Er zijn al diverse inbouwmodules in de handel, waarmee je een bestelwagen tot camper om kunt bouwen. Maar voor personenauto’s zijn er nog maar heel weinig. En dan zijn ze vaak alleen maar geschikt voor grotere stationwagens, MPV’s en SUV’s.
Maar de Duitse startup CarCamper biedt een inbouwkit waarmee je ook ‘doorsnee’ personenwagens van een slaapplaats kunt voorzien. De CarCamper transformeert allerlei voertuigen, variërend van compacte hatchbacks tot bestelwagens, transformeren tot een basic camper.
Zwitsers zakmes
De ‘in-voertuig’ oplossing van CarCamper doen bijna denken aan een Zwitsers zakmes. Het is geen Lego-achtige set bouwstenen maar een op maat te maken slaapplatform waarmee je voertuigen die eigenlijk voor het dagelijks vervoer zijn bedoeld, eenvoudig tot een overnachtingsplek om kunt bouwen. Het slaapplatform is inklapbaar, oprolbaar en op maat te maken zodat het precies over de neergeklapte stoelen heen past.
Camper bleek dé oplossing voor surfer
De oprichter van CarCamper, Moses Kramer, is ook een fervent surfer. Hij woont in het Ruhrgebied en moest dus altijd meer dan 200 km reizen om golven te vinden die de moeite waard waren. Nadat hij op een buitenlandse reis een camper huurde, bleek een camper voor hem de ideale oplossing te zijn. Maar omdat de prijzen van tweedehands campers de pan uit rezen, ging hij kijken of hij van zijn eigen auto een mini-camper kon maken.
Van Opel Astra tot camper
Kramer besteedde zijn budget niet aan een oud campertje of een om te bouwen bestelbusje, maar maakte gebruik van zijn eigen technische knowhow en bouwde een camperinrichting voor zijn bescheiden Opel Astra. Tijdens de bouw realiseerde hij zich dat hij een ontwerp had dat ook de interesse van andere autobezitters zou kunnen opwekken. Er zijn immers wel meer mensen die hun normale auto in het weekend om willen bouwen naar een avontuurlijke micro-camper om die op maandagochtend weer makkelijk om te bouwen tot dagelijkse auto.
Dat ‘avontuurlijke’ betekent dat er verder hoegenaamd geen comfort is. Het is dus vooral een oplossing voor mensen die in plaats van in een tentje liever in de auto slapen.
Platform op poten
Het hart van Kramer’s campermodules wordt gevormd door het slimme slaapplatform. Dat is in wezen een platform voor de matrasdak dat op poten in het voertuig staat. Het platform is in de lengte verstelbaar tussen 1,5 en 2 meter en heeft vier afzonderlijke poten. Die zijn in hoogte verstelbaar via een eenvoudig vergrendelingssysteem met drukknop. Stelvoeten met schroefdraad en sjorriemen maken het platform veilig en stabiel genoeg om de nacht op door te brengen. Kramer levert de kit exclusief matras, Gebruikers zullen hun eigen kampeermatras of opblaasbare slaapmat moeten gebruiken, of een optionele matrassen van CarCamper moeten kiezen.
Omdat het slaapplatform van CarCamper op vier poten staat, is er onder dat platform nog ruimte voor bagage en andere zaken. Bij het demonteren lijven er enkele afzonderlijke aluminium kokers van het frame over en een opgerolde lattenbodem, die allemaal in de meegeleverde draagtas worden opgeborgen. Er is dus geen sprake van een aantal camperboxen die veel bagageruimte in beslag nemen.
Een en tweepersoons versies
De kits van CarCamper zijn kleiner, lichter en minder voertuigspecifiek dan de gebruikelijke uit boxen bestaande campermodules. Omdat de CarCamper kits in principe niet voertuiggebonden zijn, wil Kramer de CarCamper zelfs wereldwijd gaan leveren.
Daarom heeft Kramer de CarCamper in eenpersoons- en tweepersoons versies ontwikkeld. De eenpersoonsversie is 60 cm breed en 210 cm lang, en kan een gewicht van 120 kg dragen. De tweepersoons uitvoering meet 120 cm bij het hoofdeinde en loopt in het midden uit tot 99 cm bij een lengte van 200 cm. Deze is belastbaar tot 200 kg.
De afmetingen van het bed zijn uiteraard een minder riant dan dat van een gebruikelijke camper maar dat kan ook niet anders bij een personenauto. Ook de hoofdruimte, tenzij de CarCamper in een hoger voertuig wordt gebruikt, is uiteraard gering.
De afgelopen weken voerde Kramer met CarCamper een Kickstarter-campagne om zijn bedmodules op de markt te brengen en de uitschuifbare keuken- en opslagmodules die zich in de prototypefase bevinden, verder te ontwikkelen. De eenpersoons Solo kit werd daar aangeboden vanaf €249 terwijl de prijzen van de tweepersoons Duo bij €299 beginnen. Een optionele matras kost respectievelijk €100 en €140.
Leveringen vanaf november
De Kickstarter-campagne van CarCamper is nét afgelopen. Er is een bedrag van €14,804, beduidend meer dan het beoogde doel van €10,000 die Moses Kramer nodig heeft om zijn project op de markt te kunnen brengen. Kramer hoopt in november al te kunnen beginnen met de verzending van de eerste CarCamper kits.