TEC

tecIn 1957 bouwt Erwin Kiel in Oberhausen zijn eerste caravan. In 1958 volgt de productie van het model Weltbummler in een kazerne te Duisburg en wordt de firma Kiel Reiseanhaenger opgericht. In 1959 treedt Wolfgang Thurn als verkoopleider in dienst. Hij neemt in 1962 de firma over en de nieuwe firmanaam is Kiel Reiseanhaenger-Nachfolger. In 1965 wordt een tweede werkplaats en magazijn in Mülheim geopend.

In 1949 start Jakob Eicker samen met een compagnon in Oedt een fabriek met merknaam Corsar. In september 1967 fuseren de firma Kiel en Jakob Eicker (Eicker Wohnwagenwerk) tot Thurn-Eicker KG, kortweg TE. Binnen een jaar worden de series King, Sprinter en Weltbummler op de markt gebracht. De caravans worden in Duitsland in zestien eigen filialen, zonder tussenhandel, verkocht.

In 1971 nemen Wolfgang Thurn en Jakob Eicker het in moeilijkheden verkerende Dethleffs in Isny over. In 1973 verandert Thurn-Eicker KG in een GmbH en wordt tevens de vennootschap: TE Caravans GmbH opgericht. De grootste productie aantallen bereikt TEC in 1978 met 8000 stuks. In 1981 wordt de merknaam veranderd in TEC. In 1980 richten Wolfgang Thurn, Jakob Eicker en Erwin Hymer CMC op. Hierin werden de merken TEC, Hymer en Dethleffs ondergebracht. In 1983 verwerft Erwin Hymer de alleenrechten van CMC (Caravan MotorCaravan).

In 1984 wordt de fabriek in Oedt gesloten en de productie van de Weltbummler naar Isny verplaatst. Van 1987 tot 1993 wordt de serie King bij SIR (Caravelair/Sterckemann) in Tournon Frankrijk gemaakt. In 1993 volgt herintroductie van de Sprinter-serie, die in Sassenberg bij LMC wordt gemaakt. In 1995 wordt de volledige productie naar Sassenberg overgebracht, waar ook een nieuw kantoor komt.

In het begin van deze eeuw zijn de wagens van LMC en TEC nagenoeg elkaars evenbeelden. Vanaf 2010 neemt LMC ten opzichte van TEC een hogere positionering en prijsklasse in. Op 13 februari 2013 kondigen TEC en LMC aan dat zowel TEC-caravans als campers vanaf de zomer 2013 niet meer onder het TEC-merk geproduceerd worden, maar allemaal als een LMC-model verkrijgbaar zijn. Het wordt als een huwelijk tussen LMC en TEC naar buiten gebracht. In Frankrijk echter zullen alle caravans en campers als TEC verkocht blijven worden. In Frankrijk roept het merk LMC te veel associaties op met de woningen van zigeuners.

Like dit artikel
Tweet dit artikel