Zero-emissiezones zijn de laatste maanden wat je noemt een hot topic, en niet alleen voor ondernemers. De wat oudere bestelwagen of vrachtauto met dieselmotor mogen, als ze bedrijfsmatig gebruikt worden, straks niet meer in een aantal Nederlandse steden komen. En later ook niet met een nieuwer bedrijfsvoertuig voertuig met een schonere verbrandingsmotor.
Er zal door middel van kentekenherkenning automatisch worden gecontroleerd of bestelauto’s en vrachtauto’s aan de voorwaarden voldoen. Ook camperaars vragen zich af wat de impact van deze zones zal zijn op hun favoriete hobby. De meeste campers zijn immers ook gebaseerd op een bestelauto met dieselmotor. Mogen zij straks nog wel met de camper de stad in? Gelden de regels, ontheffingen en of vrijstellingen voor alle campers? Of alleen voor de oudere of nieuwere campers, en waar moeten ze dan rekening mee houden?
Wat zijn zero-emissiezones en waar komen ze?
Zero-emissiezones zijn gebieden in steden waar straks alleen emissievrije voertuigen mogen rijden. Het doel is simpel: de luchtkwaliteit verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen. Vanaf 2025 zullen de eerste 14 gemeenten in Nederland zero-emissiezones invoeren voor bestelauto’s. Denk aan steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Later volgen mogelijk ook andere steden en worden de regels wellicht uitgebreid naar personenauto’s. Want, voor de duidelijkheid, ze gelden voorlopig alleen voor bestelauto’s en vrachtauto’s van ondernemers. We leggen dit verderop in dit artikel uitgebreider uit.
Onderstaand een tabel met de gemeenten waar het om gaat, en de ingangsdatum, waarbij we de gemeenten waar de emissiezones al per 1 januari aanstaande ingaan hebben onderstreept.
Gemeenten en ingangsdata zero-emissiezone
Plaats | Ingangsdatum |
Alphen a/d Rijn | 1 juli 2026 |
Almere | 1 januari 2028 |
Amersfoort | 1 januari 2025 |
Amsterdam | 1 januari 2025 |
Apeldoorn | 1 januari 2030 |
Arnhem | 1 juni 2026 |
Assen | 1 januari 2025 |
Delft | 1 januari 2025 |
Den Haag | 1 januari 2025 |
Deventer | 1 januari 2028 |
Dordrecht | 1 januari 2026 |
Ede | 1 januari 2030 |
Eindhoven | 1 januari 2025 |
Enschede | 1 juli 2025 |
Gouda | 1 januari 2025 |
Groningen | 1 april 2025 |
Haarlem | 1 juni 2025 |
Hilversum | n.t.b. |
Leiden | 1 januari 2025 |
Maastricht | 1 januari 2025 |
Nijmegen | 1 januari 2025 |
Rotterdam | 1 januari 2025 |
Schiphol | 1 januari 2026 |
‘s-Hertogenbosch | 1 maart 2025 |
Tilburg | 1 januari 2025 |
Utrecht | 1 januari 2025 |
Venlo | 1 januari 2027 |
Zaanstad | 1 januari 2030 |
Zwolle | 1 januari 2025 |
Welke campers mogen deze zones wel en niet in?
Voorlopig hoeven camperaars zich niet al te veel zorgen te maken. De zero-emissiezones die in 2025 van kracht worden, gelden namelijk alleen voor bestelauto’s en vrachtwagens, en bijna alle campers zijn als personenwagen geregistreerd. Maar het is wel goed om te weten hoe de regels in elkaar zitten, want er zijn enkele uitzonderingen.
Voor camperaars is het belangrijk te weten dat de toegang tot deze zones afhankelijk is van de registratie en emissieklasse van hun voertuig. Campers die geregistreerd staan als personenauto (categorie M1) behouden gewoon toegang tot de zero-emissiezones, ongeacht hun emissieklasse. Maar zo’n 15% van de campers is wél als bedrijfsvoertuig (categorie N1, N2 of N3) geregistreerd, en die moeten dan voldoen aan specifieke emissie-eisen:
- Emissieklasse 5 (Euro 5): Toegang tot 1 januari 2027.
- Emissieklasse 6 (Euro 6): Toegang tot 1 januari 2028.
Voor campers met een lagere emissieklasse kun je onder bepaalde voorwaarden een ontheffing aanvragen. Verder geldt er tot 2030 een vrijstelling voor voertuigen van 40 jaar of ouder (oldtimers).
Ontheffing voor je camper aanvragen bij de RWD
Voor campers met emissieklasse 4 of lager die voor 1-1-2017 als bedrijfsvoertuig zijn geregistreerd en die uitsluitend privé worden gebruikt, kun je een ontheffing aanvragen bij de RDW. Deze ontheffing is geldig in alle gemeenten met een zero-emissiezone tot en met 31 december 2027. Voor de aanvraag zijn verschillende documenten vereist, zoals een ondertekende verklaring van privégebruik en betalingsbewijs van motorrijtuigenbelasting.
Controle voor de zekerheid jouw voertuiggegevens
Het is dus voor iedere camperaar aan te raden om de emissieklasse en registratiecategorie van de camper controleren. Dit kan via de kentekencard of online diensten zoals de RDW-website. Daarmee kun je bepalen of jouw camper toegang heeft tot de zero-emissiezones of dat er een ontheffing nodig is.
Wat betekent dit voor camperaars?
Ook al vallen campers voorlopig nagenoeg allemaal buiten de regels, het is toch slim om alvast na te denken over de toekomst. Wil je een stad met een zero-emissiezone bezoeken? Dan zijn er een paar dingen om rekening mee te houden:
- Check de regels: Informeer van tevoren naar de specifieke regels van de zone die je wilt bezoeken.
- Parkeren buiten de zone: Overweeg om te parkeren op een P+R terrein buiten de zone en gebruik het openbaar vervoer om de stad te verkennen.
- Alternatieve vervoersmiddelen: Neem een fiets mee of huur een fiets om de stad op een milieuvriendelijke manier te verkennen.
De toekomst van campers in de stad
Natuurlijk roepen al deze ontwikkelingen vragen op over de mogelijkheid om in de toekomst nog met een camper de stad in te mogen. Zullen stedentrips met de camper nog wel aantrekkelijk zijn als we rekening moeten houden met zero-emissiezones? Of moeten we op zoek naar alternatieven?
Het is moeilijk om in de toekomst te kijken, maar één ding is zeker: duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Misschien zien we in de toekomst wel steeds meer camperplaatsen aan de rand van de stad, met een goede aansluiting op het openbaar vervoer. En er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als een fiets en e-bike, en die kun je prima met de camper meenemen.
Elektrische campers
Laten we ook niet vergeten dat de toekomst van ons vervoer elektrisch is, of we nu willen of niet. Elektromotoren hebben nu eenmaal een veel hoger rendement dan verbrandingsmotoren en stoten tijdens gebruik geen CO2 uit. Ook als je elektrische voertuigen alleen met grijze stroom op zou laden, zijn ze gedurende hun gehele levensloop beter voor het milieu. Zelfs als je in de berekening meeneemt dat de productie van de auto en accu wat minder milieuvriendelijk is. Dat is inmiddels meerdere keren aangetoond door onafhankelijke wetenschappelijk instellingen.
Bovendien zijn de accu’s tegenwoordig recyclebaar. Autofabrikanten moeten om een typegoedkeuring te verkrijgen zelfs aantonen dat de accu recyclebaar is. Daarbij zien we steeds meer LFP-accu’s, die niet het omstreden kobalt bevatten.
Helaas zijn elektrische campers nog zeldzaam (en duur). Elektrische buscampers zijn er inmiddels in meerdere soorten en maten, maar het extra gewicht van de accu’s is bij (half)integraal accu’s nog een flinke uitdaging. Ook het rijbereik is door de extra luchtweerstand van de grote opbouw van zo’n camper nog vrij beperkt. Niettemin mogen we verwachten dat ook campers in de toekomst nagenoeg allemaal elektrisch zullen zijn, waarbij de elektriciteit mogelijk door een op waterstof werkende brandstofcel zal worden opgewekt.
Voor meer informatie over de zero-emissiezones kun je kijken op www.opwegnaarzes.nl.