DÜSSELDORF – Het Duitse DoldeMedien, uitgever van o.a. de magazines Reisemobil International, Camping, Cars & Caravans alsmede CamperVans houdt ieder jaar een tevredenheidsonderzoek onder haar lezers.
Dat onderzoek behelst niet de tijdschrijften zelf, maar de tevredenheid van de ongeveer 200.000 lezers van deze tijdschriften over de producenten van campers, caravans en toebehoren. De bij deze verkiezing behorende König Kunde Awards worden jaarlijks uitgereikt op de Caravan Salon in Düsseldorf.
Winnaars van de König Kunde Awards 2015
Bij de campers gaat het bij de König Kunde Awards 2015 weer om de gevestigde merken. In het zogenaamde volumesegment is Carado tot winnaar gekozen, gevolgd door Adria en Dethleffs. In het premium segment was de eerste plaats, net als vorig jaar, voor Phoenix. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Concorde en Carthago. Ook bij de caravans was de winnaar dezelfde als vorig jaar, namelijk Fendt. Tabbert behaalde de tweede plaats, LMC werd nummer 3.
Een nieuwe categorie wordt gevormd door de buscampers. Hier was de eerste plaats voor Volkswagen, gevolgd door Pössl. Veel aandacht gaat er altijd uit naar de producenten van toebehoren en accessoires. Dat resulteert in een behoorlijke opsomming waaruit wij derhalve een selectie maken: Alde in de categorie verwarming, Thule-Omnistor in de categorie markiezen, Sawiko bij de dragersystemen, Dometic en Truma bij de airco’s voor campers resp. caravans, Waeco bij de achteruitrijcamera’s, Isabella bij de voortenten, AL-KO bij de caravanmovers en Ten Haaft bij de satellietontvangers.
Bijzondere awards waren er voor Hobby, namelijk in de categorieën prijs/kwaliteitsverhouding en gezinsvriendelijkheid alsmede voor de goede communicatie via social media alsmede de hoge veiligheidsstandaard.
Foto: © DoldeMedien