‘De kampeerindustrie gaat heel groot worden in China’

Henk Gunnink van Kip Caravans ondertekent overeenkomst met ChinaKip Caravans heeft afgelopen maandag een samenwerkingscontract getekend met Camping China.

Na een periode van verkenning, onderhandelen en bezoeken aan verschillende plekken in China, is de Nederlandse caravanfabrikant erin geslaagd Camping China als partner te vinden voor de distributie van de Kip Caravans in heel China. Directeur Henk Gunnink denkt dat de kampeerindustrie in China een grote vlucht zal gaan nemen de komende jaren. 

De eerste grote kampeerbeurs in China, vorig jaar augustus in Beijing, leverde Kip Caravans veel contacten op en was daarmee het startpunt voor een exportlijn van Hoogeveen naar China. Ook landen als Japan, Zuid-Korea, de VS en Duitsland waren aanwezig op deze beurs. ‘Maar het hele fenomeen van kamperen is vrij nieuw in Azië. Er zijn nu bijvoorbeeld circa vijftig campings in heel China’, vertelt Gunnink, die sinds de doorstart in 2010 samen met enkele andere investeerders de Kipfabriek heeft overgenomen.

‘De Chinezen zijn een jaar of tien bekend met caravans en campers, maar ze gaan heel anders op vakantie dan hier’, vervolgt hij. ‘Zo gaan ze vaak in groepen op vakantie, dan rijden ze met een stuk of zes caravans achter elkaar aan. Zoals wij op zoek gaan naar rust en ruimte, zo zoeken zij juist de drukte op. De campings zijn dan ook gelegen bij drukke attractieparken als ski-resorts, warmwaterbronnen of andere toeristische trekpleisters.’

Groeisector
Vorig jaar zijn er ongeveer vijfduizend caravans en campers verkocht in heel China. Maar vanwege een groeiende middenklasse en de vergrijzing van de Chinezen, zal er steeds meer behoefte zijn aan ontspanning en recreatie, denkt Gunnink. ‘De Chinese overheid heeft toerisme aangewezen als groeisector. En die laat daar geen gras over groeien. Ook lagere overheden, met name in de kustprovincies, hebben behoorlijk wat geld vrijgemaakt om de kampeerindustrie te laten groeien. Op vakantie gaan heeft status in China en ook voor de Chinese jongeren komt het binnen handbereik’, verwacht Gunnink. ‘Misschien dat zij eerst met de tent gaan kamperen en later overstappen op de camper of caravan. Een beetje zoals bij ons in de jaren zestig.’ Gunnink denkt de ontkiemende kampeerindustrie in China op weg te kunnen helpen. ‘De Chinese delegatie van Camping China was erg onder de indruk van onze Kip Caravan Concept Store in Roermond. Je moet de beleving van kamperen over kunnen brengen, anders krijg je mensen niet enthousiast. Dat doe je met het vertellen van verhalen, van de geschiedenis. Je moet mensen in zo’n showroom het gevoel geven dat ze al op de camping staan.’

Zestien caravans
De caravanfabriek ging in het verleden twee maal failliet, in 2007 en in 2010, maar Gunnink ziet het op termijn rooskleurig in voor Kip Caravans. Er werken nu 55 mensen bij de fabriek in Hoogeveen en het zal het komende jaar nog geen winst gaan maken. ‘Voor ons is één ding belangrijk en dat is dat we onze productielijn op orde hebben. En we moeten even geduld hebben, mensen zijn op het moment huiverig om geld uit te geven vanwege de crisis, maar het geld is er wél. En de tijd van goedkope all-inclusive vliegreizen naar Turkije is wel weer voorbij. Mensen gaan ontdekken dat op vakantie gaan met tent, camper of caravan ontzettend leuk is en veel mogelijkheden biedt. Als ze dit ook in China gaan ontdekken, kan dit een belangrijke markt gaan worden.’ In de aankomende weken worden er zestien Kip Caravans verscheept naar China: ‘Van elk model in ieder geval één’, aldus Gunnink.

Like dit artikel
Tweet dit artikel