Mercedes EQT Marco Polo Concept toont nieuwe inzichten op het gebied van minicampers

Mercedes EQT Marco Polo Concept

Mercedes EQT Marco Polo Concept toont nieuwe inzichten op het gebied van minicampers

Mercedes heeft steeds meer succes met haar basisvoertuigen voor campers. De Mercedes Sprinter wordt immers steeds populairder als basis voor buscampers. Maar Mercedes verkent nu ook de toekomst van een elektrisch aangedreven minicamper in de vorm van de EQT Marco Polo Concept.

Mercedes-Benz laat met de EQT Marco Polo Concept zien dat de elektrische EQT niet alleen geschikt is voor personenvervoer, maar ook als kampeerauto te gebruiken is. Deze studie laat zien hoe in dit compacte voertuig van nog geen vijf meter lang drie slaap- en zitplaatsen en een compleet keukenblok met kooktoestel en stromend water kunnen worden ondergebracht.

Op basis van de elektrische EQT

Het basisvoertuig is de recent onthulde elektrische versie van de nieuwe Mercedes T-Klasse, die EQT gaat heten. In Nederland zal de normale T-Klasse overigens niet worden aangeboden. Hier zal alleen de genoemde elektrische EQT verkrijgbaar zijn. Die EQT wordt aangedreven door een elektromotor van 90 kW waarmee hij een topsnelheid haalt van 140 km/u.

Met het 45 kWh accupakket kun je ongeveer zo’n 300 kilometer rijden. Opladen kan ook onderweg, aan een zogenaamde DC-snellaadzuil welke langs bijna alle doorgaande wegen in Europa te vinden is. Helaas is de laadsnelheid aan de snellader vrij beperkt, namelijk maximaal 80 kW. Opladen tot 80 procent acculading duurt ongeveer 40 minuten.

Hefdak geeft extra ruimte

Verwar deze studie overigens niet met de ‘normale’ Marco Polo campermodules voor de Mercedes EQT. Dit is echt heel iets anders dan een busje met wat losse modules en een tot bed om te bouwen achterbank.

Ten eerste biedt de Mercedes EQT Marco Polo Concept iets wat de concurrenten meestal niet hebben: een hefdak. Dit biedt stahoogte én een slaapplaats van 1,97 x 0,97 meter. In het voertuig bevinden zich opbergmodules en er is een uitklapbare tafel.

De bank op de tweede zitrij kan worden neergeklapt en samen met de tafel en de tegenoverliggende bank achterin worden omgevormd tot een bed van 2 meter bij 1,15 meter. Overdag kan de achterkant worden gebruikt als woonkamer. Op de zitbank aan de bestuurderszijde kun je comfortabel zitten aan een tafel die elektrisch omhoog en omlaag gaat. Dat moet het opmaken van het bed wat vergemakkelijken.

Terwijl zich achter de bestuurdersstoel een kleine campingkeuken met inductiekookplaatje bevindt, heeft de EQT Marco Polo Concept ook een gasbrander in een keukenmodule die je via de achterklep kunt bereiken.

De prijs van de Mercedes EQT begint waarschijnlijk bij zo’n 47.500 euro. De camperinrichting en het hefdak zullen hier waarschijnlijk nog 10.000 euro aan toevoegen. De productieversie van de EQT zal waarschijnlijk in de loop van 2023 verkrijgbaar zijn.

Like dit artikel
Tweet dit artikel