Kampeer en Caravan Jaarbeurs 2016: Kamperen weer helemaal op de kaart

Kampeer en Caravan Jaarbeurs Duitse sferen

Veel exposanten waren in Lederhosen of Dirndl gehuld

UTRECHT – Kamperend Nederland kon zich weer vergapen aan de nieuwste snufjes op kampeergebied tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht.

De organisatie kijkt tevreden terug op deze kampeerbeurs, die werd gehouden van 12 tot en met 16 oktober. Het aanbod was dit jaar nóg gevarieerder, en ook aan de hand van de bezoekersaantallen en verkoopcijfers kunnen we inderdaad terugkijken op een succesvolle editie van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs.

Er kwamen maar liefst meer dan 44.500 bezoekers naar deze editie van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Niet alleen kampeerders, maar ook veel geïnteresseerden. Zo had 1 op de 5 bezoekers namelijk nog geen kampeermiddel maar kwam naar de beurs om zich te oriënteren en informatie in te winnen. Van degenen die wel een kampeermiddel bezitten, had 48% een caravan, 13% een camper en 10% een tent. Zo’n 44% van de beursbezoekers is van plan om binnen nu en een jaar een nieuw kampeermiddel te kopen. Daarbij kiest bijna 40% voor een caravan en 38% voor een camper. Kamperen blijft dan ook een populaire bezigheid voor Nederlandse vakantiegangers. Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de Nederlandse bevolking (oftewel 2 op de 3 Nederlanders) wel eens heeft gekampeerd. En van de Nederlanders die nooit eerder kampeerde, zegt 1 op de 10 dat wel van plan te zijn.

Verkoopcijfers

Uit de verkoopcijfers blijkt ook dat kamperen duidelijk in de lift zit: de caravanverkopen stegen dit jaar met 8 procent, terwijl de verkoop van campers lijkt te exploderen met maar liefst 15 procent: rond de zomer van dit jaar werd de 100.000ste kampeerauto in Nederland verwelkomd – een verdubbeling in tien jaar tijd.

Basic of Luxe

Er was tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs ook veel aandacht voor de nieuwkomers in de kampeerwereld: jonge gezinnen die met de kinderen willen genieten van de natuur en de relaxte sfeer van het campingleven. Speciaal voor die gezinnen was het aantal tenten en vouwwagens meer dan verdubbeld. Er was veel interesse voor avontuurlijke daktenten, gezinstenten én voor instap-caravans met frisse, vrolijke kleuren en handige indelingen met stapelbedden voor de kinderen.

Naast de trend van ‘basic’ was ook het luxe-segment in trek tijdens de het evenement: van vouwwagens die zichzelf opzetten tot campers die van allerlei snufjes zijn voorzien: van flatscreen-tv’s in het woongedeelte en de slaapkamer tot een uittrekbare grillplaat waarmee je buiten worstjes kunt grillen. De ANWB reikte een prijs uit voor het meest innovatie kampeeraccessoire. De KampeerAward 2017 ging naar de Mobil-Safe Camperkluis die in de voorportieren van een kampeerauto kan worden ingebouwd.

Themaland Duitsland

Sinds enkele jaren hanteert de Kampeer & Caravan Jaarbeurs thema’s met gastlanden. Na Italië en Frankrijk was de beurs nu geheel aangekleed in Duitse sferen, waaronder decors met vakwerkhuizen, een Biergarten en proeverijen van hapjes en drankjes uit het land van onze Oosterburen. Leuk om te zien was dat tientallen exposanten een Lederhose of Dirndl droegen op de beurs.

Kampeer en Caravan Jaarbeurs  2017

De volgende editie van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs vindt plaats van woensdag 11 tot en met zondag 15 oktober 2017. Ga voor meer informatie over de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, activiteiten en deelnemers naar www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl.

Foto: Kampeer en Caravan Jaarbeurs

Like dit artikel
Tweet dit artikel