Deelplatform PaulCamper overgenomen door Camplify

Deelplatform PaulCamper overgenomen door Camplify

Deelplatform PaulCamper overgenomen door Camplify

Net voordat ons het nieuws over de problemen bij deelplatform Camptoo bereikte, is een ander deelplatform op zijn beurt door een branchegenoot overgenomen. Het betreft hier het Duitse PaulCamper, dat door het Australische platform Camplify is overgenomen.

Camplify, een op de ASX-beurs genoteerde startup, waar onder andere NRMA en Apollo Motorhomes achter zitten, willen met de overname van PaulCamper de Europese markt betreden.

Overnamesom ongeveer 30 miljoen

Er is met de overname van de in Berlijn gevestigde PaulCamper een bedrag van ongeveer €30 miljoen gemoeid. Camplify betaalt de aandeelhouders van PaulCamper zowel in contanten als in de vorm van aandelen. Bovendien zullen de aandeelhouders van het Australische portaal nog eens 5,5 miljoen euro in de gemeenschappelijke onderneming steken.

PaulCamper

Paulcamper werd in 2013 opgericht door Dirk Fehse. Hij bouwde gedurende drie jaar lang zijn platform op, zonder enig extern kapitaal. Daarna dienden zich verschillende aandeelhouders aan, zoals het VC investeringsvehikel van de mediabedrijven Russmedia en Mairdumont. Ook het Noorse advertentieportaal Adevinta, de New Yorkse investeerder FJ Labs en de Spaanse VC All Iron Ventures investeerden in Paulcamper, dat op die manier meer dan 15 miljoen euro heeft opgehaald.

Op het moment van de overname had Fehse nog 39 procent van de aandelen. Medeoprichter Franziska Schulz bezat iets minder dan tien procent. Hun aandelen zijn samen ongeveer 15 miljoen euro waard. Er kunnen via het platform van PaulCamper momenteel bijna 13.000 campers en buscampers worden gehuurd, die alle door particulieren worden aangeboden.

Camplify

Camplify werd in 2015 opgericht door Justin Hales in Newcastle. Het bedrijf ging afgelopen zomer naar de beurs, waarbij het bedrijf ten tijde van de beursgang werd gewaardeerd op het equivalent van 25 miljoen euro. De huidige marktwaarde is ongeveer 53 miljoen euro.

Camplify is niet alleen actief in Australië en Nieuw-Zeeland maar ook in Groot-Brittannië en Spanje. Paulcamper biedt zijn vloot momenteel aan in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Met de overname van PaulCamper kan het Australische bedrijf zijn activiteiten in Europa dus aanzienlijk uitbreiden. Fehse wil na de overname betrokken blijven bij Paulcamper. Dat is ook de wens van Camplify, die het merk PaulCamper gewoon wil voortzetten.

Groeimogelijkheid

Justin Hales: “Deze overname biedt Camplify een strategische en gerichte groeimogelijkheid in Europa, waarbij de grootste belangrijke markt, Duitsland, wordt veiliggesteld. Het voorziet Camplify van een uitstekend team van digitale marktplaats professionals gevestigd in Europa, waardoor we als groep kunnen optimaliseren en zoeken naar uitbreidingsmogelijkheden. Ik ben zeer onder de indruk van de PaulCamper operatie, en enthousiast over de mogelijkheid die deze transacties ons bieden om ons bedrijf op te bouwen en ons pad te versnellen naar een cashflow positieve positie en winstgevendheid met een aanzienlijke mogelijkheid om inkomsten te laten groeien door middel van verticaal geïntegreerde producten.”

Dirk Fehse: “Het PaulCamper-team, de aandeelhouders en ikzelf zijn enthousiast over deze nieuwe mogelijkheid om samen te werken met Camplify. In 2019 hebben Justin en ik elkaar ontmoet en onze gedeelde visie en wens besproken om een gemeenschap van camperaars wereldwijd te creëren die de passie hebben om hun campers te delen. Als een bedrijf dat belangrijke markten in Europa heeft veiliggesteld, is PaulCamper verheugd om deze volgende stap te nemen en deel uit te maken van een wereldwijd publiek bedrijf op reis met Camplify.”

Like dit artikel
Tweet dit artikel