Tirus Caravan Groep

Tirus Caravan and Leisure Group ontstaat rond 1992 wanneer de H2 Groep de in 1972 door Alfred Sprankenis opgerichte Chateau overneemt. H2 Equity Partners is in 1991 opgezet door Age Hollander en Gert Jan van der Hoeven. Chateau op zijn beurt is in 1981 eigenaar geworden van Home Car uit het Belgische Maasmechelen en in 1986 van de merknaam Constructam.

Constructam uit Temse (B) gaat in 1982 failliet en na de overname van deze merknaam heeft de Chateau-groep nog twee jaren de New Generation Constructam gebouwd. Op 26 oktober 1993 neemt de H2 Groep Kip over van de Noordelijke Ontwikkeling Maatschappij.

Kort nadat IRG de merknamen Beyerland en Delta uit het faillissement van ABI gered heeft, neemt H2 Groep de aandelen over en brengt de productie bij Chateau onder (1998). Gelijktijdig verwerft men ook de merknamen Axxor en Cristall. Axxor, de Franse Beyerland, wordt maar voor een korte tijd in Hamont (B) geproduceerd, met de Duitse tegenhanger Cristall is men succesvoller.

Helaas komt in 1999 de aangekondigde herintroductie van een nieuwe generatie caravans als Constructam 2000 (tegenhanger van de Cristall 2000) niet van de grond, mede doordat er geïnvesteerd wordt in de acquisitie van het Britse Lunar.  Dit onder meer om toegang te krijgen tot de campermarkt. In mei 1999 neemt H2 Groep de failliete Avento over en brengt de productie bij Kip onder. De productie in Hamont bedraagt in 2000 zo’n 5500 stuks (Chateau, Home Car, Beyerland, Delta, Axxor en Cristall). De totale groep, inclusief Kip, Avento en Lunar bedraagt zo’n 9000 stuks. In juli 2001 brengt H2 Groep de caravanbelangen onder in de Tirus Groep. In 2001 neemt de Tirus Groep het Zweedse Cabby over.

Na 2004 stort de markt voor caravans in. De verkopen lopen met 25 procent terug. Tirus wordt hard getroffen en vooral het feit dat Chateau door verminderde kwaliteit geen A-merk is, wordt goed gevoeld. Problemen met de voorpanelen zijn schering en inslag. In een dalende markt komen dat soort klappen hard aan. Kwantiteit gaat ineens boven kwaliteit. Niet in de laatste plaats omdat van elke geproduceerde caravan direct de winst wordt geboekt, ongeacht of de caravan ook echt een koper heeft. De grote voorraden in Hamont getuigen  van de onjuistheid van deze bedrijfsfilosofie. Enkele weken voor het faillissement staan er meer dan duizend caravans op voorraad in Hamont. Bij Tirus draait alles om groei. In 2004/2005 boekt Tirus nog een winst van 6 miljoen euro. In 2005/2006 is er een verlies van 21 miljoen euro en in 2006/2007 een verlies van 0,7 miljoen euro.

Eigenaren Age Hollander, Gert Jan van der Hoeven en Geert Jan Van der Sande zien de caravangroep vooral als cashcow. Zozeer zelfs dat Tirus’ activiteiten worden verschoven van de H2 Groep naar privé-eigendom. Eigenaars en management verzuimen echter van Tirus een bedrijf te maken waar de continuïteit gewaarborgd wordt. Maar in plaats van te cashen bleven de drie investeerders zitten met een financiële ruïne.
Een failliet bedrijf is geen goed uithangbord voor een investeringsmaatschappij als H2. Op 6 november 2007 gaat Tirus failliet. Lunar en Cabby, die winstgevend waren, zijn buiten het faillissement gehouden. Twee dagen nadat Lunar slaagt zelfstandig verder te gaan lukt dat ook de directie van Kip, mede met de hulp Private Plus Fund en de N.O.M.. Cabby wordt overgenomen door beleggingsmaatschappij Outback Capital Management AB.

Like dit artikel
Tweet dit artikel