Citroën Holidays nu écht leverbaar in Nederland, en al vanaf €64.000

Citroën Holidays camperbus leverbaar in Nederland vanaf €64.000

Citroën Holidays nu écht leverbaar in Nederland, en al vanaf €64.000

Kampeerders die al langer uitkeken naar een compacte, complete en tevens heel betaalbare camperbus kunnen hun slag slaan: de Citroën Holidays is nu eindelijk leverbaar in Nederland. Deze extra handzame vierpersoons camper combineert het gemak van een personenbus met de voorzieningen van een volwaardige kampeerauto. Dankzij zijn beperkte lengte en hoogte blijft hij handzaam in stad en verkeer, zonder dat het ten koste gaat van kampeercomfort.

Tot nu toe was de Citroën Holidays vooral een belofte. De praktische buscamper, omgebouwd door Bravia Mobil, was al eerder aangekondigd door moederbedrijf Stellantis, maar nog niet beschikbaar op de Nederlandse markt. Daar komt nu verandering in: de Holidays staat in de prijslijst vanaf 64.000 euro, inclusief BTW, BPM en afleverkosten. Daarmee heeft een bijzonder scherpe prijsstelling en zou hij wel eens uit kunnen groeien tot een van de toppers in dit populaire segment.

Eindelijk leverbaar

De Citroën Holidays is gebaseerd op de recent vernieuwde SpaceTourer, herkenbaar aan onder meer het nieuwe Citroën-logo en de gewijzigde lichtsignatuur. Onderhuids is de Holidays een volwaardige camper, voorzien van een vast keukenblok, twee comfortabele slaapplaatsen bovenin het uitvouwbare dak en nog eens twee slaapplaatsen door de achterbank neer te klappen. Dankzij twee schuifdeuren en een uitgekiende inrichting is hij zowel op de camping als in het dagelijks gebruik verrassend veelzijdig.

Koken, eten en slapen in een slim ingericht interieur

In het interieur valt direct het praktische keukenblok op. Door de vaste montage voldoet het, in combinatie met het hefdak en de slaapplaatsen, aan de regels voor de verlaagde motorrijtuigenbelasting voor campers. De keuken is voorzien van een spoelbak, twee gaspitten en een 16-liter koelkast. Met een simpele beweging klap je de tafel uit, terwijl de draaibare voorstoelen de cabine omtoveren tot een gezellige eethoek.

Voor de nacht biedt de Holidays slaapruimte onder het uitklapbare dak, waar een bed van 1,20 bij 1,95 meter klaarligt. Daarnaast is er een tweede bed van 1,15 bij 1,90 meter beschikbaar door de verschuifbare achterbank neer te klappen. De handige raambekleding en extra ventilatiemogelijkheden dragen bij aan een comfortabele nachtrust, ook als het buiten warmer of juist kouder wordt.

Rijden en parkeren als een gewone auto

Met een lengte van 4,98 meter en een hoogte van 1,99 meter blijft de Holidays compact genoeg voor de Nederlandse en Europese wegen, zowel op het platteland als in de steden. Parkeergarages en krappe stadsstraten zijn geen probleem. De verbeterde elektrische stuurbekrachtiging en standaard achteruitrijcamera maken manoeuvreren met de Citroën Holidays extra eenvoudig. Voor langere ritten biedt de comfortabele zitpositie, krachtige motor en het degelijke rijgedrag extra voordeel.

Techniek en veiligheid aan boord

De Citroën Holidays is standaard uitgerust met een modern infotainmentsysteem, dat bestaat uit een 10-inch touchscreen en een digitaal instrumentarium van dezelfde grootte. Via Android Auto en Apple CarPlay kunnen smartphones eenvoudig worden gekoppeld, terwijl de intuïtieve spraakbediening zorgt voor extra gebruiksgemak onderweg. Daarnaast beschikt de Holidays over diverse slimme opbergmogelijkheden, wat vooral bij dit soort compacte campers een belangrijke plus is.

Ook op het gebied van veiligheid is de camperbus up-to-date. Tot de beschikbare rijhulpsystemen behoren adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, automatische noodremhulp en verkeersbordenherkenning. Hierdoor rijdt de Holidays niet alleen prettig, maar ook veilig, zowel tijdens dagelijkse ritten als op langere vakantietochten.

Motoren en prestaties

Onder de motorkap biedt Citroën keuze uit twee dieselmotoren. De BlueHDi 145 levert 144 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wie meer vermogen en comfort wil, kan kiezen voor de BlueHDi 180 met 177 pk die standaard een achttrapsautomaat (EAT8) heeft. Beide versies hebben een stevig koppel – respectievelijk 370 Nm en 400 Nm – wat vooral bij het rijden met een beladen camper of het trekken van een aanhanger prettig van pas komt.

Met een optionele trekhaak mag de Citroën Holidays tot maximaal 2.130 kilogram trekken. Daarmee is hij ook geschikt voor het meenemen van bijvoorbeeld een kleine caravan, aanhangwagen of boottrailer, wat de flexibiliteit voor kampeerders nog verder vergroot.

Pakket Max voor nog meer comfort

Voor wie extra luxe en voorzieningen wenst, biedt Citroën het Pakket Max aan. Voor 9.705 euro extra (inclusief BTW en BPM) krijgt de Holidays onder meer Keyless Entry & Start, een draadloze telefoonoplader en een elektronische parkeerrem. Ook inbegrepen zijn een geïntegreerd navigatiesysteem, verduisteringsgordijnen, extra getinte ruiten achter en een uitneembaar toilet.

Daarnaast bevat het pakket een Webasto 2000 STC extra verwarming, een niet-verwarmde buitendouche met watertank, een 120W zonnepaneel en een externe 230V-aansluiting. Deze uitbreidingen maken de Holidays nog beter geschikt voor langere reizen en kamperen buiten reguliere campings.

Prijsstelling en beschikbaarheid

De Citroën Holidays is te bestellen vanaf 64.000 euro voor de versie met BlueHDi 145-motor terwijl de sterkere BlueHDi 180-variant een prijskaartje van 68.000 euro heeft. De prijzen zijn inclusief BTW, BPM en afleverkosten, wat de camperbus aantrekkelijk geprijsd maakt binnen zijn segment.

Onderhoud hoeft slechts om de 50.000 kilometer of iedere 24 maanden te worden uitgevoerd, wat ook bijdraagt aan lage gebruikskosten. Qua kleur kan gekozen worden uit standaard wit of optioneel Groen Kapari, Grijs Artense, Grijs Titane en Zwart Perla Nera.

Met de leverbaarheid via het reguliere Citroën-dealernetwerk en de mogelijkheid om direct uit voorraad te bestellen, komt de Citroën Holidays op het juiste moment beschikbaar voor Nederlandse camperliefhebbers die zoeken naar een extra compacte camper zonder te veel in te leveren op comfort.

Like dit artikel
Tweet dit artikel