Delta
ABI, de Engelse fabrikant van Beyerland, start in 1993 met een goedkopere instapmerk voor de Nederlandse markt: Delta. In 1998 gaat ABI failliet en neemt H2 middels de IRG groep de merknamen en matrijzen over en brengt de productie onder bij Chateau. Bij het faillissement van Tirus in 2007 verdwijnt het merk Delta.
Delphin
In april 1999 neemt Manfred Ermel, constructiemanager bij Westfalia, de gereedschappen, tekeningen en service van de Columbus II over. Hij zet de productie voort onder de naam Delphin tot in 2006.
Dethleffs
In 1931 bouwt Arist Dethleffs voor zichzelf een caravan, genaamd: Wohnauto. In 1936 start hij met productie op bestelling in de fabriek van zijn vader: Isnyer Peitschenfabrik, gesticht in 1832 (Peitsche = zweep). Na de oorlog maakt Arist Dethleffs in 1948 een voorzichtige herstart waarna in 1951 de serieproductie begint. In 1971 neemt TE Caravans, Dethleffs over.
In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC. Vanaf die tijd worden bij Dethleffs zo’n tien jaar ook de TEC’s geproduceerd totdat deze in 1995 naar zuster LMC overgeplaatst worden. Op 14 februari 1996 overlijdt Arist Dethleffs op 88-jarige leeftijd. In 2006 stichten Dethleffs en Hymer in Neustadt een nieuwe fabriek (Capron) voor de productie van caravans en campers in een lagere prijsklasse (Sunlight).
Digue
Digue is opgericht in het midden van de jaren vijfitg door het echtpaar Pierre en Simone Digue. Het eerste product was een camper op basis van Renault. In 1958 importeert men Sprite. Daar de Franse regering de invoer van de caravans verbiedt, begint Digue onder licentie van Sprite met de productie van caravans met een Frans accent, (2000 exemplaren in 1959.) In 1966 wordt het bedrijf door Boise Cascade en later Bendix overgenomen en komt dus in de dezelfde groepering als Kip en Cabby (productie 12.500 eenheden dit jaar).
In 1967 trekt Pierre Digue zich terug en neemt Pierre jr. het roer over. In 1979 stapt Pierre jr. over naar Caravelair. In 1982, na een totale productie van 250.000 voertuigen, gaat Digue failliet en kost het veel moeite om nieuwe eigenaars voor het bedrijf te vinden. De firma Rozoy onder leiding van Hr. Groebli neemt Digue uiteindelijk over. In 1987 gaat Digue opnieuw failliet en houdt op te bestaan. Naast merknaam Digue werden ook caravans vervaardigd onder de naam Dragone. Trigano neemt de rechten op het merk en de fabriek voor assemblage over.
DunsterHouse
DunsterHouse is een familiebedrijf uit 1994, producent van onder meer tuinhuisjes. Het start in 2009 met de introductie van caravans onder de naam: Stealth. In 2012 komt daar nog een range-merk bij, namelijk (Stealth) Concordia.
Eccles
In augustus 1960 koopt Sprite de rechten van Eccles Caravans. Eccles is het oudste caravanmerk van Europa, gesticht in 1919 door Bill Riley in Birmingham met toen al een productie van 50 stuks in dat beginjaar. Op zijn beurt neemt Swift in 1994 Sprite over.
Eifelland
Opgericht in 1962 in het Eifel-stadje Mayen, bij Koblenz, waar transportondernemer Gunther Hennerici met drie van zijn chauffeurs de eerste caravans bouwt. In 1967 echter in een echte fabriek met 1200 stuks per jaar. Door de geldverslindende hobby van Hennerici (formule 1) en de stagnerende markt, wordt het bedrijf in 1972 verkocht aan ramenproducent Meeth.
Deze bouwt nog een jaar Eifellands waarna Knaus het merk en de materialen overneemt en nog tot 1983 de naam Eifelland in haar series gebruikt, voornamelijk voor de Nederlandse markt. Begin 1993 gaat Knaus speciaal voor de Nederlandse markt caravans onder de merknaam Eifelland in zijn fabriek in Hongarije bouwen. De introductie op de Duitse markt volgt in 1996. Bij de doorstart van moeder Knaus-Tabbert in 2009 beschikt deze niet meer over de merknaam Eifelland. Daarom wordt de merknaam Weinsberg van stal gehaald als instapmerk door de moedermaatschappij.
Elddis
In 1963 neemt Siddle Cook deel aan de Caravan Club’s Longleat National Rally. In die tijd was het een populair tijdverdrijf om op amateurbasis caravans te bouwen door diegene die daar de middelen toe hadden. Cook won de eerste prijs met een eigenbouw, voorzien van radio, platenspeler en zelfs airco! Twee jaar later start Siddle met zijn zoon Ray de productie van caravans. Het vinden van een naam voor het nieuwe bedrijf was moeilijk totdat zoon Ray de voornaam van zijn vader achterste voren spelde: Elddis caravans was geboren. In 1968 brengt expansie de fabriek naar het plaatsje Consett, waar het tot 2000 blijft.
In 1973 verwerft ABI (een fusie van Ace en Belmont) Elddis. De productie blijft op de bestaande plaats in Durham. In 1978 besluiten vader en zoon Cook de directie van ABI te verlaten en stichten niet ver van de Eldiss fabriek af een nieuw bedrijf: Compass. In 1990 volgt een Management buy-out van Elddis en worden de banden met ABI doorgesneden. In 1994 wordt Crown als een apart merk op de markt gebracht, dit betreft budgetcaravans nog uit het ABI tijdperk, maar die wel uit de Elddis fabriek komen. In 1996 wordt speciaal voor de Nederlandse markt een aparte productielijn geïntroduceerd: Shadowline. Deze verdwijnt weer in 1970.
In 1998 verwerft Elddis zowel Coachman als Compass (met Herald range). De Explorer Group, bestaande uit Elddis, Crown, Coachman en Compass/Herald is één van de nieuwere spelers op de Britse markt.
In augustus 1999 neemt Explorer ook de merknaam van Buccaneer over. Eind 2000 wordt de productie van de Explorer-groep, m.u.v. Coachman te Hull, geconcentreerd in een nieuwe fabriek in Country Durham.
In 2001 is er een management buy-out door Coachman. In 2008 brengt moeder Explorer een nieuw merk uit: Explore. In augustus 2009 besluit Elddis hun grote productie- en businessmodel aan te passen en zich te concentreren op gestroomlijnde caravans in de instap- en middenklasse en daarbij de naam Explorer te laten vallen. Buccaneer blijft een zustermerk van Elddis in hoge luxe klasse. De succesvolle Explore wordt Elddis Explore en de merknaam Compass behoort dan niet meer tot het portfolio. In 2013 besluit Elddis om Compass terug in de markt te plaatsen, met ingang van september. De merken opereren dan ook weer onder de Explorer Group.
Eriba
In 1956 worden in Bad Waldsee door ERIch BAchem samen met Wolf Hirth de eerste Eriba’s gebouwd. In feite bouwden deze twee voor de oorlog reeds enkele caravans genaamd Aero Sport. Men laat ze bouwen bij Alfons Hymer, een carrosseriebedrijf in Bad Waldsee en in 1957 wordt de handelsfirma Eriba Hymer Fahrzeugbau opgericht. Vanaf dat moment werkt daar ook de zoon van Alfons, Erwin Hymer (die tot zijn overlijden op 11 april 2013, directeur/eigenaar blijft).
De Puck wordt in 1958 geïntroduceerd. In 1960 overlijdt Erich Bachem zeer onverwachts. In 1961 volgt de intro van een camper, maar kort daarna moet de productie gestaakt worden door het faillissement van de chassisfabrikant Borgward. In 1972 volgt de herintroductie met de Hymermobil. In 1968 brandt de fabriek in Bad Waldsee volledig af. In de periode 1970-2009 worden in een Franse fabriek de Touring-modellen gebouwd.
Tussen 1976 en 1982 was Erwin Hymer partner in Middendorf GmbH (Frankia). In 1980 richten de heren Thurn en Eicker (TEC) en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. Hymer-Eriba GmbH ontstaat uit Eriba GmbH & Co en Hymer KG. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC.
(Caravan MotorCaravan). In 1991 neemt Erwin Hymer het noodlijdende LMC over en brengt deze onder in CMC. Hymer wordt uit CMC gelicht. In 1996 overname door Hymer AG van Niesmann und Bischoff GmbH. Op 5 mei 1998 volgt de overname door Hymer AG van Bürstner en in 2000 van Laika caravans SpA. uit Italië. Op 11 april 2013 overlijdt Erwin Hymer op 82 jarige leeftijd.
Esterel
Opgericht in 1959 door de familie Dufrancatel die reeds in 1955 een eigen caravan bouwde. In 1993 neemt Rapido, Esterel over en brengt de productie over naar Mayenne. Begin 2000 stopt Rapido/Esterel met productie van caravans. De gereedschappen van de hefdakcaravans worden aan Trigano verkocht.
Eterniti
Phil Daniels is de oprichter van het Engelse Eterniti Steels, dat is gestart in 2002, waaruit Eterniti op 11 oktober 2012 uit is voortgekomen. De caravanfabriek bevindt zich in Widnes Waterfront, waar uitschuifbare caravans worden gemaakt op basis van een Amerikaanse procedé, waarop men voor vijf jaar de Europese rechten heeft.
Eura Mobil
In 1959 start Blessing KG van Heinz Blessing met de productie van caravans onder zijn familienaam. In 1969 neemt Gerhard Meier KG het bedrijf over en doopt de caravans om in Eura. Op 16 juli 1982 gaat Gerhard Meier GmbH & Co failliet, maar dan neemt een aantal ex-medewerkers het bedrijf over en in 1983 start Eura Mobil met de productie van voornamelijk campers. In 1994 neemt men weer de productie van caravans ter hand. Er worden per jaar niet meer dan 600 stuks gemaakt en tegen 1995 slechts 300 stuks. Na 1997 stopt men weer met caravans. In 2000 neemt Eura Mobil het merk en rechten van Karmann Mobil over. In 2005 neemt Trigano Eura Mobil en dochter Karmann Mobil over.
Euroland
Euroland is in 1993/94 door Swift als tweede (instap-)merk in Nederland ingevoerd, wordt in 1996 voor een jaar een range binnen Sprite. En verdwijnt daarna als merk/range.
Eximo
In 2008 richt KABE in samenwerking met een Poolse firma (Niewiadow) een nieuw caravanmerk op: Eximo. Deze worden in een nieuwe fabriek van Niewiadow geproduceerd. De productiegereedschappen komen van het in 2006 failliet gegane Noorse Bjolseth. Producent Niewiadow is in Nederland bekend van het merk Predom.
Emeraude
In 2007 worden in België Caravelair caravans verkocht onder de merknaam Emeraude. Ook in het verleden gebruikte moeder Trigano deze merknaam voor een van haar merken. Emeraude was van oorsprong een merk uit Bretagne die in 1966 de fabriek sloot.
Fendt
In 1963 start Josef Dechentreiter met zijn landbouwmachinefabriek in Asbach-Bäumenheim met de productie van woonwagens, onder de naam Avanti. Doordat de Nederlander Lely geld in het bedrijf steekt, verandert de naam van de firma in Lely–Dechentreiter Maschinenfabrik GmbH.Aan het eind van de jaren zestig fabriceert Lely, speciaal voor een aantal voormalige Kip-dealers, verenigd in Nederlandse Caravanbedrijven Combinatie (Conecar) caravans onder de naam Karaat. Later komt deze naam als Fendt Karaat terug. De heer Lely houdt zich voornamelijk bezig met prefab-bungalows, maar door constructiefouten wordt hij aangeklaagd en tot hoge boetes veroordeeld, waardoor het bedrijf in 1970 plotseling failliet gaat en wordt overgenomen door Landmaschinen-Fabrik Xaver Fendt.
In 1928 was Hermann Fendt begonnen met de productie van tractoren; bij de overname in 1970 produceerde Fendt 10.000 tractoren en opleggers met een personeelbestand van 2400 medewerkers. In 1988 start men met de productie van campers. In januari 1997 neemt de Amerikaanse landbouwmachinefabrikant AGCO (Agriculture Company) Fendt over met de voorwaarde dat binnen een jaar duidelijk wordt of de caravanfabriek als een zelfstandige divisie of met een partner verder gaat. In januari 1998 neemt Hobby Fendt over. Op 23 juli 2001 betrekt men een fonkelnieuwe fabriek in Mertingen aan de autoweg Augsburg-Neurenberg.
FFB
De volledige naam was Freizeit-Fahrzeug-Bau Eicher GmbH, gevestigd in Blankenheim in de Eifel. Eicher is niemand minder dan Jacob Eicher, met 25 jaar ervaring in de caravanproductie, zowel onder zijn eigen naam als onder Cosar en TEC. In 1978 verschijnt de eerste camper gebaseerd op Ford Granada. In 1984 gaat FFB op basis van de tekeningen en matrijzen van Tabbert voor dit merk campers bouwen. FFB gaat failliet en wordt 28 februari 1986 overgenomen door de Tabbert-groep, waarbij de naam van het bedrijf verandert in FFB Motorcaravan GmbH. De productie wordt verplaatst naar Tabbert in Sinntal-Motgers.
De productiegrootte was in het seizoen 1989/90 ongeveer 600 eenheden. Tussen 1991 en 1993 bouwt men kort caravans onder de eigen naam, modelnaam Sportiv, zes versies verdeeld in drie verschillende maten, 445, 485 en 535. In 1994 wordt FFB ondergebracht bij TIAG-dochter Weinsberg. Nieuwe firmanaam: MCM MotorCaravan Marketing GmbH. In 1996 stopt de Knaus/Tabbert groep met deze campermerk en brengt Weinsberg bij Knaus onder.
Fifth Wheel
Het Britse Fifth Wheel Company, opgericht in 2002, bouwt naast de zogenaamde Fifth Wheels trailercaravans sinds 2011 ook een conventionele uitschuifbare caravan: de Inos (zie ook: Inos).
Flamenco
De kleine Spaanse fabrikant Caravanas del Noroeste (CNW), opgericht 1 januari 1985, bouwt Caravans onder de naam Flamenco. In de periode 1997/1999 wordt deze in Nederland verkocht als Flamengo. In januari 1999 gaat de fabrikant failliet doordat de belangrijkste Spaanse dealer de distributie van dit merk stopt.
Fleetwood
Opgericht in 1965 door Harry Brown, voorheen bij Sutherland Caravans, te Londen. Het bedrijf verhuist in 1968 naar Colchester en in 1976 naar Long Melford. Het merk heeft een groot succes in Zweden. In 1987 neemt KABE het bedrijf over. Vanwege de crisis in Joegoslavië voert de Nederlandse Adria-importeur dit merk in 1995 twee jaar in Nederland. Op 2 januari 2003 verkoopt KABE 50 procent van haar belang aan Adria en op 5 april 2004 het restant. Op 6 januari 2009 gaat deze Adria-dochter failliet.
Fleurette
Fleurette is in 1967 door smid Jean Lucas opgericht. In de begintijd met uitklapbare caravannetjes. In 1972 start het bedrijf met caravans met hefdak, veelal bekend onder serienaam Tamaris. Vanaf 2002 maakt men geen caravans meer maar uitsluitend campers, waarmee men in 1980 begonnen is. In 2005 is Fleurette door Rapido overgenomen.
Fly
Fly is een Spaanse teardrop caravan in 2010/11 in Nederland geïmporteerd. Geproduceerd door Wolder, fabrikant van aanhangwagens, vouwwagens, maar ook van E-books. De Nederlandse importeur stapt in 2012 over op de Kulba. De fabrikant levert ook Travel & Camp. Deze Fly heeft niets uit te staan met de Portugese Fly, welke in de jaren tachtig door Jaime Santos Lda. in Leça da Palmeira-Matosinhos bij Porto gebouwd werden.
Frankia
In 1960 start Gustav Groß Wohnwagen und Möbelwerke met de productie van caravans onder de merknaam Feriela. Na de dood van Gustav Groß in 1970 neemt Eugen Immler het bedrijf over en in 1976 wordt het bedrijf omgevormd tot Middendorf GmbH met Immler en Erwin Hymer als partners. In 1982 verlaat Hymer het bedrijf en wordt Fritz Berger partner. In 1983 wordt de naam: Frankia Fahrzeugbau GmbH.
In 1985 wordt de caravanproductie overgebracht naar de voormalige Schweikert Caravanfabriek in Ilshofen. Na de dood van Fritz Berger in 1989 is zijn bedrijf geen partner meer en in 1990 neemt het Franse Pilote de volledige eigendom over. In 1991 stopt men met de productie van caravans en gaat men uitsluitend verder met campers, waarmee men in 1973 begonnen is.
Freedom
Freedom is de Engelse tegenhanger van wat wij als Predom kennen. Fabrikant is de Poolse Niewiadow (zie overzicht).
Funtear
In Nederland is FunTear in 2006 gestart met de kleinschalige productie van aluminium caravans. Eerst met het type Teardrop en later ook met full size trailers in retro-stijl. Alle caravans worden door FunTear op maat gemaakt op klantspecifieke wensen. Op het zelfde adres in Boxtel is ook Airstream Professional, de importeur voor de Benelux gehuisvest, beiden dochter van BroVest Holding BV.