Weer meer caravans en campers verkocht

Kampeer & Caravan Jaarbeurs

Kampeer & Caravan Jaarbeurs succesvolste in jaren

We kunnen het blijven zeggen: in Nederland is kamperen populairder dan ooit. Er werd vorig jaar in Nederland een recordaantal campers verkocht. Ook steeg het aantal verkochte caravans in 2019 voor het vijfde jaar op rij.

Het aantal verkochte campers en caravans steeg vorig jaar met 5,2 procent en 6,1 procent. Nederland is daarmee nog steeds één van de grootste kampeerlanden van Europa.

Vorig jaar werden er maar liefst 2.098 campers verkocht. Dat is dus ruim 5 procent meer dan 2018, wat ook al een recordjaar was. In tegenstelling tot veel andere Europese landen worden er in Nederland nog steeds meer caravans dan campers verkocht. Dat waren er vorig jaar 7.034. In totaal telt ons land 555.768 caravans en campers en dat aantal groeit dus nog steeds.

Turbulent maar succesvol jaar

Leo Diepemaat KCIDiepemaat, voorzitter van de brancheorganisatie KCI (Kampeer & Caravan Industrie), vertelde dat het afgelopen jaar ‘turbulent maar succesvol’ was: ‘2019 was opnieuw een jaar waarbij kamperen op een positieve manier over het voetlicht kwam. Op tv, in kranten, magazines en op social media: kamperen staat helemaal op de kaart. Zelfs grote bedrijven als Jumbo, de Staatsloterij en verzekeringsmaatschappijen gebruiken onze kampeerlifestyle in reclame-uitingen om hun producten over het voetlicht te brengen in een sfeer van buiten zijn en genieten van de vrijheid’.

Kampeer & Caravan Jaarbeurs succesvolste in jaren

In zijn nieuwjaarsboodschap blikt Diepemaat ook terug op de traditioneel in oktober gehouden Kampeer & Caravan Jaarbeurs: ‘Dat was de meest succesvolle beurs van de afgelopen 10 jaar, met een recordaantal bezoekers van bijna 50 duizend – een groei van maar liefst 33 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.’

Gunstig handelsklimaat en meer consumentenvertrouwen

De kampeerbranche is niet alleen afhankelijk van trends, ook de economische situatie is belangrijk. De branchevoorzitter is positief gestemd over 2020. De Brexit en de handelsoorlog tussen de VS en China waren negatieve factoren die komend jaar minder meespelen. Men verwacht niet langer dat er een harde Brexit dreigt China en de V.S. sluiten een handelsverdrag. Diepemaat voorziet dat daardoor meer rust ontstaat in de wereldeconomie en daarmee een gunstiger handelsklimaat en (nog) meer consumentenvertrouwen. In combinatie met de historisch lage rente levert dit extra kansen op voor de kampeerbranche.

Like dit artikel
Tweet dit artikel