Een bezoek duurt minimaal 10 minuten. Dit is om te voorkomen dat er toch contacten zijn tussen klanten die elkaar snel afwisselen. Daarbij blijven natuurlijk de basisregels gelden zoals de mondkapjesplicht, 1,5 meter afstand houden, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten.

Like dit artikel
Tweet dit artikel