Vorige week kwam het nieuws dat Toyota en Stellantis samen een grote bestelwagen voor Toyota gaan ontwikkelen.
Dit zou een geheel nieuw model betreffen, en dat zou ook kunnen betekenen dat Stellantis bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe generatie van de Fiat Ducato. Dat zou ook hoog tijd worden. De huidige Ducato dateert ondanks een update in 2014 alweer uit 2006.
Leveringsproblemen
Op dit moment is de Fiat Ducato – nog steeds met voorsprong het populairste basisvoertuig voor campers – slechts mondjesmaat leverbaar. Dit heeft enerzijds te maken met ernstige problemen in de toeleveringsketen –een tekort aan halfgeleiders en kabelbomen – en anderzijds met een hele grote opdracht van Amazon.
Dat betekent dat veel camperbouwers zijn gedwongen om uit te kijken naar alternatieven. De Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Opel Movano lijken het meest voor de hand te liggen, zijnde de zustervoertuigen van de Fiat Ducato. Alleen rollen die uit dezelfde fabriek(en) en hebben dus dezelfde problemen. Daarom wijken de meeste camperbouwers enerzijds uit naar de Ford Transit – die zit ongeveer in hetzelfde prijssegment – of naar de beduidend duurdere Mercedes Sprinter.
Beide alternatieven zijn ook een stuk moderner dan de Fiat Ducato, die zijn beste tijd misschien wel heeft gehad. Als er niet snel een opvolger voor de leveringsproblemen komt en er ook geen zicht op een modernere Ducato komt, zou het wel eens kunnen gebeuren dat Fiat zijn leidende positie in de camperbranche gaat verliezen. Maar zover is het nog lang niet.
Oplossing in de maak?
En wie weet is er inderdaad een opvolger op komst die bovendien ook onder de merknaam Toyota zal worden aangeboden. Voor de Europese markt maakt Toyota al een tijdje gebruik van de bestelwagens van Groupe PSA. Die is met Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gefuseerd tot het grote Stellantis concern. Dat heeft geen gevolgen gehad voor de samenwerking met Toyota, dat nog steeds een aantal kleinere Stellantis-bestelwagens onder de eigen merknaam verkocht. Stellantis en Toyota kondigen nu ook aan dat ze hun samenwerking uitbreiden en dat Stellantis een nieuwe, grotere bestelwagen voor Toyota gaat ontwikkelen, die er ook in een elektrische versie zal komen.
Deze nieuwe bestelwagen zou medio 2024 op de markt moeten komen, zowel met verbrandingsmotoren als in een volledig elektrische versie, en waarschijnlijk ook in een waterstof-elektrische versie met brandstofcellen.
Carlos Tavares, CEO van Stellantis: “We zijn verheugd dit succesvolle partnerschap uit te breiden met de lancering van een nieuwe grote bestelwagen. “Met deze derde succesvolle overeenkomst bewijst Stellantis verder zijn expertise in het bedrijfswagensegment en in het ontwikkelen van batterij-elektrische technologie die gebouwd is om een volledig gamma van behoeften te ondersteunen. Deze overeenkomst versterkt ons leiderschap in de EU30 voor lichte bedrijfsvoertuigen en voertuigen met lage emissies en brengt ons een stap dichter bij het realiseren van onze Dare Forward 2030-doelstelling om de onbetwiste wereldwijde leider te worden op het gebied van lichte bedrijfsvoertuigen, in termen van technologie, productie, marktaandeel en winstgevendheid.”
Matt Harrison, President en CEO van Toyota Motor Europe voegt er aan toe: “Het is een belangrijke aanvulling en vervolledigt ons aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen voor de Europese klanten van Toyota. De nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen zullen, samen met de Hilux pick-up, Proace en Proace City, een belangrijke bijdrage leveren aan Toyota’s groeidoelstellingen voor het hele gamma lichte bedrijfsvoertuigen, waardoor Toyota een mobiliteitsoplossing kan bieden voor alle segmenten van de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt.”
Nieuwe generatie Ducato: diesel, elektrisch en op waterstof
De plannen met Toyota voor de ontwikkeling van een nieuwe grotere bestelwagen duiden ook op een opvolger van de huidige generatie van de Fiat Ducato. Zoals gezegd dateert die in feite nog uit 2006. Als Stellantis inderdaad een nieuwe grotere bestelwagen gaat ontwikkelen, is het niet logisch als die naast de Fiat Ducato en zustervoertuigen op de markt komt. Het kan dus niet anders of dat wordt ook de nieuwe generatie van de Ducato.
Ook is het zeer waarschijnlijk dat Stellantis voor de nieuwe bestelwagen het nieuwe STLA Frame-platform zal gebruiken. Dit is een platform met ladderframe is volgens Stellantis speciaal voor grote SUV’s, pick-ups en bestelwagens is ontwikkeld. Hoewel het in principe voor een elektrische aandrijving is bedoeld, is het ook geschikt voor een verbrandingsmotor, en ook voor een waterstof-elektrische aandrijflijn met brandstofcellen.
Waterstof-elektrische aandrijving is interessant voor campers
Die laatste aandrijvingsvariant is nu nog behoorlijk kostbaar maar zou voor campers wel eens dé oplossing kunnen zijn. Hiermee heb je een basisvoertuig dat met een elektromotor wordt aangedreven en dus stil en emissievrij rijdt. De actieradius heel acceptabel en tanken is in een mum van een tijd gebeurd. Bovendien is het extra gewicht – er is een accupakket maar dat is vrij klein en licht – nog vrij beperkt.
Dat vermoeden van die waterstof aangedreven versie komt door een andere aankondiging van Stellantis. Tijdens een VOY-evenement meldde Stellantis namelijk dat het tegen 2024 in zijn grote bestelwagens ook brandstofceltechnologie in wil voeren. In eerste instantie wil Stellantis eerst de ‘medium’ bestelwagens zoals de Opel Vivaro met brandstofcellen aanbieden. Later zal men ook de grotere bestelwagens van het formaat van de Ducato met brandstofcellen aan gaan bieden.
Toyota maakt ook melding van een soortgelijk project en tekende onlangs een principe-overeenkomst met het detailhandelsconcern Aeon Tohoku en de Japanse steden Futaba en Namie. Het betreft hier het ontwikkelen van ‘s werelds eerste brandstofcelvoertuig voor mobiel winkelen. Men wil daarmee de wederopbouw bevorderen in regio’s die getroffen zijn door de gevolgen van de tsunami en de kernramp van 2011. Het project moet ook bijdragen tot regionale duurzaamheid en de ontwikkeling van een CO2-neutrale samenleving.
Het is alleen nog niet duidelijk, in hoeverre Stellantis en Toyota ook samen (gaan) werken aan die brandstofceltechnologie. Toyota heeft deze technologie al jaren in huis en Stellantis heeft in Rüsselsheim een eigen ‘Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells’. De tijd zal het leren.